کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟

​دسامبر سال گذشته بود که یک بازی مبتنی بر بلاک چین سروصداهای زیادی را در این حوزه به پا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

کریپتوکیتیز چیست؟

«کریپتوکیتیز» (CryptoKitties) نوعی بازی از سبک کلکسیونی و پرورشی است که به کاربران اجازه می‌‌دهد تا در بستری بلاک چینی، گربه‌های کارتونی بامزه‌ای را جمع‌آوری کرده و آنها را در پلتفرم مخصوصی خرید و فروش نمایند. این بازی به‌قدری در میان جامعه کاربران بلاک چین معروف شد که در ابتدای انتشار آن، شبکه اتریوم با کندی سرعت مواجه گشت.

تنها چند روز از انتشار کریپتوکیتیز نگذشته بود که کاربران چیزی بیش از یک‌میلیون دلار در این بازی تبادلات مالی داشتند.

مشخصاً کار کردن با چنین شخصیت‌های کارتونی بامزه‌ای مفرح و پرنشاط است، اما هدف اصلی پشت ساخت این بازی را می‌توان اثبات تأثیرات و کاربردهای بالقوه بلاک چین در بالا بردن سطح امنیتی و تجارت آسان‌تر دارایی‌های دیجیتالی دانست.

در گزارش کار این بازی یا به‌عبارت‌دیگر در white paper آن آمده که این پروژه تمرکز ویژه‌ای بر بحث پرداخت‌ها دارد. در نهایت سازندگان این بازی امیدوارند که کاربران با گسترش دید خود بتوانند به درک بهتری از کارهایی که بلاک چین از پس آنها بر می‌آید، برسند.

کریپتوکیتی ها ارز نیستند بلکه یک دارایی به‌حساب می‌آیند

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

بخش عمده‌ای از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین به همراه یک ارز دیجیتالی منتشر می‌شوند. این ارزها، توکن های قابل معامله‌ای هستند که دارای ارزش کاربردی‌اند و حتی می‌توانند به‌عنوان سهم‌هایی از شرکت مربوطه مبادله شوند. عرضه توکن ها به یکی از موفق‌ترین ابزارها برای تأمین بودجه استارت آپ ها بدل شده، تا حدی که در بسیاری از این موارد، حتی این بودجه از میلیون‌ها دلار نیز فراتر رفته.

در طرف دیگر اما، کریپتوکیتی ها، ارزهای دیجیتالی نیستند، بلکه دارایی‌های بلاک چینی‌اند که شباهت‌های ساختاری بسیاری با توکن های دیگر دارند؛ درعین‌حال تفاوت‌های آنها نیز بسیار است. هر کریپتوکیتی منحصربه‌فرد است و نمی‌توان کریپتوکیتی ای مشابه با کریپتوکیتی دیگر یافت کرد. همین مسئله یکی از مهم‌ترین اصول در بحث ارزهای دیجیتالی است. این بدان معناست که هر دلار جدای از کجا دریافت شده، چه سالی چاپ‌شده یا از چه راحتی به‌دست آمده، یک دلار است. دلار ارزش دارد چراکه این ارزش را قبول کرده‌ایم.

ارزش توکن های منحصربه‌فرد از کمیاب بودنشان نشأت می‌گیرد. هر کریپتوکیتی یک توکن ERC-721 است که ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. این ویژگی‌های مخصوص در کدهای آن نوشته و تعیین‌کننده «فنوتایپ» یا «ژنوتایپ» بودن آن کریپتوکیتی است. به‌عبارت‌دیگر این کدها همان ژنتیک کریپتوکیتی هاست که ویژگی‌های هرکدام از آنها را تعیین می‌نماید و مستقیم در توکن های ERC-721 نوشته شده.

ترکیب فنوتایپ و ژنوتایپ باعث می‌شود تا چهار میلیون حالت ممکن برای کریپتوکیتی ها تعریف شود که یعنی هرکدام، منحصربه‌فرد اند.

پلتفرمی بر پایه اتریوم

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

این بازی به جای آنکه بلاک چین مخصوص به خود را ایجاد کند، از شبکه اتریوم استفاده می‌نماید. قراردادهای هوشمند نیز تمامی کارهایی که منجر به ساخت و تبادل این کریپتوکیتی ها می‌شود را کنترل می‌کنند. درنتیجه هیچ نیروی نظارت مرکزی‌ای توانایی کنترل دارایی‌ها شما را ندارد. هر فردی که توکن ها را صاحب باشد، کیتی‌ها نیز برای او هستند و می‌تواند نگهشان دارد یا به تبادل آنها بپردازد.

ازآنجایی‌که کریپتو کیتی‌ها از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند، پس پرداخت و تمامی تراکنش‌ها نیز به‌وسیله اتر صورت می‌پذیرند. هنوز امکان خرید کریپتوکیتی ها به‌وسیله پول‌های سنتی وجود ندارد. اما توسعه‌دهندگان این بازی در نظر دارند تا این قابلیت به‌زودی به بازی اضافه کنند.

نگه داری و تبادل کریپتوکیتی ها نیازمند نسخه‌ای از کیف پول اتریوم است که بر روی مرورگرهای وب اجرا می‌شود. یکی از آسان‌ترین راه حل‌ها برای انجام تبادلات در این پلتفرم استفاده از «متا ماسک» (Meta Mask) است. این امکان نیز وجود دارد که با کد نویسی به‌صورت مستقیم با قراردادهای هوشمند کریپتوکیتی ها کار کرد. به‌هرحال برای استفاده و کار با کریپتوکیتی های خود شما نیاز به افزونه متاماسک خواهید داشت.

برای بازی کردن کریپتوکیتیز به چه چیزهایی نیاز داریم؟کامپیوتر یا لپ تاپ متصل به اینترنت که روی آن مرورگر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس نصب باشد.نصب کیف پول متاماسک که به صورت افزونه ی مرورگرها از لینک‌های زیر قابل دانلود و نصب است.

دانلود متاماسک برای گوگل کروم

دانلود متاماسک برای موزیلا فایرفاکسمقداری اتریوم برای خرید گربه.این کیتی‌ها از کجا آمدند؟

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

اولین گربه در این بازی دوم دسامبر سال ۲۰۱۷ متولد شد. از آن زمان به بعد هر پانزده دقیقه یک گربه متولد می‌شود. این روند تا نوامبر سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت تا جایی که هیچ گربه‌ای از نسل صفر باقی نماند. بر اساس گفته‌های گزارش اصلی این بازی، تنها پنجاه هزار گربه از نوع نسل صفر وجود خواهند داشت.

پس از رسیدن به این تعداد، تمام گربه‌های نسل صفر می‌توانند زاد و ولد نمایند. هر گربه می‌تواند نقش پدر یا مادر را ایفا کند. صاحب گربه مادر نیز حاصل این زاد و ولد را دریافت می‌کند. این گربه تازه متولد شده، علاوه بر خصوصیاتی شبیه به والدین خود، می‌تواند خصوصیاتی منحصر به فرد را نیز داشته باشد. در نوعی از جهش‌های خاص که به ندرت اتفاق میافتد یک گربه تجملی (Fancy) به دنیا خواهد آمد که ارزش بالایی دارد.

از لحاظ تئوری تعداد گربه‌ها هیچ محدودیتی ندارند و تا زمانی که بتوانید از پس کارمزد تراکنش‌های زاد و ولد بربیایید می‌توانید گربه‌های جدید داشته باشید.

بازاری نیز برای زاد و ولد با گربه‌های دیگران وجود دارد؛ به‌طوری‌که شما با پرداخت مبلغی به صاحب گربه مادر، می‌توانید زاد و ولد را صورت دهید. بازار دیگری نیز برای گربه‌هایی که تابه‌حال در زادوولد شرکت نکرده‌اند نیز وجود دارد.

هنر بلاک چین؟

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

با سروصدایی که این دارایی‌های منحصربه‌فرد در دنیای ارزهای دیجیتالی به پا کرده‌اند این سؤال به وجود می‌آید که آیا این هنر است؟

کریپتوکیتی ها هم بامزه‌اند و هم زیبا. بااین‌همه، ارزش آنها به سبب منحصربه‌فرد بودن و کمیاب بودنشان است. حال تصور کنید که ارزش یک گربه تجملی با جزئیات خاص، چقدر خواهد بود.

هنر بلاک چین از یک‌طرف و کمیاب بودن این دارایی‌ها از طرف دیگر باعث شده تا یک‌ گرایش در مورد کریپتوکیتی ها به وجود بی آید. تصور کنید که یک هنرمند می‌تواند به وسیله بلاک چین، از اصالت محصول خود حفاظت کند. با وجود اینکه کریپتوکیتی ها در بستری بلاک چین کار می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که هنری در بطن آنها یافت نمی‌شود.

درنهایت خالقان این بازی، کریپتوکیتی ها را تنها یک بازی می‌دانند و علاقه‌ای به گسترش ابعاد هنرمندانه آن نشان نمی‌دهند. از طرف دیگر شرکت پشت این پروژه بر این عقیده است که می‌توان به‌وسیله این روش بامزه، مردم را بیش‌ از پیش با بلاک چین آشنا کرد؛ درست به مانند بازی مشهور Minesweeper که باعث شد مردم با رایانه‌ها آشنا شود. یا بازی‌های مبتنی بر فلش که مردم را با اینترنت اجین نمود. یا Farmville که مردم را به سمت شبکه اجتماعی کشاند و صد البته «پرندگان خشمگین»، که باعث نزدیکی هر چه بیشتر مردم و تلفن‌های هوشمند شدند.

