مردم همچنان برای ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین می‌فرستند

ساتوشی ناکاموتو -مخترع گمنام بیت کوین- خدای HODL است: او از روز اول کوین های خود را همانطور دست نخورده نگه داشته است. ثروت (فرضی) او به یکی از موضوعات داغ دنیای امروز تبدیل شده، و اغلب اوقات رسانه ها آن را مطرح می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

سیر صعودی بیت کوین در سال گذشته نام ساتوشی ناکاموتو را در لیست ۵۰ فرد ثروتمند دنیا درج کرد. البته ثروت روزافزون ساتوشی ناکاموتو دلیل دیگری نیز دارد: مردم برای او بیت کوین می فرستند.

 

منزوی‌ترین میلیاردر جهان

موجودی بیت کوین ساتوشی ناکاموتو طبق نتیجه یک بررسی که در سال ۲۰۱۳ انجام و منتشر شده است، حدود ۱,۱۴۸,۸۰۰ تخمین زده می شود. شواهد نشان می دهد که ۳۶۰۰۰ بلاک اول توسط یک کامپیوتر استخراج شده، که قاعدتا صاحب آن کسی به جز ساتوشی ناکاموتو نبوده است. در آن زمان پاداش استخراج هر بلاک ۵۰ بیت کوین بوده است. ۶۳ درصد از ۱۸۱۴۴۰۰ بیت کوین پاداش گرفته شده دست نخورده باقی مانده و هرگز خرج نشده است. از این رو ثروت ساتوشی بیشتر از ۱٫۱ میلیون بیت کوین تخمین زده می شود

در حال حاضر بیل گیتس به مراتب پول‌دارتر از ساتوشی ناکاموتو است

دارایی دیجیتال ساتوشی به قیمت روز تقریبا ۸,۵ میلیارد دلار است. حال این دارایی را با ۱,۱ میلیارد دلار بیت کوین کش، و ۵۱,۲ میلیون دلار بیت کوین گولد جمع ببندید. محاسبات را همینجا متوقف کنید: بدون در گرفتن فورک های دیگر، دارایی دیجیتال ساتوشی ناکاموتو چیزی حدود ۹٫۶۵ میلیارد دلار است. البته تمام این ها بر مبنای حدسیات است. اکثر افراد باور دارند که کوین های ساتوشی به دلایل بسیاری هرگز جابجا نخواهند شد. اما هر چه باشد ساتوشی میلیاردها دلار پول دست نخورده و بلا استفاده دارد؛ چه از آن استفاده کند و چه نه، یکی از افراد ثروتمند در جهان است.

با توجه به قیمت بیت کوین در دسامبر سال قبل، نام ساتوشی در رتبه سی و هفتمین فرد ثروتمند در جهان، بالای نام پاول آلن بنیان گذار مایکروسافت قرار داشت و ۵ میلیارد دلار از جورج سوروس عقب بود. اما تنها نام یک ساتوشی در لیست میلیاردهای فوربس به طور رسمی ثبت شده، و او ساتوشی سوزوکی مدیر عامل یک شرکت لوازم آرایشی بهداشتی به نام Pola Orbis است. البته نام او با سرمایه ۱٫۳ میلیارد دلاری در رتبه ۱۵۶۷ جای گرفته بود. زمانی که بیت کوین از مرز ۶۰ هزار دلاری عبور کند، ساتوشی ثروتمندترین مرد جهان خواهد شد: یعنی ثروتمندتر از وارن بافت و بیل گیتس که به ترتیب ۸۴ میلیارد دلار و ۹۰ میلیارد دلار سرمایه دارند.

دارایی ساتوشی ناکاموتو

اگر مخترع بیت کوین یک نفر باشد و هنوز هم در قید حیات باشد، می توانیم دست نخورده ماندن دارایی اش را اینگونه توجیح کنیم: او میلی به استفاده از ارز دیجیتال خود ندارد. اطلاعات زیادی از ساتوشی ناکاموتو در اختیار نداریم. پس تصور اینکه به ناگهان نظرش عوض شود سخت است. او هر آرزویی که در سر داشته باشد، میلیاردر شدن یکی از آن ها نیست. بیت کوین های ساتوشی از هر کس دیگری در دنیا بیشتر است. پس او کمتر از هر چیز در دنیا به بیت کوین احتیاج دارد. در این هشت سال، ارزش کل دارایی ساتوشی ناکاموتو رشد پیدا کرده و هر فورک کوین های جدیدی به آن افزوده است.

