بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !Reviewed by محمد آذرنیوار on Apr 10Rating: 5.0
چاپ این مطلب
وقتی صحبت از پیشبینی قیمت‌ها به میان می‌آید، شاهد انواعی از پیشبینی‌ها هستیم: فردی قیمت ۹۰۰ دلار را برای بیت کوین می‌بیند، و دیگری از قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلاری آن در آینده ای نه چندان دور می‌گوید. در این مقاله به بررسی دنیای سیگنال‌های ارزهای دیجیتال و و تحلیل‌های تکنیکال این حوزه می‌پردازیم.

مهمترین دلیلی که مردم به گروه‌های مجازی (تلگرام) حوزه ارزهای دیجیتال یا فارکس می‌‌پیوندند این است که آن‌ها به دنبال راهی برای کسب سودشان هستند. یکی از برجسته ترین چیزهایی که بیشتر آنها در این گروه‌ها انتظار دارند، سیگنال است.

به طور کلی در دنیای تجارت، یک سیگنال پیامی است که در آن نسبت به تحلیل‌های انجام شده، به مردم پیشنهاد خرید یا فروش یک دارایی (دیجیتالی یا سنتی) داده می‌شود. اما آیا به همه این سیگنال‌های می‌توان اعتماد کرد؟

ساختار یک سیگنال
بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر کلیک کنید

در اصل، زمانی که تحلیلگر به اندازه کافی از تحلیلش مطمئن باشد، آن را در گروه برای اعضا منتشر می‌کند. در هر سیگنال اطلاعاتی وجود دارد که در ذیل به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم:

محدوده خرید (The buy range): محدوده و سطوح مناسب برای خرید یا فروش را نشان می‌دهد.

اهداف فروش (Sell targets): سطح یا سطوحی که تحلیلگر پیشنهاد می‌کند در صورت رسیدن قیمت دارایی به آن، سود به دست آمده و برای جلوگیری از ریسک‌های احتمالی زمان فروش است.

توقف ضرر (Stop Loss): سطحی که اگر قیمت به آن برسد، برای جلوگیری از ضرر بیشتر باید فروش را انجام داد. این کار را می‌توان در پلتفرم‌های صرافی به صورت خودکار تنظیم کرد.

سه مورد فوق برای ایجاد یک سیگنال کافی است. نوشتن یک سیگنال ساده است اما صحت این اطلاعات و تخصص تحلیل‌گر است که یک سیگنال را معتبر یا غیرمعتبر می‌سازد.

اکثریت سیگنال‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، مخصوصا برای تجارت کوتاه مدت، از طریق تحلیل تکنیکال یا به اختصار (TA) ارائه می‌شوند.

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد.

در تحلیل تکنیکال همه چیز در قیمت لحاظ می‌شود و یک تحلیل‌گر به جز داده ها و نمودارهای ریاضی به چیز دیگری احتیاج ندارد. این تحلیل ابتدا در بورس ارزهای سنتی و کالا کاربرد داشت و اغلب کارگزاران با تجربه از آن بهره می‌بردند. اما فضای باز تجارت ارزهای دیجیتال باعث شد تا این تحلیل کاربرد و گرایش بسیار بیشتری بیابد.

به طور کلی تحلیل تکنیکال پاسخ به این سوال است: بر اساس الگوهای قیمتی اخیر و تاریخ بازار، به نظر شما اقدام بعدی سرمایه گذاران چیست و بازار به کدام سمت خواهد رفت؟

اثربخشی تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال

بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !

تحلیل تکنیکال به دلیل چندین عامل در بازار ارزهای دیجیتال قدرت ویژه‌ای دارد. ما می دانیم که بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند تا حد زیادی سودآور و همچنین زیان‌بار باشند. در این فضا از سهامداران کهنه کار بازار سهام تا کسانی که تازه اسم بیت کوین به گوششان خورده وجود دارند. با توجه نوپا بودن بازار و عدم قانون‌مندی و آگاهی کامل در این فضا کوچک‌ترین اخباری می‌تواند نقش اساسی در رشد یا کاهش قیمت داشته باشد.

