بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند

​بیت‌ کوین و اتریوم را نمی‌توان به‌عنوان اوراق بهادار یا ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت؛ آنها مشمول قوانین بورس و اوراق قرضه نمی‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

دومین ارز دیجیتال محبوب دنیا یک روش سرمایه‌گذاری نیست، این سخن را فردی از کمیته‌ی بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) می‌گوید. ویلیام هین‌من (William Hinman)، مدیر بخش مالی این کمیته معتقد است که اتر (Ether)، ارزی که شبکه‌ی بلاک‌ چین اتریوم (Ethereum) را تامین می‌کند، نباید مشمول قوانین بورس و اوراق قرضه شود.

سخنان هین‌من در مورد ارز اتریوم متعاقب اظهار نظر رئیس کمیته‌ی بورس و اوراق بهادار، جی کلایتون (Jay Clyton) بیان شده است. کلایتون پیش از این در ماه آوریل درمورد ارز دیجیتال بیت‌ کوین نیز اظهار نظر مشابهی کرده بود. با کنار هم قرار دادن این دو اظهار نظر می‌توان به درک روشنی از دیدگاه این کمیته‌ی تنظیم مقررات در مورد بازار ارز دیجیتال دست یافت. به‌طور خلاصه می‌توان گفت زمانی که از یک ارز دیجیتال به‌ اندازه‌ی کافی تمرکز‌زدایی شود (مانند آنچه که درمورد ارزهای دیجیتال محبوب بیت‌ کوین و اتر اتفاق افتاده است)، این کمیته دیگر چنین ارزی را به‌عنوان اوراق بهادار قلمداد نمی‌کند. اما از طرف دیگر عرضه اولیه سکه یا IOC از جانب این کمیته به‌عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شود. توجه کنید که این تفاوت بسیار مهم است، چون اوراق بهادار مشمول قوانین سهام و اوراق قرضه می‌شوند.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند]

William Hinman

هین‌من در مجمع اقتصادی یاهو با نام کریپتو در لس‌آنجلس گفت:

مطابق درک من از شرایط فعلی، ارز اتر و شبکه‌ی اتریوم و ساختار نامتمرکز آن، در حال حاضر خرید و فروش اتر به‌عنوان تبادل اوراق بهادار شناخته نمی‌شود. همانند بیت‌ کوین، اعمال قوانین فدرالی اوراق بهادار به مبادلات ارزی اتر لزومی ندارد.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند]

جو لوبین از بنیان‌گذاران اتریوم و موسس CosenSys، یکی از شرکت‌های مهم توسعه اپلیکیشن استخراج اتر با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم کمیته بورس و اوراق بهادار ابراز رضایت کرد:

ما از روشنگری هین‌من و کمیته‌ی SEC در این مورد قدردان هستیم. اتر و دیگر ارزها و نشان‌های قابل مبادله‌ی نسل جدید در پیشرفت وب به سوی یک شبکه‌ی عادلانه‌تر، امن‌تر و یکپارچه‌تر تاثیر بیشتری خواهند داشت. شرکت CosenSys به ادامه‌ی تبادل نظر با کمیته‌های تنظیم مقررات در سراسر دنیا در مورد ایجاد سازگاری بیشتر با این تکنولوژی نوظهور و دگرگون‌ شونده راغب است.

هم‌اکنون صدها توسعه‌دهنده در حال اجرای اپلیکشن استخراج ارز از شبکه‌ی اتریوم هستند و به توسعه‌ی کد آن کمک می‌کنند. هم چنین تعداد مشابهی به توسعه‌ی بیت‌ کوین کمک می‌کنند. پیتر ون‌ والکنبرگ، مدیر مرکز تحقیقات کوین سنتر (Coin Center) معتقد است:

شبکه‌ی اتریوم و توسعه‌ی نرم‌افزاری آن به‌اندازه‌ی کافی گسترش یافته است، به‌گونه‌ای که اکنون دیگر شخص ثالث قابل تمییزی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاران به آن وابسته باشند.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند] گفتنی است کوین سنتر در واقع اتاق فکری است که تمرکز آن بر معضلاتی است که تکنولوژی بلاک‌ چین با آن روبه‌رو است. این گفته‌ی والکنبرگ نشان‌دهنده‌ی تفاوت آشکار بین ارزهای دیجیتال با اوراق بهادار سنتی، مانند سهام اپل یا مایکروسافت است: جایی که شما روی تلاش‌های یک شرکت مشخص در حوزه‌ی فعالیت خود مانند ارائه‌ی محصولات یا خدمات برای تولید درآمد شرط‌بندی می‌کنید.

