بیت کوین کش یک‌ساله شد

امروز اول آگوست (۱۰ مرداد) سالگرد «مستقل شدن بیت‌کوین کش» از شبکه‌‌ی بیت‌کوین است که در اول آگوست سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوست. در این یکسال شبکه‌ی بیت‌کوین کش که و جامعه‌ی آن سال بسیار پر باری داشتن

لینک کوتاه کپی شد

امروز اول آگوست  (۱۰ مرداد) سالگرد «مستقل شدن بیت‌کوین کش» از شبکه‌‌ی بیت‌کوین است که در اول آگوست سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوست. در این یکسال شبکه‌ی بیت‌کوین کش که و جامعه‌ی آن سال بسیار پر باری داشتند، و این ارز غیرمتمرکز موفقیت‌هایی همچون ارتقاء شبکه‌ی خود، پذیرش بسیار بالا توسط بازرگانان و برنامه‌‌های بسیار‌‌ کاربردی داشته است.

۱۰ مرداد ۲۰۱۷، مستقل شدن بیت‌ کوین کش از شبکه‌ی بیت‌ کوین

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

مجادله بر سر موضوع مقیاس‌پذیری بیت‌کوین باعث شد که افرادی خواهان جدا شدن از این شبکه‌ و تاسیس شبکه‌ی مستقل خود شوند. در یک آگوست ۲۰۱۷ بعد از اینکه‌ بلاک‌ چین بیت‌کوین به بلاک ۴۷۸,۵۵۸ رسید، توسعه دهندگان بیت کوین کش شبکه‌ی جدیدی از شبکه‌ی هسته‌ی اصلی بیت‌کوین (Bitcoin core) را انشعاب دادند و با پیوستن ماینرها به آن هسته در دو پروتکل جداگانه شکل گرفت. با وجود اینکه‌ بسیاری از حامیان شبکه‌ی اصلی بیت‌ کوین معتقد به شکست شبکه‌ی بیت‌کوین کش بودند ولی بیت‌کوین کش به آن‌ها ثابت کرد که آن‌ها اشتباه می‌کنند. در همان هفته‌های اول این انشعاب قدرت هش رو به افزایش رفت که در نتیجه با سخت شدن سختی شبکه قیمت این ارز هم در میان ارز‌های دیجیتال برتر قرار گرفت.

سود ۱۴۵ درصدی یکساله !

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

در ۱۳ آگوست ۲۰۱۷ قیمت هر واحد بیت‌کوین کش ۳۱۰ دلار بوده است ولی در امروز قیمت آن حدود ۷۶۰ دلار است؛ که نشانه‌ی افزایش ۱۴۵ درصدی آن نسبت به سال گذشته است. علاوه بر این‌ها در دسامبر ۲۰۱۷ که بسیاری از ارزهای دیجیتال به رکورد خود رسیدند بیت‌کوین کش به رکورد قیمت‌ ۳,۰۰۰ دلار و حتی ۴,۰۰۰ دلار در بعضی از صرافی‌ها رسید. جورج کیوادز یکی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال و طرفداران بیت‌کوین کش، آن زمان همه‌ی بیت‌کوین خود را به قیمت هر واحد ۶۶۸ دلار فروخت و کسانی که بیت‌کوین‌هایش را خریدند احمق خطاب کرد.

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

نمودار قیمت یک ساله‌ی بیت‌کوین کش

ارتقاء DAA (الگوریتم تعدیل سختی) در ماه نوامبر موفقیت آمیز بود

در ماه‌های اول خدمات پشتبانی بیت‌کوین کش رو به افزایش رفت، کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری آن بوجود آمد و صرافی‌های زیادی تبادل این ارز را فراهم کردند. در ۱۳ نوامر آپدیت برای پروتکل شبکه‌ی غیرمنمرکز آن موفقیت‌آمیز بود که الگوریتم DAA یا تعدیل سختی شبکه را به یک سیستم پایدارتر تبدیل کرد. در آن روز ساعت ۱۶ به وقت شرقی حدود ۵۰۴۰۳۱ بلاک به این الگوریتم ارتقاء پیدا کرد و سود‌آوری استخراج بین این بیت‌کوین کش و بیت‌کوین از زمان فورک هنوز باقی مانده است.

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

مقایسه‌ی روزانه‌ی سودآوری بیت‌کوین کش در برابر بیت‌کوین

رشد نرخ‌هش و افزایش تعهد به این نوآوری

از یک آگوست بیش از ۶۳,۰۰۰ بلاک توسط ماینر‌ها پردازش شده است و چیزی حدود ۶۰۰۰ بلاک‌ بیشتر از بلاک‌های بیت‌کوین است. در ۴ اگوست ۲۰۱۷ نرخ هش ۳۳۹ پتا هش بر ثانیه بوده است و تا به امروز این نرخ به ۴٫۵ تا ۵ اگزاهش رسیده است؛ همچنین حدود هشت استخر استخراج شناخته شده و سه استخر ناشناس وجود دارد. آلهاندرو دلاتور از سایت BTC.COM، معنقد است که بیت‌کوین کش سال بسیار خوبی را داشته است.

