عضو شورای فقهی بانک مرکزی: بیت کوین اشکال شرعی دارد چون نمی‌توان اعتماد کردReviewed by محمد آذرنیوار on Apr 7Rating: 5.0
چاپ این مطلب
این سوال که معامله بیت کوین به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر تا کنون به طور شفاف و قطعی پاسخ داده نشده است زیرا از سوی مراجع ذی صلاح در حال بررسی است اما در روزهای اخیر مصاحبه ای از سوی یکی از کارشناسان این حوزه در نوع خود جالب بود.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نظریه‌پرداز بانکداری اسلامی طی مصاحبه ای با مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه به بررسی ابعاد پول رمزی از جمله بیت کوین پرداخته و اظهار نظر کرده است.

حجت السلام سیدعباس موسویان در خصوص ماهیت این ارز دیجیتال گفت:

«بنده فعلاً بیت‌کوین را نه پول، بلکه هیچ‌چیز نمی‌دانم. چون پول باید قوامی داشته باشد که بتوان سایر دارایی‌ها را براساس آن ارزش‌گذاری کرد. شیئی که ارزشش در طول یک سال نوزده برابر جابجا شود، نشان می‌دهد ماهیت این به اصطلاح پول، قابلیت آن را ندارد که به عنوان معیار و متری برای سنجش دارایی‌ها به کار گرفته شود.»

وی افزود:

«وقتی صحبت از پول اعتباری می‌کنیم، بحث کاغذ نیست؛ بحث ما اعتماد عمومی و ایجاد مال عمومی است. اگر شما توانستید یک مال عمومی طراحی کنید که مردم حاضر باشند به صورت مستمر و گسترده در مقابلش مالشان را بدهند، در آن صورت پول در جامعه شکل می‌گیرد و این با اقبال سرمایه‌گذاریِ یک گروه ریسک‌پذیر در جامعه فرق می‌کند.»

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون در حوزه جایی هست که در خصوص ابعاد فقهی پول‌های مجازی تحقیق کند؛ گفت:

«مرکز موضوع‌شناسی احکام که چند سال است در قم فعالیت دارد. آن‌جا یکی از موضوعاتِ در دست بررسی همین بیت‌کوین و پول‌های مجازی است که مرتب از دفاتر مراجع تقلید استفتاء می‌کنند و به آن‌جا ارجاع می‌دهند.»

وی تاکید کرد:

« فعلاً با این مقدار اطلاعات قطعاً معامله با آن از لحاظ شرعی اشکال دارد. چون نمی‌شود اعتماد کرد.»

موسویان در پایان گفت:

« به بیان خلاصه، پول مجازی پدیده مرموزی ‌است که اصل وجود، اعتباردهنده، هدف از انتشار و ترویج و ارزش آن همگی مبهم است و هریک از این عوامل به تنهایی موجب غرری شدن معامله می‌شود تا چه رسد به این که همه جمع باشند.»

دیدگاه تان را بنویسید