با این حال هین‌من تا آن‌ جا پیش نرفت که بگوید سرمایه‌گذاری‌های اولیه انجام شده روی این دو ارز اوراق بهادار به حساب نمی‌آیند. ممکن است سرمایه‌گذاری‌هایی که قبل از تمرکززدایی واقعی ارزها صورت گرفته باشد، به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری سنتی قلمداد شوند. والکنبرگ در این مورد توضیح می‌دهد:

هین‌مین مراقب بود که درمورد ماهیت سرمایه‌گذاری‌های اولیه با شفافیت سخن نگوید.

در واقع والکنبرگ معتقد است کسانی که از ابتدا روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و احتمالا پول زیادی از این راه کسب کرده‌اند، ممکن است روزی با قوانین و مقررات وضع‌ شده بر اوراق بهادار روبه‌رو شوند.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند]

پیتر ون‌ والکنبرگ

به‌گفته‌ی هین‌من، ممکن است در آینده، دیگر ارزهای دیجیتال به اندازه‌ای محبوب شوند که وضع مقررات بر مبادلات اوراق بهادار بر چنین نشانه‌ها یا همان توکن‌ها (Tokens) یا سکه‌ها لازم نباشد. اما این گفته به این معنا نیست که تمام ارزهای دیجیتال می‌توانند از زیر ذره‌بین کمیته‌ی تنظیم مقررات ایالات متحده آمریکا فرار کنند. در حال حاضر کمیته‌ی بورس و اوراق بهادار معتقد است که بیشتر توکن‌ها و عرضه‌ی اولیه سکه‌های دیجیتال مشمول قوانین اوراق بهادار می‌شوند، چون عملا به‌ عنوان محرک محصول یا اپلیکیشن یک استارت‌آپ مشخص عمل می‌کنند. عرضه‌ی اولیه سکه‌ها یا همان (IOC) فرصتی برای سرمایه‌گذاران هستند تا توکن‌های یک استارت‌‌آپ بلاک‌ چین را قبل از معرفی محصول آن خریداری کنند.

اما چیزی که باعث پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود این است که بسیاری از توکن‌ها روی شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌شوند. بنابراین با این که خرید و فروش ارز اتر مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شود؛ اما مبادله‌ی دیگر توکن‌هایی که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند، ممکن است مشمول این قوانین شوند.

همچنین بخوانید: تفاوت توکن و ارزهای دیجیتال چیست؟

کمیته‌ی بورس و اوراق‌ بهادار در ماه‌های اخیر بر شدت فعالیت خود بر ضد فعالیت‌های کلاه‌بردارانه در حوزه‌ی عرضه‌ی اولیه سکه افزوده است. واحد فضای مجازی این کمیته در ماه سپتامبر اولین شکایت خود را از شرکت PlexCorps انجام داد. این شرکت متهم شده است که ۱۵ میلیون دلار از سرمایه‌ی مشتریان خود را دزدیده است. همچنین این کمیته یک ماه بعد یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سکه از سوی استارت‌آپ AriseBank مستقر در دالاس تگزاس را متوقف کرد.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند]

معامله بیت کوین در بورس

در ماه فوریه، کمیته SEC در جلسه‌ی مشترک با کمیته امور بانکی، مسکن و شهری سنای آمریکا اعلام کرد که آماده‌ی بحث و تبادل نظر با کنگره، سنا و مسئولان فدرالی درمورد نحوه‌ی اعمال مقررات بر مبادلات ارزهای دیجیتال و نظارت بر وب‌سایتهایی است که به مشتریان خود اجازه می‌دهند در ازای دریافت مبلغی، سکه‌های دیجیتال را تبدیل یا مبادله کنند. این کمیته همچنین در ماه آوریل از دو موسس یکی از IOCهای معروف به اتهام فروش سرمایه‌های ثبت‌نشده شکایت کرد. گفتنی است این دو شخص از طریق عرضه این IOC مبلغ ۳۲ میلیون دلار سود کسب به‌ دست آورده بودند. نکته‌ی جالب این است که این IOC مورد حمایت و تایید بوکسر حرفه‌ای و مشهور، فلوید می‌ودر و تهیه‌کننده‌ی موسیقی دیجی خالد (DJ Khaled) بوده است. با این حال اکنون به نظر می‌رسد دارندگان ارزهای دیجیتال بیت‌ کوین و اتر از تحقیقات کمیته SEC مصون هستند.

[بیت کوین و اتریوم مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند]

اما این گفته شاید در مورد سرمایه‌گذاران دیگر ارزهای دیجیتال صادق نباشد. برای مثال محققان دانشگاه تگزاس طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که شاید بخشی از افزایش شدید قیمت بیت‌ کوین در سال قبل ناشی از تلاش‌هایی در دستکاری قیمت بیت‌ کوین باشد. تمام چیزی که کمیته SEC به ما می‌گوید این است که شما تنها بر روی یک بازیکن شرط نمی‌بندید بلکه شرط‌بندی شما به طور کلی بر روی اکوسیستم ارز دیجیتال است.

 

دیدگاه تان را بنویسید