۱A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa: این آدرسی است که به بلاک جنسیس پیوند خورده، آدرسی که پاداش استخراج اولین بلاک در شبکه به آن ارسال شده است. در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ پنجاه بیت کوین به این آدرس فرستاده شده است.

این تراکنش به عنوان بدون خرج (واحدهای ارز دیجیتال تازه تولید شده) در نظر گرفته شد. دارایی موجود در این آدرس، درست مثل بقیه آدرس ها هرگز جابجا نشده است. در نتیجه انتظار می رود که موجودی الان این آدرس ۵۰ بیت کوین باشد. اما در واقع آدرس بلاک جنسیس بیت کوین بیش از ۶۶٫۷ بیت کوین دارد، که ۱۱۴۰ تراکنش برای آن ثبت شده است.

«بقیش برای خودت»

از اولین روزهای بیت کوین تاکنون، همواره مسیر تعدادی بیت کوین به آدرس بلاک جنسیس منتهی شده است. اکثر این تراکنش ها کوچک بوده اند، اما در میان آن ها تراکنش های بزرگ تری نیز مشاهده می شود. برای نمونه، ژوئن سال قبل کیف پول Mt Gox -که در حال حاضر خالی است، اما پیش از آن ۵٫۷ میلیون بیت کوین دریافت کرده بود- ۱٫۲۳ بیت کوین را به آدرس جنسیس ارسال کرده است. تا این لحظه آدرس بلاک اولیه بیت کوین ۱۶٫۷ بیت کوین (تقریبا معادل ۱۲۳ هزار دلار) انعام دریافت کرده است.

سایر آدرس های مربوط به ساتوشی ناکاموتو هم از کمک های ناشناس بهره مند شده اند. البته آدرسی که به آن اشاره کردیم از همه آن ها قدیمی تر و معروف تر است. همچنین بخش بزرگتری از پاداش استخراج اولین بلاک به همین آدرس فرستاده شده است. این پاداش قابل استفاده نیست. بلاک اولیه شبکه بیت کوین -که به بلاک ۰ شناخته می شود- به گونه ای متفاوت کد نویسی شده بوده و بعد از استخراج به بلاک چین افزوده نشده است. هنوز مشخص نشده که ساتوشی این کار را عمدا انجام داده است یا خیر. هر بار که کسی به ساتوشی بیت کوین می فرستد، این بیت کوین ها سر از غار آدرس جنسیس در می آورد و تا ابد در آنجا می مانند، بدون اینکه از آن ها استفاده شود.

یک نکته جالب دیگر در مورد بلاک جنسیس: استخراج این بلاک ۶ روز طول کشیده است.

در یکی از پست های قدیمی موجود در تالار گفتمان Bitcointalk نیز، به این نکته اشاره شده است.

طبق مستندات کتب مقدس؛ خداوند زمین را در ۶ روز آفریده است.

در کتاب پیدایش باب ۲ آیه ۱۱ آمده است:

زیراکه در شش روز، خداوند آسمان و زمین و دریا و آنچه را که در آنهاست بساخت، و در روز هفتم استراحت کرد. {امور را تدبیر کرد و به زمین برکت بخشید.}

شاید این یکی دیگر از شعبده های ساتوشی ناکاموتو باشد، شاید او در پیدایش بلاک اولیه از پیدایش و خلقت زمین الهام گرفته است.

تقویم پیدایش جهان -تصویری از مستند علمی کازموس(کیهان)

ارسال بیت کوین به چنین آدرسی، عقلانی نیست. ولی بیایید از این دید به قضیه نگاه نکنیم.

تراکنش های مختلفی برای این آدرس ثبت شده است، ارزش هر یک نیز با دیگری فرق دارد. مردم برای ساتوشی بیت کوین می فرستند، و این میزان ارزش بیت کوین های ارسال شده نیست که اهمیت دارد، مهم نیت آن ها از انجام این کار است!

ساتوشی هیچ آدرس ایمیل، اکانت توییتر یا پیجی در فضای مجازی ندارد که مردم از طریق آن با او در ارتباط باشند. پس در عوض تنها یک راه برای تشکر از او وجود دارد: مردم برای ساتوشی ناکاموتو بیت کوین می فرستند تا از او و دنیای جدیدی که با تلاش او به حقیقت پیوسته است تشکر کنند…

منبع: news.bitcoin

 

دیدگاه تان را بنویسید