کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !Reviewed by ثریا نیل درار on Mar 27Rating: 5.0
چاپ این مطلب

 توسعه دهندگان مونرو از هیچ اقدامی برای محافظت از این ارز در برابر منافع مخرب استخراج فروگذار نخواهند کرد.

چندین سال است که ماینرها برای حفظ امنیت تراکنش های بیت کوین از تراشه های قدرتمند ASIC استفاده می کنند. در این حین اخیرا شرکت Bitmain از یک دستگاه جدید به نام Antminer X3 رونمایی کرده که مخصوص استخراج مونرو است. البته بنابر اعلام توسعه دهندگان، با بروزرسانی قوانین سیستم مونرو در ماه آوریل، به طور کامل از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

این آپدیت نرم افزاری یادآور جنگ مونرو با تولیدکنندگان ASIC است. آپدیت آتی، سخت افزار استخراج  Antminer X3 را ناکارآمد و منسوخ خواهد کرد.

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

در الگوریتم مونرو اصلاحاتی اضطراری اعمال خواهد شد. برنامه از این قرار است که با اعمال یکسری اصلاحات، از شبکه مونرو در برابر تولید کنندگان سخت افزار استخراج محافظت شده و در هر سال، دو بار یک آپدیت در شبکه رخ دهد.

اگر کمی دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این حرکت در راستای حمایت از استخراج مبتنی بر الگوریتم کریپتو نایت (CryptoNight) انجام خواهد شد که از طریق آن استخراج مونرو با رایانه های خودی (لپ تاپ رده متوسط) ممکن است. با توجه به رقابتی که تراشه های قدرتمند ASIC با آن روبرو هستند، تعجبی نیست که استخراج با لپ تاپ ها (که به مراتب سخت افزار استخراج ضعیف تری نسبت به کیس کامپیوتر دارند)، به کل خاموش شود.

توسعه دهندگان در این مسیر، بسیار جدی هستند!

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

به گفته آن ها سخت افزار استخراج باید غیر متمرکز باشد. یکی از اعضا اصلی تیم توسعه مونرو، ریکاردو اسپاگنی، با نام مستعار Fluffypony در GitHub نوشته است:

تمام ظرفیت خود را در راستای کمک به جامعه ماینینگ خواهم گذاشت تا از گسترش سخت افزارهای متمرکز از جمله تراشه های ASIC در شبکه مونرو جلوگیری شود.

در حال حاضر تامین کننده اصلی و تنها سازنده  Antminer X3، شرکت Bitmain است. نگرانی هایی مبنی بر وقوع حملات خاص، مثل هجوم ۵۱ درصدی، پیرامون این مدل وجود دارد. در حملات ۵۱ درصدی یک استخر استخراجی کنترل بخش بزرگی از قدرت هش یک ارز دیجیتال را در دست می گیرد و به تایید تراکنش های فریب آمیز و متقلبانه، دو بار خرج کردن، و سانسور پرداخت ها می پردازد.

علی رغم اینکه گفته می شود تراشه های ASIC روی هم رفته برای امنیت خوب هستند، بسیاری از کاربران مونرو با آن مخالفند.

یکی دیگر از اعضا تیم توسعه مونرو با نام مستعار moneromooo در مصاحبه ای با CoinDesk گفته است:

اگر نگران این هستید که مثلا یک نفر به شبکه آمازون حمله ۵۱ درصدی کند، استفاده از فورک برای مقابله با ASIC حرکت خوبی نخواهد بود.

او در ادامه می گوید:

اما اگر نگران این هستید که یک نفر مثل شرکت Bitmain به شبکه حمله کند؛ استفاده از فورک فکر خوبی است. زیرا اگر از فورک استفاده نکنید رمز عبورتان فاش شده و به اصلاح pwned می شوید، دلیلش هم این است که Bitmain خیلی زود موفق به کسب ۵۱ درصد مورد نظر خود خواهد شد!

شایعات حول Bitmain

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

البته بی اعتمادی دیرینه ای که میان توسعه دهندگان مذکور و Bitmain وجود دارد، ( علی الخصوص جیان وو یکی از مدیر عاملان این شرکت) در تصمیم گیری های اخیر خالی از اثر نبوده است.

سال گذشته، گفته می شد که Bitmain به طور مخفیانه و از طریق فرایندی تحت عنوان ASICBoost سعی داشته از یک نقطه ضعف خاص در الگوریتم اثبات کار بیت کوین، سوءاستفاده کند. بر اساس گفته های مذکور، ظاهرا ASICBoost باعث می شد سه مورد از استخر های استخراجی Bitmain، سریع تر از سایر رقبا ارز دیجیتال ماین کنند.

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

مدتی بعد از این توهمات، حرف های تازه ای در مورد کشف یک آسیب پذیری به نام Antbleed در تراشه های ماینینگ مطرح شد. برخی باور داشتند که Bitmain عمدا این مشکل را در تراشه ها قرار داده تا هر زمان که بخواهد فعالیت ماینرها را متوقف کند.

سپس، سال گذشته Bitmain، از مدل جدید ASIC رونمایی کرد که برای منظور استخراج سایاکوین (siacoin)، یک ارز دیجیتال کوچک طراحی شده بود. در حد گسترده یک نوع کنترل و غصب قدرت به این حرکت نسبت داده شد.

