افزایش روزافزون تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال، موضوعی که به آن‌ توجه نمی‌شود !Reviewed by بهاره رضاجو on Jul 3Rating: 5.0

سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال در تاریخ ۲۵ ژوئن به بیشترین مقدار خود در دو ماه و نیم اخیر رسید. این بدان معناست که به‌احتمال زیاد سرمایه‌گذاران پول‌شان را در بیت کوین که بیشترین تعداد خریدوفروش را در این صنعت به‌خود اختصاص داده است سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

براساس داده‌های کوین مارکت کپ، مقدار سهم بیت کوین از ۴۲/۵ درصد (پایین‌ترین سطح آن) به ۴۲/۷۴ درصد (بالاترین سطح از ۱۴ آوریل تا کنون) افزایش یافت.

شاخص تسلط (Dominance Index) شاخصی است که درصد کل سرمایه‌گذاری بازار را که توسط ارز دیجیتال پیشتاز (که در حال حاضر بیت کوین است) ارائه می‌شود نشان می‌دهد. بنابراین هنگامی‌که از نرخ افزایش تسلط بیت کوین صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که تقاضای بیت کوین از هر ارز دیجیتال دیگری بیشتر است.

در حال حاضر بیت کوین متداول‌ترین مسیر برای تبدیل پول فیات به ارز دیجیتال است.

افزایش روزافزون تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال، موضوعی که به آن‌ توجه نمی‌شود !

برای نمونه، نرخ تسلط بیت کوین از ۳۸ درصد به ۶۶/۵ درصد در شش ماه گذشته تا دسامبر ۲۰۱۷ افزایش یافت. در دسامبر ۲۰۱۷ بود که قیمت این ارز دیجیتال به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. بااین‌حال در دوره‌هایی که سرمایه‌گذاران ارزهای پرریسک را رها می‌کنند، روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند و سپس احتمالا آن را به پول نقد (فیات) تبدیل می‌کنند (دوره‌ی ریسک گریزی) نرخ تسلط بیت کوین معمولا همچنان افزایش می‌یابد.

احتمالا در شرایط فعلی شاهد سناریوی دومی هستیم. در هفت هفته‌ی گذشته بیت کوین از ۹,۹۹۰ دلار به ۵,۷۵۵ دلار سقوط کرده است و این در حالی است که نرخ تسلط آن به‌جای آنکه کاهش یابد از ۳۵/۷۸ درصد به ۴۲/۷۵ درصد رسیده است.

بنابراین تعجبی ندارد که در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران، پول نقد را به ارزهای دیجیتال و حتی بیت کوین ترجیح می‌دهند.

بااین‌حال اگر قیمت ارزهای دیجیتال همپای نرخ تسلط بیت کوین پیش بروند، ممکن است به این معنی باشد که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی یافته است و پس از چند ماه کاهش به قیمت کف مشخصی خواهند رسید.

منبع: coindesk
print

دیدگاه تان را بنویسید