همچنین، در زمان نوشتن این مقاله، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال زیر ۵۰۰ میلیارد دلار است. جدا از این، حجم معاملات برخی از دارایی‌های دیجیتالی به حدی کم است، که حتی با چند سفارش ۱۰,۰۰۰ دلاری، تغییرات چشمگیری در قیمت آن پدید می‌آید. به عبارت دیگر، بازار فعلی به شدت تحت تأثیر رفتار خریدار و فروشنده است.

از طرف دیگر این روزها ربات‌های ترید زیادی در صرافی‌ها و پلتفرم‌های تجاری با استفاده از تحلیل تکنیکال یا استراتژی‌های مشخص فعالیت می‌کنند. این ربات‌ها در دو نوع عمومی و سفارشی وجود دارند. ربات‌های عمومی یا رایگان چندان قدرتمند و مورد اعتماد نیستند. وجود این ربات‌ها هم نشان‌دهنده این است که تحلیل تکنیکال خودش را به معامله‌گران تحمیل کرده است.

محدودیت‌های تحلیل تکنیکال

بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !

در حالیکه تحلیل تکنیکال به شدت کمک کننده است، به یاد داشته باشید که در تحلیل‌گرهای تکنیکال نواقص زیادی وجود دارد. به غیر از این واقعیت که تحلیل تکنیکال تضمین موفقیت نیست و خیلی از کسانی که خود را تحلیل‌گر می‌دانند، متخصص نیستند، یکی از محدودیت‌های آن این است که همه چیز در قیمت لحاظ می‌شود. در واقع به دلیل اینکه کسی از آینده و اتفاقات پیش رو خبر ندارد، اکثر تحلیل‌گرهای تکنیکال به عنوان مثال فقط می‌گویند:

اگر قیمت از سطح x بالاتر رفت، احتمال افزایش قیمت تا سطح y بسیار زیاد است.

اخبار بد می‌تواند به شدت بر قیمت یک ارز، مخصوصاً دیجیتالی آن تأثیر گذار باشد. برای همین با تحلیل تکنیکال هم ریسک شما تا حد زیادی بالاست. برای اخبار بد و جلوگیری از ضررهای بیشتر، برای اکثر تریدرهای معمولی فقط یک راهوجود دارد و آن هم مشخص کردن توقف ضرر یا همان Stop Loss است.

به گفته Investopedia، دو فرضیه‌ای که تجزیه و تحلیل تکنیکال به آن متکی است، عبارت‌اند از:

۱- این فرضیه که در قیمت همه مسائل مهم لحاظ شده است. این بدین معناست که قیمت یک دارایی در هر زمانی، شامل تمام اطلاعات موجود است و بنابراین نشان‌دهنده ارزش منصفانه یک دارایی در میان معامله‌گران است. این فرض بر این مبناست که قیمت بازار همیشه منعکس کننده مجموع دانش کلی همه شرکتکنندگان در بازار است.

طبق نقل قول بالا، حتی بهترین تحلیل‌گر تکنیکال فقط می‌تواند بررسی کند که چه الگوهای تجاری با توجه به وضعیت فعلی، رخ خواهد داد.

۲- هیچ خرید و فروشی در بازار تصادفی نیست و حتما یک دلیل دارد. بنابراین طبق این فرضیه، همیشه امکان شناسایی روند بازار و سوددهی برای تریدرها وجود دارد. طبق این فرضیه حتی خرید و فروش‌های احساسی هم به منزله بی دلیل بودن آن‌ها نیست.

سه نکته ویژه

بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !

ژاندر یکی از تریدرهای مطرح تریدینگ ویو این سه نکته ویژه را برای شما دارد:

۱- همیشه برای خود توقف ضرر مشخص کنید – توقف ضررهای خود را به درستی اجرا کنید. انسان حریص است حتی زمانی که به اهداف فروشمان می‌رسیم، همیشه صدایی در درون ما می‌گوید صبر کن شاید سود بیشتری بردی. اما اکثر اوقات ضرر بیشتری می‌بریم.

۲- به زمان احترام بگذارید. گاهی اوقات برای رسیدن به یک سیگنال زمان زیادی نیاز است؛ همیشه صبر کنید و سریع ماشه را فشار ندهید، مخصوصا اگر توقف ضرری برای خود ندارید. حتی در سیگنال های کوتاه مدت ممکن است برای عبور از خط مقاومت چند روزی زمان نیاز داشته باشند.