مسائل فنی: قراردادهای هوشمند کریپتوکیتی ها

این بازی از یک ساختار واحدی (Modular) قرارداد هوشمند و دیگر کتابخانه‌های آنها بهره می‌برد. قرارداد اصلی (Core contract) با ره‌گیری مالکیت هر کیتی، موجب تعیین هویت و انتقال آن می‌شود. از طرفی همین قرارداد مسئول تولید کریپتوکیتی های جدید نیز هست. فرای تمام این مسائل، همه‌ی کارکردها از قرارداد اصلی ناشی می‌شود که باعث اجرای دیگر قراردادها می‌شود.

دیگر قراردادها همان عملکردهایی هستند که باعث زادوولد و تعیین ژنتیک گربه‌ها می‌شوند. همان‌طور که قبلاً گفته شد، می‌توان به‌وسیله کد نویسی به‌صورت مستقیم با قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم کارکرد. اما راحت‌ترین روش استفاده از متاماسک خواهد بود.

قیمت گربه‌ها چقدر است و چگونه بخریم؟

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

راحت‌ترین روش برای خرید کریپتوکیتی، استفاده از بخش فروشگاه (Marketplace) در وبسایت است. از آنجایی‌که هر کریپتوکیتی منحصربه‌فرد است، قیمت هرکدام نیز متغیر خواهد بود. گربه‌های این سایت از ۰٫۰۰۳ تا ۱۰۰,۰۰۰ اتریوم قیمت گذاری شده اند.

قبل از خرید کریپتوکیتی ها باید در حساب خود اتریوم داشته باشید. این اتریوم را می‌توانید از طریق صرافی‌های خارجی مانند «بیت فاینکس»، «کوین بیس»، «کریکن» و و یا صرافی‌های داخلی تهیه نمایید.

پس از خرید اتریوم آنرا به کیف پول متاماسک خود انتقال دهید که پیش‌تر افزونه‌اش را در مرورگر نصب نموده‌اید. کار شما از اینجا به بعد راحت می‌شود و تنها کافی است که از طریق بخش مربوطه در وب‌سایت بازی، ثبت‌نام نموده و کریپتوکیتی های خود را خریداری کنید.

چگونه کریپتوکیتی ها را ذخیره کنیم؟

برای این کار می‌توانید از کیف پول رسمی اتریوم روی مرورگر، یعنی متاماسک استفاده کنید. متاماسک به شما این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را نگه‌داشته و تجارت کنید. اگر تمایل به استفاده از کیف پول های سخت افزاری برای ذخیره کیتی های خود داشته باشید نیز میتوانید از «لجر نانو اس» استفاده کنید. این کیف پول سخت افزاری از توکن های ERC-721 پشتیبانی میکند.

تیم توسعه

«آکسیوم ژن» تیمی است که این بازی مفرح را ساخته است. در کارنامه این تیم میتوان انواع پروژه ها را مشاهده کرد، از عینک های واقعیت مجازی گرفته تا فناوری های مرتبط با بلاک چین. اما کریپتو کیتی ها را میتوان یکی از نقاط قوت کارنامه شان قلمداد کرد.

درآمدهای آنها نیز از طریق بلاک چین و به واسطه این بازی منحصر به فرد است. این شرکت با فروش گربه های نسل صفر سود خوبی به جیب میزند. از طرفی برای هر تراکنش که در بستر بازی صورت میگیرد، مبلغی معادل ۳٫۷۵ درصد کل تراکنش را دریافت میکند. با پایان سال جاری میلادی و با تمام شدن گربه های نسل صفر، تنها منبع در آمد توسعه دهنده، از محل همین تراکنش ها خواهد بود.

البته این بدان معنا نخواهد بود که شما حتما باید از بازار رسمی این بازی، کیتی های خود را خریداری کنید. این قابلیت فراهم شده که شما در بازارهایی غیر رسمی نیز گربه های خود را تجارت کنید تا بدین ترتیب هیچ پولی عاید آکسیوم ژن نشود. قراردادهای هوشمند بخش حراجی بازی را نمیتوان آن چنان مفید و قابل اعتماد برای انجام تراکنش ها دانست.

چهارچوب‌های زمانی و نقشه راه

[کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟]

در هفته اول دسامبر سال ۲۰۱۷ که بازی منتشر شد، پلتفرم چیزی در حدود شصت هزار کاربر، صد هزار گربه و پنج میلیون دلار پول در گردش در حراجی داشت. در همان هفته، مسئولین بازی اعلام کردند که چیزی در حدود ۲۵ درصد ترافیک شبکه اتریوم به‌واسطه این بازی بوده است.

هفته پس‌ازآن بود که این ارقام چند برابر شده تا جایی که کاربران این بازی به ۱۵۰ میلیون نفر رسید و سرمایه در گردش در حراجی نیز ۱۵ میلیون دلار شد.

بنا بر نقشه راهی که این شرکت منتشر نموده، نرم‌افزار موبایلی بازی با ویژگی‌های کامل نسخه وب در سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد. پذیرش ارزهای غیرمجازی نیز به‌زودی به بازی اضافه خواهد شد. تا پایان سال ۲۰۱۸ نیز تمام گربه‌های نسل صفر به دنیا خواهند آمد.

 

دیدگاه تان را بنویسید