کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟

​کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است.

لینک کوتاه کپی شد

کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است.

کیف پول‌های کاغذی نوعی کیف پول سرد (آفلاین) هستند. دارنده‌ی این کاغذ هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت.

می‌توانید این کیف پول را به دیگران بفروشید. البته خریدار باید به شما اعتماد داشته باشد، زیرا اگر شما نسخه‌ای از این کاغذ را برای خودتان هم نگه داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید موجودی حساب او را پیش از آنکه خودش اقدام کند، خرج کنید.

کلید خصوصی کلید عمومی را ایجاد می‌کند و آن نیز به‌نوبه‌ی خود آدرس را به‌وجود می‌آورد. این فرایند با استفاده از رو‌ش‌های پیچیده و الگوریتم‌های هوشمندانه‌ی ریاضی صورت می‌گیرد.

آموزش ساخت کیف پول کاغذی

برای ساخت کیف پول هر ارز دیجیتال باید به سایت مربوطه آن مراجعه فرمایید. توجه داشته باشید که سایت مورد نظر باید معتبر باشد در غیر اینصورت خطر دسترسی به دارایی‌های شما توسط سایت سازنده وجود دارد. همچنین جهت اطمینان بیشتر، پس از بارگزاری کامل صفحه ساخت کیف پول، اتصال خود را از اینترنت قطع کنید زیرا نرم افزار ساخت کیف پول کاغذی پس از بارگزاری کامل صفحه، نیاز به اینترنت ندارد.

سایت‌های معتبر ساخت کیف پول کاغذی برای چند ارز دیجیتال برتر:

بیت کوین: BitAddress.org

اتریوم: Myetherwallet.com

لایت کوین: LiteAddress.org

سایر ارزهای دیجیتال: walletgenerator.net (توجه: این سایت را ما به خوبی بررسی کردیم و مشکل خاصی وجود نداشت اما برخلاف سایت‌های بالا نمی‌توان ۱۰۰ درصد امنیت این سایت را تضمین کرد لذا سایت ارزدیجیتال مسئولیتی در قبال خطرات این سایت ندارد)

آموزش ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین‌

از سایت‌های معتبر که می‌توان کیف پول کاغذی استاندارد را از آن دریافت کرد، سایت bitaddress.org است. آدرس خصوصی با ابزار جاوا اسکریپت تولید می‌شود. سپس فرمت کیف پول با دو کد QR و دو عدد مشخص می‌شود. آدرس بیت کوین در فرمت base-58 استاندارد است و کلید خصوصی بیت کوین در فرمت Wallet import Format یا WIF نشان داده می‌شود.

[کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟]

نمونه‌ای از کیف پول کاغذی ساخته شده بیت کوین

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین به سایت bitaddress.org مراجعه کنید و پس از بارگزاری کامل صفحه موس خود را روی صفحه حرکت دهید تا عملیات انجام شود. سپس کیف پول ساخته شده مشابه عکس فوق به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن را پرینت بگیرید و یا به صورت PDF ذخیره کنید.

[کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟]

نحوه استفاده از کیف پول کاغذی

هر کیف پول کاغذی شامل دو رشته کلید است. یکی از آن‌ها آدرس کیف پول (Wallet Address) و دیگری کلید خصوصی (PrivateKey) است. برای دریافت بیت کوین تنها لازم است که آدرس کیف پول را به کسی که می‌خواهد برای شما ارز دیجیتال بفرستد، بدهید.

ارسال ارز دیجیتال از کیف پول کاغذی توسط کلید خصوصی انجام می‌شود. داشتن کلید خصوصی به منزله دسترسی کامل به دارایی‌هاست از این روز هرگز کلید خصوصی خود را برای افراد دیگری به اشتراک نگذارید.

ارسال ارز دیجیتال توسط کیف پول کاغذی

برای ارسال کردن ارزهای دیجیتال موجود در یک کیف پول کاغذی باید از نرم افزارهای کیف پولی استفاده کنید که از کلید خصوصی پشتیبانی می‌کنند. معمولا کیف پول‌های رسمی هر ارز دیجیتال این کار را برای شما انجام می‌دهند. شما باید در نرم افزار مورد نظر، کلید خصوصی کیف پول کاغذی خود را وارد (Import) و نسبت به ارسال دارایی‌ها اقدام کنید.

آموزش ارسال بیت کوین توسط کیف پول کاغذی

برای ارسال بیت کوین‌های موجود در یک کیف پول کاغذی، باید در یک کیف پول نرم افزاری یا تحت وب، کلید خصوصی کیف پول فراخوانی شود. کیف پول‌های زیر بیت کوین از کلید خصوصی پشتیبانی می‌کنند:

Blockchain.infoAirbitzMyceliumBreadwallet

در این آموزش ما از کیف پول موبایل Mycelium که یکی از معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین است، استفاده می‌کنیم. این کیف پول‌ را می‌توانید از گوگل‌پلی اندروید یا اپ‌استور iOS دریافت کنید.

۱- وارد نرم افزار شوید. سه نقطه بالای سمت راست صفحه را لمس کنید و گزینه Cold Storage را انتخاب کنید.

[کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟]

۲- در صفحه بعدی فراخوانی از QR Code را لمس کنید. پس از اینکار دوربین موبایل شما باز می‌شود و می‌توانید برای ارسال بیت کوین‌های خود، کد QR کلید خصوصی موجود در کیف پول کاغذی را اسکن کنید.

[کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟]

حتی می‌توانید در برخی از سایت‌ها کارت هدیه هم سفارش و مبلغ مشخصی بیت کوین در آن قرار دهید.

علاوه‌بر کیف پول کاغذی، سکه‌های فیزیکی مختلفی هم ساخته شده‌اند که از روش‌های امنیتی خاصی برای محافظت از آنها استفاده می‌شود. احتمالا کازاسیوس یکی از معروف‌ترین سکه‌های فیزیکی است. بااین‌حال، در اواخر سال ۲۰۱۳ فروش این سکه‌ها از جمله سکه‌های بیت کوین متوقف شد. زیرا FinCen (سازمان مبارزه با جرایم مالی) این سکه‌ها را در دسته‌ی کسب‌وکارهایی برای نقل و انتقال پول قرار داده بود.

در این میان تولیدکنندگان سکه‌های دیگر مانند آنتانا (Antana)، آلیتین (Alitin) و تایتان بیت کوین (Titan Bitcoin) نیز هستند که همه‌ی این سکه‌ها برای تبادل بیت کوین به‌کار می‌روند.

به‌هر‌حال مراقب باشید کلید خصوصی‌تان را ایمن نگه دارید. به‌عنوان مثال، یک بار یکی از مجریان تلویزیونی در برنامه‌ی پخش زنده کد QR کلید خصوصی‌اش را نشان داد. فرد یا افرادی به‌سرعت از این کلید خصوصی استفاده کردند و به آدرس بیت کوین‌های او دسترسی یافتند. این بیت کوین‌ها بعدها به صاحب آن بازگردانده شد اما می‌توانست این‌طور نشود!

print

 

دیدگاه تان را بنویسید