آیا بیت‌کوین پس از پذیرش توسط ETF مانند طلا صعود می‌کند؟

​طلا یک دارایی قابل اعتماد و با ارزش ثابت بوده و همواره در رشد و صعود بوده است. اما در طول مسیر خود درگیر تغییرات بزرگی همچون پذیرش ورود به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

طلا یک دارایی قابل اعتماد و با ارزش ثابت بوده و همواره در رشد و صعود بوده است. اما در طول مسیر خود درگیر تغییرات بزرگی همچون پذیرش ورود به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بوده است.

بیشتر بخوانید:

آیا سرنوشت بیت‌کوین در ۱۰ آگوست مشخص می‌شود؟

صندوق قابل معامله در بورس، نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن قیمت دارایی‌هایی مثل طلا، نفت و سهام بازار بورس را می‌توان یافت و در صرافی این دارایی‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد.

از آنجایی که تنظیم کنندگان مقررات بر این باور بودند بیت‌کوین به عنوان یک دارایی با ارزش ثابت نیست هیچوقت از آن برای این بازار استفاده نکردند؛ ولی این روز‌ها خیلی چیز‌ها تغییر کرده است.

مقایسه‌ی نمودار طلا و بیت‌کوین پس از پذیرش توسط ETF

حال در این برهه‌ی زمانی نمودار بیت‌کوین و طلا را قبل از پذیرش توسط ETF (صندوق قابل معامله در بورس) مقایسه می‌کنیم؛ همانطور که در این نمودار قابل مشاهده است بین بیت‌کوین و این فلز گرانبها شباهت‌هایی وجود دارد.

[آیا بیت‌کوین پس از پذیرش توسط ETF مانند طلا صعود می‌کند؟]

مقایسه‌ی نمودار بیت‌کوین و طلا

 

 

[آیا بیت‌کوین پس از پذیرش توسط ETF مانند طلا صعود می‌کند؟]

ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا، در سال ۱۹۷۱ خبری را مبنی بر اینکه‌ بانک‌های آمریکا هیچ تعهدی در قبال تبدیل مستقیم دلار به طلا ندارند اعلام کرد؛ این خبر به عنوان شوک نیکسون شناخته شد

در نمودار رشد طلا چند تغییر بزرگ رخ داده است؛ یکی مربوط به دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون بوده که با اقدام  او تبدیل مستقیم دلار به طلا لغو شد. بعد از این اقدام بدیل افزایش تقاضا و عرضه قیمت طلا بسیار افزایش یافت و قیمت هر انس آن از ۲۰ الی ۳۰ دلار به چیزی حدود ۶۰۰ دلار افزایش یافت. تا قبل از آن هر ۳۵ دلار آمریکا پشتوانه‌ای معادل یک اونس طلا داشت.

دومین تغییر بزرگ در سال ۲۰۰۳ رخ داد؛ که طلا مورد پذیرش ETF توسط بانک‌های روتشیلد و دویچه قرار گرفت؛ که بعد از آن طلا وارد رالی صود قیمت شد که هر اونس آن معادل ۱,۳۰۰ دلار آمریکا مبادله شد. یعنی ارزش آن ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

بیت‌کوین که در حال حاضر، وضعیتی شبیه به طلا را دارد و در لحظه‌ی آستانه‌ی ورود به ETF است.

در حال حاضر رئیس بازار بورس شیکاگو (CBOE) که در آینده‌ی بازار بیت‌کوین هم نقش دارد در حال ترغیبت کردن کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا (SEC) است که این روش موجب سود ETF می‌شود.

در سال ۲۰۱۴، برادران دوقلوهای وینکلوس درخواست رسمی خود را برای ETF فرستادند؛ که سه سال بعد توسط ETF بررسی و رد شد. اما با توجه به رشد اخیر بیت‌کوین و باثبات شدن آن همچنین حجم عظیم پذیرش آن، برای ETF انکار آن سخت‌تر و سخت‌تر شد. همچنین کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا (SEC) به صورت مثبت‌تر نسبت به قبل از بیت‌کوین صحبت می‌کند که می‌تواند منجر به داغ شدن بازار آن شود.

تسخیر بازار طلا

در این میان برخی باور دارند که بیت‌کوین می‌تواند از طلا هم پیشه بگیرد و بازار طلا را تحت شعاع قرار دهد. گابور گورباس مدیر استراتژی‌های دارایی دیجیتال در MVIS می‌گوید:

امروزه طلا ارزشی حدود ۷ تریلیون دلار دارد. که می‌توانیم ۵ تا ۱۰ درصد از دارایی‌های جهان را در نظر بگیریم که با محاسبات ریاضی می‌توانیم بگوییم بیت‌کوین همه‌ چیز را تغییر داده است…از بیت‌کوین به عنوان طلای دیجیتال استفاده می‌شود؛ حال اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری با ریسک سیستماتیک داشته باشد طلا را انتخاب می‌کند یا طلای دیجیتال؟

منبع:cryptocomes

 

دیدگاه تان را بنویسید