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

اسپاگنی ضمن حمایت از مقاومت مونرو در برابر تراشه های ASIC، نوشته ای را در صفحه توییتر خود منتشر کرد:

اقدامات اخیر آن ها در مورد بیت کوین و حالا سایاکوین تنها از دست بازیگرهای خبیث بر می آید!…

یکی دیگر از توسعه دهندگان مونرو با نام مستعار binaryFate توضیح می دهد:

با این حال حتی اگر به قولی بیخیال این موضوعات بشویم، باز هم احتمال یک ریسک بزرگ تر وجود دارد. اگر قابلیت استخراج مونرو به وسیله سخت افزار ASIC فعال باقی بماند، شاید با خطر بزرگ تری در شبکه مواجه بشویم. چرا که مقاومت در برابر سانسور کلید موفقیت این ارز دیجیتال است.

او می گوید:

شاید تضمین مقاومت مونرو در برابر سانسور، به این دلیل باشد که این ارز دیجیتال نسبت به سایرین غیر متمرکزتر است.

برای نمونه سانسور می تواند به قابلیت تعویض که یکی از وعده های اصلی این ارز دیجیتال خصوصی است، لطمه وارد کند. قابلیت تعویض به استفاده از این ارز دیجیتال مثل هر ارز دیجیتال دیگری اشاره دارد.

تیم توسعه مونرو طی یک بیانیه خطرات متمرکز بودن سخت افزار استخراج ASIC را پیش بینی کرده است. در بیانیه مذکور در مورد این هشدار داده شده است: تا زمانی که سخت افزار ASIC در حد گسترده استفاده می شود، در معرض یک ریسک امنیتی بالا هستیم. مثلا احتمال ارتشاء و یا حتی این دستور از دولت ها می رود که شرکت ها را مجبور به ساخت «سوئیچ یا کلید کشتار» برای استخراج کنند. با استفاده از این کلید می توان از راه دور فعالیت ماینر ها را کاملا متوقف یا به اصطلاح shut down کرد. همچنین نوشته شده است که ریسک مذکور پتانسیل نابود کردن کل شبکه را دارد.

منتقدین کریپتونایت

مونرو به معنای واقعی کلمه به جنگ با سخت افزار های استخراج ادامه خواهد داد.

به گفته binaryFate از تیم توسعه مونرو:

به باور من این قضیه به خوبی نشان داده است که چقدر در مورد مقاومت ASIC جدی هستیم، و اگر مجبور باشیم سریع واکنش نشان می دهیم، و برایمان مهم نیست که تولیدکنندگان از لحاظ مالی ضرر کنند.

او در ادامه می گوید:

شک دارم که سازنده ASIC یک بار دیگر در آینده نزدیک مونرو را برای رسیدن به اهدافش امتحان کند.

البته همه با این حرکت موافق نیستند، زیرا الگوریتم اثبات کار مونرو نیز منتقدان خاص خودش را دارد. در حالی که این امر در دسترسی به شبکه مونرو نقشی کلیدی دارد، بسیاری معتقدند که اگر موانع ورود به بازار کم باشند، هزینه مالی حملات پایین تر می آید.کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

همچنین، نام کیت جاوا اسکریپت «CoinHive» در مطالعه اخیری که شرکت امنیت سایبری Check Point در ماه نوامبر انجام داد، به عنوان ششمین بدافزار معروف دنیا برای استخراج قید شده است. علاوه بر آن، فوریه امسال چندین حمله بات نت گزارش شد که در آن بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه درگیر بوده اند.

محقق اتریومی به نام فیلیپ دایان، نسبت به اقدام مونرو علیه تراشه های ASIC واکنش نشان داده و در صفحه توییتر خود نوشته است:

وقتی که توسعه دهندگان یک ارز دیجیتال با ارزش کل بازار کم، به شدت سعی دارند امنیت آن را نابود کنند و مدام با مزیت مقیاس درگیرند!

کلید کشتار کریپتو : مونرو به جنگ ماینرهایش میرود !

Andrew Poelstra

اندرو پاولِسترا، یکی از ریاضی دانان Blockstream نیز دیدگاه مشابهی نسبت به این قضیه دارد. او در یک مقاله تحقیقاتی می نویسد:

درست است، یک کد ضد ASIC می تواند اهداف سازندگان را به تاخیر بیاندازد اما در نهایت مقاومت ASIC بی فایده است.

به علاوه، پیرامون این مساله نگرانی هایی نیز وجود دارد که مبادا ویرایشهای در حال انجام در الگوریتم مونرو، کد آن را تضعیف کرده و راه را برای ورود آسیب پذیری به شبکه‌اش باز کند!

در این راستا، یکی دیگر از توسعه دهندگان این ارز با نام مستعار iamsmooth یک رویکرد «ASIC-friendly» را پیشنهاد کرده که بر کاهش هزینه و دسترسی سخت افزار تمرکز دارد.

moneromooo نیز در گفتگو با CoinDesk، ضمن بیان اینکه ویرایش های دو سالانه به نوعی «محقر و ناکارآمد» هستند، با پیدا کردن یک جایگزین بهتر موافقت کرده است. اما تا آن زمان، اسپاگنی و بسیاری دیگر از اقدامات مونرو دفاع خواهند کرد.

اسپاگنی در خلال مقایسه حملات بات نت و تراشه های ASIC در Github می نویسد:

میان بد و بدتر باید یکی را انتخاب کرد

و در آخر این جمله را در توییتر پست کرده است:

شاید این کار در کل خیلی امن نباشد، اما تصمیمی است که گرفته شده…

او در ادامه گفت:

من در مورد چیزی تصمیم گیری نمی کنم، جامعه کاربران تصمیم گیرنده است.

منبع: coindesk

دیدگاه تان را بنویسید