نتایج یک تحقیق جنجال‌برانگیز: عامل رشد قیمت بیت‌کوین تتر بوده است!Reviewed by عرفان on Jun 14Rating: 5.0

مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه تگزاس انجام شده است، حاکی از این است که تتر نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد قیمت بی‌سابقه بیت‌کوین در دسامبر سال گذشته داشته است. البته این اولین باری نیست که این ارز دیجیتال با ثبات، در مورد دستکاری قیمت بیت‌کوین در مرکز توجه قرار می‌گیرد. اما تحقیق جدید تا به امروز محکم‌ترین سندی است که دال بر طبیعی نبودن رشد قیمتی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ است.

 

بیت‌کوین تا چه حد مستقل از تتر است؟

“آیا بیت‌کوین واقعا مستقل از تتر عمل می‌کند؟” این تیتر تحقیق جنجال ‌برانگیزی بود که امروز منتشر شد. کسانی که در این تحقیق نقش داشته‌اند با  استفاده از روش‌های الگوریتم‌وار در تحلیل بلاک‌چین، بررسی کرده‌اند که تتر در چه برحه‌هایی از زمان می‌توانسته با تزریق ارز به بازار ارزهای دیجیتال، در رشد مصنوعی قیمت‌ها نقش داشته باشد.

 

تتر که توسط صرافی بیت‌فینکس (Bitfinix) حمایت و عرضه می‌شود، ماه‌هاست که با سرپوش گذاشتن بر گمانه‌زنی‌های جامعه ارز دیجیتال مبنی بر دستکاری قیمت‌ها، این ادعا را شایعه می‌نامد. در آن زمان وقتی بیت‌کوین بین ماه‌های نوامبر و دسامبر هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت می‌کرد، بیشتر معامله‌گران حواسشان معطوف بالا رفتن سود سرمایه‌هایشان بود. اما وقتی روند نزولی بازار در سال جدید میلادی ادامه پیدا کرد، نقش تتر در بالا و پایین شدن قیمت‌ها نگرانی بزرگی را برای بازار ارزهای دیجیتال به وجود آورد. اگر واقعا تتر در رشد قیمت سال گذشته بیت‌کوین نقش داشته باشد، رسیدن بیت‌کوین به یک رکورد قیمتی جدید در حاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. در واقع، با در نظر گرفتن وضعیت کنونی بیت‌کوین که زیر ۶٫۵۰۰$ معامله می‌شود، رسیدن به ۱۰٫۰۰۰ و بالاتر هم دور از انتظار به نظر می‌رسد.

 

 

نتایج یک تحقیق جنجال‌برانگیز: عامل رشد قیمت بیت‌کوین تتر بوده است!

تتر بی‌وقفه قیمت بیت‌کوین را بالا می‌برد

در گزارش John M. Griffin و Amin Shame آمده است:

ما به این نتیجه رسیدیم که خریدهایی که با تتر انجام می‌شود زمان‌بندی شده و با روند نزولی بازار هماهنگ است و همین امر موجب افزایش قابل ملاحظه‌ قیمت بیت‌کوین می‌شود. این تراکنش‌ها که رقم بالایی دارند، ۵۰ درصد رشد قیمت بیت‌کوین و ۶۴ افزایش قیمت دیگر آلت‌کوین‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این الگوها ‌را نمی‌توان با شاخص‌های رسمی مورد تقاضای سرمایه‌گذارن توضیح داد، اما بیشتر می‌توان آن را با فرضیاتی که در خصوص منبع تأمین تتر مطرح می‌شود مرتبط دانست، همان منبعی که تتر به موجب آن قادر به اعمال حمایت قیمتی و دستکاری قیمت‌ ارزهای دیجیتال شده است.

این گزارش در نقطه مقابل تحقیق دیگری قرار می‌گیرد که چند ماه پیش در همین زمینه منتشر شد. تحقیق قبلی بر این تأکید داشت که ارتباط ضعیفی بین عرضه تتر و افزایش قیمت بیت‌کوین وجود دارد.

آزمایشات ما، نشان نمی‌دهد که عرضه USDT(تتر) باعث جهش قیمت بیت‌کوین شده باشد. با این حال ایوانو در توضیح می‌گوید که تحلیل‌های آماری او لزوما نقش تتر در دستکاری قیمت‌ها را رد نمی‌کند.

به هر روی نویسنده آن گزارش اذعان داشت که فقط یک تحقیق و بازرسی رسمی می‌تواند این ماجرا را فیصله دهد.

 

 

تتر جایگاه ۱۲ام را از نظر حجم بازار تصاحب کرده است.

برای ارز دیجیتالی که به گونه‌ای پایه‌ریزی شده است تا قیمتش را بر روی ۱ دلار ثابت نگه دارد، تتر در چند وقت اخیر جایگاه خود را ارتقا داده است. با کنار زدن دش (DASH) و مونرو (XMR) تتر اکنون جایگاه ۱۲ام را از نظر حجم بازار در بین دیگر ارزهای دیجیتال به تصاحب درآورده است. این پیروزی برای تتر به موجب کاهش حجم کل بازار نیز می‌باشد که در حال حاضر رقم ۲۷۶٫۴۳ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. همچنان که بازار ارزهای دیجیتال سقوط می‌کند تتر به همراه دیگر ارزهای دیجیتال با ثبات، یکی از مأمن‌های این بازار برای سرمایه‌گذاران می‌باشد.

 

نتایج یک تحقیق جنجال‌برانگیز: عامل رشد قیمت بیت‌کوین تتر بوده است!

 

آنچه که درستی گزارش جدید امروز را تقویت می‌کند، رشد قیمت ارزهای دیگری چون اتر (ETH) و زی‌کش (ZEC)  همزمان با  زمان عرضه تتر است که معمولا در صرافی‌هایی که با تتر سر و کار دارند زودتر اتفاق افتاده است. زمانی که بیت‌فینکس عرضه تتر را امسال برای مدتی متوقف کرد، همزمان رشد قیمت ارزهای دیجیتال نیز متوقف شد.

این گزارش که ۶۶ صفحه را در برمی‌گیرد و متشکل از جداول بسیار دقیق و با جزئیات، همراه با سند و مدرک و تحلیل‌های الگورریتم‌وار می‌باشد، می‌توان گفت جامع‌ترین تحقیق و بررسی در خصوص تتر تا به امروز است.

این گزارش در پایان می‌گوید:

یافته‌های ما دلیل محکمی مبنی بر دستکاری قیمت‌ها و تأثیر تکان‌دهنده آن بر ارزهای دیجیتال است. این یافته‌ها همچنین لزوم وجود یک نظارت قانونی و دیده‌بانی خارجی را برای داشتن یک بازار آزاد و بدون محدودیت، لازم می‌داند. دقیق‌تر بگوییم، یافته‌های ما نشان می‌دهد که بالا رفتن ارزش یک دارایی بدلیل گذشت زمان نمی‌تواند تنها دلیل یک روند افزایش قیمتی شک برانگیز باشد، که این روند قویا می‌تواند نشان‌دهنده یک دستکاری قیمتی سازمان‌یافته و ایجاد حباب قیمتی باشد.

 

منبع: news.bitcoin.com

 

 

print

دیدگاه تان را بنویسید