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

نرخ هش‌ریت بیت‌کوین کش در این یکسال

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

آلهاندرو مدیر توسعه‌ی تجاری سایت BTC.COM

با توجه به افزایش قیمت این ارز، نوآوری‌های زیادی در بازار این ارز بوجود آمده است؛ از جمله‌ برنامه‌ی شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز Memo و یک لایه پروتکل قرارداد هوشمند به نام Wormhole که با استفاده از Omni Layer ساخته شده است، Omni Layer یک نرم افزار مورد استفاده توسط شرکای مالی تتر برای پشتیبانی از تراکنش هاست.

آلهاندرو درباره‌ی پیشرفت یکساله‌ی بیت‌کوین کش می‌گوید:

 

 

 

 

ما معتقدیم که توسعه‌ی شبکه‌ توسط جامعه‌ی بیت‌کوین کش می‌تواند بسیار موثر باشد و ایجاد تغییر باعث پذیرش بیت‌کوین کش در بسیاری از صرافی‌ها می‌شود که دلیل اصلی ایجاد این انشعاب (Fork) از شبکه‌ی بیت‌کوین بوده است.

یک سال از خلق بیت‌کوین کش می‌گذرد که در این یک سال ۱۹ سرویس توسعه‌دهنده، ۱۴ پروژه‌ی مختلف و ۴۱ صرافی بوجود آمده است و در سال دوم، BTC.COM هنوز به جامعه‌ی بیت‌کوین کش کمک می‌کند و امسال بجای فقط سرمایه‌گذاری به روش‌های توسعه‌ی مبادله و ذخیره‌سازی بین تاجران هم تمرکز خواهد شد.

افزایش چهار برابری سایز بلاک

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

سایز بلاک در بیت‌کوین کش بزرگترین سایز در تاریخ بلاک‌چین است

پس از ارتقاء شبکه به الگوریتم تعدیل سختی، شبکه‌ی بیت‌کوین کش در تاریخ ۱۵ می ۲۰۱۸ هم یکبار دیگر ارتقاء پیدا کرد. این تغییر شامل ۴ برابر شدن سایز هر بلاک یعنی از ۸ مگابایت به ۳۲ مگابایت بود. نتیجه‌ی این افزایش یعنی بزرگترین سایز بلاک در تاریخ بلاک‌چین و دوباره فعال کردن یکسری از آپ‌کد‌های ساتوشی بود و داده‌های شبکه را افزایش سایز داد. این افزایش سایز و تغییر در آپ‌کد‌ها باعث افراط بعضی از توسعه دهندگان شد نتیجه‌ی آن ساخت شبکه‌های احتماعی، سایت‌های شرطبندی بدون‌ پشتوانه و اسمارت کانترکت‌های کلاهبرداری بود.

 

 

تراکنش‌ها و پذیرش توسط تاجران

در طول این یک سال جامعه‌ی بیت‌کوین کش توانسته از طیف عظیمی از سرمایه و توسعه‌دهندگان را به سمت خود جلب کنند هر چند که مورد نقد و بدبینی هم قرار گرفته است. به هر حال شبکه‌ی بیت‌کوین کش در طول این سال از جنبه‌هایی مانند نرخ‌هش، قیمت و پذیرش رو به رشد بوده است. همچنین تراکنش‌های آن به طور چشم‌گیری افزایش داشته است؛ برای مثال در بازه‌‌ی زمانی ۱ آگوست تا ۱ اکتبر تعداد میانگین تراکنش‌های روزانه ۶,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ بوده است ولی از تاریخ اکتبر تا فوریه‌ی ۲۰۱۸ تعداد تراکنش‌های روزانه میانگین ۲۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ بوده است البته در آخرین بررسی‌ها تعداد تراکنش‌های روزانه رکورد بین ۲۵,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ را به ثبت رسانده است.

[بیت کوین کش یک‌ساله شد]

نمودار تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین کش تا به امروز

با توجه به بیشتر بودن نرخ کارمزد در بیت‌کوین روز به روز به تاجرانی که بیت‌کوین‌ کش را می‌پذیرند افزوده می‌شود؛ همچنین از طریق سایت مارکو‌ کوین می‌توان فروشگاه‌ها و تاجرانی که این ارز را می‌پذیرند را پیدا کرد.

مبنع:news.bitcoin.com

 

 

print

 

دیدگاه تان را بنویسید