زی‌کش (Zcash) در برابر ای‌سیک‌ها (ASICs) مقاومت نخواهد کرد !Reviewed by محمد آذرنیوار on Jul 1Rating: 5.0

در جریان رای‌گیری انجام شده توسط بنیاد زی‌کش (Zcash)، جامعه زی‌کش به عدم اولویت مقاوت پروتکل در برابر ای‌سیک‌ها رای داد. در این رای‌گیری ۶۴ نفر از اعضای منتخب جامعه زی‌کش شرکت کرده بودند.

زی‌کش (Zcash) در برابر ای‌سیک‌ها (ASICs) مقاومت نخواهد کرد !

در ماه می سال جاری میلادی، شرکت بیت مین (Bitmain) اولین دستگاه استخراج ای‌سیک (ASIC) برای زی‌کش را عرضه کرد. همین امر باعث نگرانی توسعه دهندگان شد زیرا به عقیده‌ آن‌ها، دستگاه‌های ای‌سیک می‌توانند شبکه این ارز دیجیتال را به سمت تمرکز و انحصار توسط سرمایه داران پیش برند. از آنجایی که زی‌کش با هدف تمرکززدایی طراحی شده است، توسعه دهندگان خواهان مقاومت در برابر ای‌سیک‌ها شدند.

در پاسخ به حرکت شرکت بیت مین، بنیاد زی‌کش خبر از طرحی فوری برای مقاومت در برابر ای‌سیک‌ها داد. جاش سینسیناتی، مدیر اجرایی این بنیاد، اظهار داشت که برای رسیدگی به حضور ای‌سیک‌ها در شبکه زی‌کش، از یک هیئت مشاوره فنی کمک خواهد کرد.

با این حال، در اولین انتخابات صورت گرفته توسط بنیاد زی‌کش، برای طرح مقاومت در برابر ای‌سیک‌ها، ۴۵ رای مخالف و ۱۹ رای موافق به دست آمد. اما طرح پیشنهادی دیگری مبنی بر اولویت بهبود پروتکل اثبات کار با ۳۸ رای موافق تصویب شد.

این اتفاق نشان می‌دهد که اگر چه اعضای اصلی جامعه زی‌کش مایل به مقاومت در برابر ای‌سیک‌ها نیستند اما با تصویب طرح پیشنهادی دوم نشان دادند که به دنبال کارآمدی بیشتر استخراج هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان از برقراری تمرکز در آینده جلوگیری کنند.

زی‌کش (Zcash) در برابر ای‌سیک‌ها (ASICs) مقاومت نخواهد کرد !

با این حال، این خبر با واکنش‌های متعددی از سوی جامعه زی‌کش مواجه شده است. برخی معقتدند که عدم مقاومت در برابر ای‌سیک‌ها باعث حذف ماینرهای استفاده کننده از کارت‌های گرافیک می‌شود و در بلند مدت شبکه را انحصاری می‌سازد. شایعاتی نیز درباره نقش داشتن شرکت بیت مین در نتیجه این انتخابات وجود دارد.

print

دیدگاه تان را بنویسید