رابرت شیلر: حباب بیت کوین ماندگار استReviewed by ثریا نیل درار on Apr 19Rating: 5.0

رابرت شیلر، اقتصاددان برجسته دانشگاه «ییل» و برنده نوبل اقتصادی سال ۲۰۱۳ میلادی، هفته گذشته در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بیت کوین را نوعی حباب اقتصادی خطاب کرد که ممکن است سال‌ها عمر کند.

او پیشرفت عینی بیت کوین نسبت به ماهیت خلاق آن را بیش از اندازه توصیف کرد که فراتر از ایده ابتدایی این ارز دیجیتالی است.

ماندگاری حبابی به نام بیت کوین

اقتصاددانان زیادی از فرضیه حباب بیت کوین حمایت می‌کنند؛ اما آنچه شیلر را از سایرین جدا کرده، نگاه متمایز وی به مقوله ترکیدن این حباب است. هر حباب اقتصادی تاریخ انقضای خود را دارد و فرارسیدن این زمان با ترکیدن حباب همراه خواهد شد. او این فرضیه را در مورد بیت کوین این‌گونه متفاوت تشریح کرد:

«حباب بیت کوین به معنای فرارسیدن زمان ترکیدن و از بین رفتن این ارز دیجیتالی نیست.»

رابرت شیلر: حباب بیت کوین ماندگار است

شیلر در ادامه از زاویه دید جدیدی به ارز دیجیتالی معروف نگاه کرد و توصیف جالبی از بیت کوین ارائه داد:

«بیت کوین نمونه دیگری از رفتار مدگرایانه‌ انسان است؛ چراکه در حال حاضر خرید آن هزینه زیادی می‌طلبد.»

شیلر تاکید دارد که نسبت به سرمایه‌گذاری افراد تیزهوش در بازار ارزهای دیجیتال آگاهی دارد؛ اما به گفته او جذابیت ارزهای دیجیتالی:

«فراتر از شایستگی ایده‌ اولیه آنها پیشروی کرده است که نشانگر وجود ردپاهایی جز جامعه دانشمندان علوم کامپیوتر در این بازار است.»

مردم برخی از کشورها ممکن است به دلیل تضعیف قدرت ارزهای ملی‌شان به سمت این پدیده دیجیتالی کشیده شوند؛ در حالی‌که برخی از سرمایه‌گذاران بیشتر درگیر مدگرایی ارزهای دیجیتال شده‌اند. در هر حال، رشد زودگذر قیمت بیت کوین طرفداران زیادی را مجذوب خود کرده است که در نهایت با تخلیه‌های تدریجی حباب از آن فاصله خواهند گرفت. البته بیت کوین می‌تواند سال‌های زیادی دوام داشته باشد و در این بازه فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کند. صعود شدید قیمت بیت کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتالی دلیلی فراتر از قدرت تشریح برنامه‌نویسانی دارد که شبکه ارزهای دیجیتالی را پشتیبانی می‌کنند.

print

دیدگاه تان را بنویسید