آیا به پایان اصلاح قیمت بیت کوین نزدیک شده‌ایم؟Reviewed by محمد آذرنیوار on Jul 2Rating: 5.0

بنیاد تحقیقاتی کوارتز در جدیدترین تحقیقات خود با بررسی نمودارهای بیت کوین، ضمن تأکید بر شباهت زیاد اصلاح‌های قیمت بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، پیش‌بینی کرده است که احتمالاً اصلاح قیمت سال ۲۰۱۸ کوتاه‌تر از ۲۰۱۴ باشد. از اواخر دسامبر ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین پس از رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ خود (حدود ۲۰,۰۰۰ دلار) با سقوط شدیدی مواجه شد.

سال‌های مشابه ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸

از ۴ دسامبر ۲۰۱۳ تا ۴ ژانویه ۲۰۱۵، در یک دوره ۴۰۰ روزه، قیمت بیت کوین با سقوط بیش از ۸۰ درصد مواجه شد که رکورد بزرگ‌ترین اصلاح قیمت تاریخش را شکست. قبل از سقوط ۸۰ درصدی، بیت کوین در یک افت میان مدت چهار ماه به سطح حمایتی قبلی خود بازگشته بود و پس از آن کمی رشد قیمت داشت و سپس به مهلکه سقوط دچار شد.

در سال ۲۰۱۴، حدود ۳۰۰ روز طول کشید تا بیت کوین سقوط ۷۰ درصدی را تجربه کند. در سال ۲۰۱۸ اما قیمت بیت کوین در کمتر از ۲۰۰ روز بیش از ۷۲ درصد کاهش یافت.

اگر نمودار سالانه قیمت بیت کوین را با نمودار این ارز دیجیتال در بازه‌ی زمانی دسامبر ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۵ (به صورت متراکم را) مقایسه کنیم، فقط یک تفاوت کلیدی وجود دارد: سرعت.

آیا به پایان اصلاح قیمت بیت کوین نزدیک شده‌ایم؟

آیا به پایان اصلاح قیمت بیت کوین نزدیک شده‌ایم؟

روند نموداری فشرده شده قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴

بر اساس روند قیمت امسال و سال ۲۰۱۴ بیت کوین، می‌توان گفت که این ارز دیجیتال در حال طی کردن حرکتی شبیه به اصلاح قیمت سال ۲۰۱۴ است اما با سرعتی خیلی بالاتر. اکنون در زمان‌های مشابه شاهد بالا و پایین‌های مشابه به سال ۲۰۱۴ هستیم و قیمت بیت کوین در مسیر یک کاهش قیمت به سمت منطقه پایدار قرار دارد.

با بررسی نمودار سالانه فعلی و نمودار سال ۲۰۱۴ بیت کوین می‌توان شباهت‌های بسیار زیادی کشف کرد.

اصلاح قیمت کوتاه‌تر

همان‌طور که آرتور هایس، مدیر عامل صرافی بیت مکس در مصاحبه اخیر خود گفته است، احتمال قیمت ۳,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلاری بیت کوین و تجربه اصلاح قیمت بالای ۸۰ درصد دور از ذهن نیست.

قطعاً بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۱۸ به ۵۰,۰۰۰ دلار برسد. به عقیده من چیزی که قیمت آن به در یک سال به ۲۰,۰۰۰ دلار برسد، اصلاح قیمت ۶,۰۰۰ دلاری برایش عجیب نیست. شاید حتی قیمت بیت کوین به ۳ تا ۵ هزار دلار هم کاهش یابد اما یک خبر بزرگ و مثبت می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را به بالای ۲۰ یا حتی ۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۸ برساند.

با توجه به افزایش آگاهی در این صنعت و پیشرفت‌های یک سال گذشته، احتمال اینکه اصلاح قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ سریع‌تر از ۲۰۱۴ به پایان برسد، زیاد است و به طور کلی بر اساس نظر کارشناسان این حوزه، یک خبر مثبت از نهادهای قانون‌گذار بزرگ می‌تواند به وضعیت فعلی بازار پایان دهد.

print

دیدگاه تان را بنویسید