۳- همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. ارزهای دیجیتال یک بازار بسیار ناپایدار است و قرار دادن تمام تخم مرغ ها در یک سبد، تنها خطر را تشدید می کند. همیشه در حال تحقیق باشید و سعی کنید ریسک خود را به حداقل برسانید. یادتان باشد که خودتان تنها و تنها هستید و بازار بسیار بی رحم است.

آیا باید به سیگنال‌ها اعتماد کنیم؟

می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد سیگنال‌هایی که در گروه‌ها یا سایت‌های سیگنال به اشتراک گذاشته می‌شوند، معتبر نیستند. یک تریدر خوب از کسی ماهی نمی‌خواهد بلکه ماهی‌گیری یاد می‌گیرد. منابع بسیار زیادی برای یادگیری تحلیل تکنیکال وجود دارد. فقط کافی‌ست اراده و تمرین داشته باشید. حتی اگر از سیگنال‌های معتبر آماده استفاده می‌کنید، آشنایی با تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند تا به خوبی آن سیگنال را درک کنید.

سه راهی ثروت

بررسی تحلیل‌ تکنیکال و سه راه کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال !

یکی از تحلیل‌گران مطرح بازار، کنی لی، سه راهی که می‌تواند شما را ثروتمند کند، را معرفی کرده است. یکی از آن‌ها یا اگر می‌توانید هر سه راه را امتحان کنید. البته به شرطی که به آینده ارزهای دیجیتال واقعا اعتقاد داشته باشید !

هشدار: توجه داشته باشید که ما به هیچ عنوان به شما پیشنهاد سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال را نمی‌دهیم و این قسمت فقط نقل شده از کنی لی، تحلیل‌گر مطرح است.

سرمایه‌گذاری بلند مدت

روش کار این‌گونه است: مقداری ارز دیجیتال بخرید و تا حداقل یک سال فراموشی بگیرید!. یک یا چند ارز که از نظر شما آینده بسیار درخشانی دارند را انتخاب کنید. مقداری معقول (پولی که اگر از دستش بدهید، روال زندگی‌تان مختل نمی‌شود.) از آن‌ها بخرید و در کیف پول‌های امن (صرافی‌ها هرگز) ذخیره کنید. به هیچ وجه تا حداقل یکی دو سال نباید اقدام به فروش آن‌ها کنید. به هیچ اخبار یا پیشنهادی گوش ندهید و فقط به فکر نگهداری آن‌ها باشید.

همچنین بخوانید: راهنمای یک مرد فقیر برای ماهر شدن در کسب سود از دنیای کریپتو

سرمایه گذاری میان مدت

ارزهای دیجیتالی که تقریباً ارزان هستند و از آینده آن‌ها در طولانی مدت مطمئن نیستید اما احتمال می‌دهید که در میان مدت (۶ ماه تا ۲ سال) رشد قیمت خوبی داشته باشند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توان از ریپل نام برد که در مقطعی رشد بسیار خوبی داشت و می‌تواند این رشد را دوباره تکرار کند. یا مثلاً بایننس کوین رشد بسیار خوبی تا به اینجا داشته و رشد قیمت آن تا ۶ ماه آینده دور از ذهن نیست. در صورت انتخاب این راه سرمایه‌ای کمتر از حد معقول (پولی که اگر از دستش بدهید، روال زندگی‌تان مختل نمی‌شود.) در نظر بگیرید.

تجارت روزانه

این راه ریسک فوق‌العاده زیادی دارد، اما می‌تواند به شغلی سودمند برای شما تبدیل شود. برخلاف دو راه قبلی اینجا سرمایه دلاری شما مهم است نه تعداد واحدهای ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید.

همچنین بخوانید: چگونه بر بازار کریپتو غلبه کنید، بیخیال شغل خود شوید و باقی عمر خود را در ساحل آفتاب بگیرید ؟

بازهم تاکید می‌کنم ریسک این راه بسیار زیاد است بنابراین اگر قصد شروع دارید با سرمایه‌ای بسیار کمتر از سرمایه معقول (پولی که اگر از دستش بدهید، روال زندگی‌تان مختل نمی‌شود.) شروع کنید تا از اشتباه کردن هراسی نداشته باشید و خوب حرفه‌ای شوید.

این راه نیاز به تلاش، تمرین و تحقیق بسیار زیادی دارد، اما اگر به مقصد برسید، خستگی راه از تن شما خارج خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید