چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟Reviewed by ثریا نیل درار on Apr 15Rating: 5.0
چاپ این مطلب

بنابر رای دادگاه روسیه، پیام رسان تلگرام در این کشور مسدود شده است.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟روز جمعه اپلیکیشن محبوب دنیای ارز دیجیتال به رای دادگاه روسیه در این کشور مسدود شد.

این خبر برای طرفداران تلگرام حاکی از یک امتیاز است،

پاول دروف، بنیانگذار روسی تلگرام، در حال حاضر جایی میان دوبی و جزیره کارائیب در تبعید خودخواسته به سر می برد.

این ماجرا ثابت کرده است که او موضع خود را علیه سرویس امنیت فدرال روسیه، حفظ کرده و از واگذاری کلید رمز اطلاعات تلگرام به مقامات روس امتناع ورزیده است.

پاول دوروف در واکنش به این اقدام در کانال تلگرام خود نوشته است:

حریم خصوصی فروشی نیست. حقوق بشر نباید به خاطر ترس یا طمع به خطر بیفتد.

دوروف در ادامه می نویسد:

قدرتی که دولت ها بر شرکت هایی نظیر تلگرام دارند، بر مبنای پول است. دولت می تواند باعث سقوط سهام یک شرکت شده و با تهدید به مسدود کردن جریان های درآمدزای آن در بازار، سرمایه گذاران را به عقب نشینی متقاعد کند.

نولان بائرل در مقام مدیر بخش تحقیقات در کوین دسک، گفته است:

شرایط کنونی در روسیه می تواند وضعیت سرمایه گذاری در تلگرام را تقویت کند.

تلگرام در حال عرضه یک ارز دیجیتال منحصر به فرد به سرمایه گذاران معتبر است. با ورود این ارز دیجیتال به بازار، کاربران تلگرام قادر به خرید و فروش خدمات در شبکه آزاد آن خواهند بود.

او در ادامه گفت:

اگر تلگرام کلید ورود به کانال ارتباطی خود را در اختیار دیگران قرار می داد، مثل این بود که یک نفر پرایوت کی بیت کوین خود را به همه بدهد!

پس اگر قرار است ارز دیجیتال منحصر به فرد خود را راه اندازی کنید، کار درست این است که در مقابل خواسته مقامات دولتی برای واگذاری کلید رمز اطلاعات پافشاری بورزید.

به گفته نولان بائرل:

اگر تلگرام این کلید را در اختیار سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) قرار می داد، قوای پروژه سرمایه گذاری بر سکه دیجیتال آن شدیدا رو به ضعف و سستی می نهاد.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟

در جریان عملیات انتحاری که سال گذشته در سنت پترزبورگ اتفاق افتاد، دستگاه امنیتی روسیه برای دسترسی به اطلاعات عاملان این حادثه، از تلگرام خواست کلید رمز اطلاعات خود را به این سازمان واگذار کند.

در طول تاریخ، دولت ها از رمزنگاری استفاده کرده اند. این امکان عمدتا نوعی دستگاه نظامی بود، که به اندازه هر کد ارتباطی یا فناوری سلاح دیگری، مخفیانه و سری بوده است.

اکنون، همانگونه که شاهد هستیم رمزنگاری رفته رفته به یک سیستم فردی تبدیل شده است، این حقیقتا همان چیزی است که انقلاب ارزهای دیجیتال بر آن تکیه دارد: استفاده از رمزنگاری برای ارسال پیام، پرداخت در ازای استفاده از خدمات، گاها دور زدن دولت ها، و به طور کلی شرکت های بزرگ.

در این میان یک فرا-روایت مطرح است؛ افراد حتی زمانی که از آن کاملا آگاه نیستند هم از فرایند رمزنگاری استفاده می کنند.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟

ملاقات موسس تلگرام با رودیانتارا، وزیر ارتباطات و اطلاعات اندونزی در جاکارتا- ۱ آگوست ۲۰۱۷

تلگرام در روسیه طرفداران زیادی دارد، و به همان اندازه در جامعه ارز دیجیتال محبوب است.
همچنین، بنابر گزارشات موجود، مارگاریتا سیمونیان (مدیر مسئول شبکه خبری راشاتودی)، و دیمیتری پسکوف (سخنگوی مطبوعاتی ولادیمر پوتین)، برای تنظیم و برنامه ریزی خلاصه خبرها و اطلاعات لازم از پیام رسان تلگرام استفاده می کرده اند.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟

پسکوف هفته گذشته گفته است:

پیامرسان های زیادی وجود دارند. تلگرام پیام رسان ساده و بسیار کارآمدی است، ما از طریق همین اپلیکیشن با خبرنگاران در ارتباط بودیم. اما قانون، قانون است. و اگر زیر پا گذاشته شود و اقدامی در خصوص آن صورت نگیرد، دنبال یک جایگزین خواهیم بود.

در این جا دو سوال مطرح می شود، آیا سرویس امنیت فدرال روسیه، از روش جایگزین پسکوف همان چیزی که از تلگرام خواسته بود را انتظار خواهد داشت، یا خیر؟

و اگر این جایگزین تسلیم خواسته مقامات شده و با درخواست آنها موافقت کند، آیا مردم تصمیم میگیرند به قولی این پیام رسان جدید را از بین ببرند یا خیر؟

شرکت نرم افزاری AnchorFree، یک خدمات رسان بزرگ شبکه مجازی خصوصی است. نرم افزار Hotspot Shield محصول این شرکت است. با گذشت تنها ۲۴ ساعت از مسدودسازی تلگرام در روسیه، آمار دانلود این نرم افزار، شاهد یک افزایش ۱۴ درصدی بود.

دیوید گورودیانسکی، مدیر عامل و بنیان گذار AnchorFree در خصوص این اتفاق می گوید:

امروزه آزادی در فضای اینترنت مهم تر از گذشته شده است. مسدود سازی تلگرام در کشور روسیه، تنها نمونه دیگری از حمله و تعرض به آزادی های پایه ای مردم برای برقراری تعامل خصوصی می باشد. اما شهروندان روسیه به مخالفت خود ادامه می دهند.

او در ادامه گفته است:

مردم خواستار حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی هستند… و نمی خواهند که کنترل آن در دست شرکت های بزرگ و دولت باشد.

منبع: forbes

دیدگاه تان را بنویسید