کپسول هفتگی، خلاصه‌ای از حوادث و اخبار مهم هفته‌ای که گذشت را برای کاربران، مخصوصا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال پوشش می‌دهد. هر هفته، روزهای دوشنبه شماره‌ی جدید این مجموعه منتشر خواهد شد. برای اطلاع از انتشار شماره جدید از کسپول هفتگی می‌توانید اعلانات (Notifications) سایت ارزدیجیتال را بر روی مرورگر خود را فعال کنید.

اخبار مهم هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای خواستار توقف برنامه لیبرا شد

هفته گذشته، کمیسیون اقتصادی و مالی کنگره ایالات متحده با انتشار نامه‌ای از فیس‌بوک و شرکای تجاری‌اش که در ائتلاف لیبرا حضور دارند، خواست تا فعالیت خود را در حوزه ارز دیجیتال لیبرا متوقف کنند و تا زمان اتخاذ تصمیم مناسبی از سوی کنگره منتظر بمانند. در متن نامه با اعلام نگرانی از امکان ایجاد سیستم مالی جدیدی که مقر آن در سوئیس قرار دارد، از تحت‌الشعاع قرار گرفتن اقتصاد جهانی با پروژه جدید فیس‌بوک صحبت شده است. در تاریخ هجدهم ژوئن سال ۲۰۱۹، فیس‌بوک اعلام کرد که قصد توسعه یک ارز دیجیتال جدید با عنوان لیبرا و کیف پولی دیجیتال بانام کالیبرا، به‌منظور ذخیره و نگه‌داری آن را دارد. به همین منظور فیس‌بوک، ۲۷ شرکت دیگر را به ثبت رساند تا «مجمع لیبرا» را تشکیل دهد.

کوبا ارزهای دیجیتال را برای دور زدن تحریم‌ها بررسی می‌کند

کشور کوبا که همانند ونزوئلا تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده قرار دارد، برای دور زدن تحریم‌ها ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهد داد. تحریم‌هایی که بر روی صنعت توریسم و سرمایه‌گذاری‌ خارجی این کشور وضع شده، با همراه شدن عواملی چون کاهش صادرات و کمک‌های ونزوئلا سبب هدایت اقتصاد این کشور به سمت وضعیت بحرانی شده است. رویترز هفته گذشته خبر داد که طبق برنامه جدیدی که توسط رئیس‌جمهور کوبا اعلام شد، درآمد یک چهارم جمعیت کشور می‌تواند افزایش یابد و از معادل ۲۵ دلار در هر ماه به ۴۴.۵ دلار برسد. ونزوئلا ارز دیجیتال پترو را سال گذشته راه‌اندازی کرد اما تاکنون در کاربردی کردن و استفاده از آن ناکام مانده است.

کنگره آمریکا مخالف استخراج بیت کوین در ایران است

هفته گذشته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با استخراج بیت کوین گفت که هنوز در رابطه با استخراج آن تصمیم نهایی در کشور اتخاذ نشده است و همین موضوع موجب شده تا نتوان برخورد لازم را با واحدهای تولیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند داشت. سعید زرندی در رابطه با اینکه هنوز برخی کشورها برای تولید این ارزهای دیجیتال تردید دارند، تصریح کرد که کنگره آمریکا تلاش زیادی برای جلوگیری از تولید بیت کوین در ایران انجام می‌دهد؛ چرا که این نوع ارز ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید و هم امکان پولشویی در آن وجود دارد.

برق ۴ سال شبکه بیت کوین تنها با بخشی از تلفات برق آمریکا تامین می‌شود

آماری عجیب که هفته گذشته با راه‌اندازی شاخص زنده CBECI از سوی بخش تحقیقاتی CCAF دانشگاه کمبریج اعلام شد. شاخص جدید مصرف برق شبکه بیت کوین را به صورت زنده دنبال می‌کند و مقایسه‌های جالبی درباره برق مصرفی شبکه بیت کوین با سایر مصارف مانند برق دستگاه‌های روشن و غیرفعال در ایالات متحده ارائه داده است. طبق تخمین این سایت شبکه بیت کوین در حال حاضر حدود ۷.۴۵ گیگاوات انرژی مصرف می‌کند که ۰.۲۴ درصد از مصرف انرژی در کل جهان را شامل می‌شود.

قیمت دوج کوین پس از اعلام خبر اضافه شدن به بایننس ۳۷ درصد افزایش یافت

کوین بامزه‌ای که با هدف شوخی ایجاد شد، هم‌اکنون در راه اضافه شدن به صرافی بایننس قرار دارد. هفقته گذشته این صرافی اعلام کرد که تصمیم به اضافه کردن دوج کوین گرفته است. مدیر بایننس در این باره گفت که با وجود اینکه پیشرفت چندانی از نظر فناوری در دوج کوین رخ نداده، اما کاربران و جامعه بزرگ آن و همچنین علاقه مدیرعامل مشهور تسلا یعنی ایلان ماسک به این کوین، باعث اضافه شدن آن به بایننس شد.

برندگان و بازندگان هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

در هفته گذشته بیشتر کوین‌های برتر بازار نوسان چندانی از خود نشان ندادند. بیت کوین که دوشنبه هفته گذشته را با قیمت ۱۱,۰۰۰ دلار شروع کرده بود، پس از سقوط به زیر ۱۰,۰۰۰ دوباره خود را به سطوح قیمتی بالاتر رساند. اتریوم و ریپل نیز نسبت به قیمت‌های ۷ روز گذشته خود به ترتیب ۱۰ دلار افزایش و ۰.۱۵ دلار کاهش داشتند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر حدود ۳۲۷ میلیارد دلار است.

ارزهای دیجیتالی که بیشترین سودآوری را در این هفته داشتند:

ارز دیجیتال اوریگو (Origo): حدود ۴۵۸ درصدارز دیجیتال ایزی‌چین (IZIChain): حدود ۴۱۴ درصدارز دیجیتال ریل‌ترکت (RealTract): حدود ۲۶۹ درصد

ارزهای دیجیتالی که بیشترین ضرردهی را در این هفته داشتند:

ارز دیجیتال IHT Real Estate Protocol: حدود ۶۹ درصدارز دیجیتال تاروش (Tarush): حدود ۶۴ درصدارز دیجیتال اوری‌کوین (EveryCoin): حدود ۶۳ درصدنقل‌قول‌های برگزیده هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

پیتر شیف، منتقد بیت کوین؛ پس از اعتراف به داشتن بیت کوین

به نظرم باید آن را نگه دارم و همراه با کشتی‌اش غرق شوم.

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

دیوید مارکوس ،مدیر کالیبرا

فیس‌بوک شبکه، ارز یا ذخایر پشتوانه را کنترل نخواهد کرد. فیس‌بوک یکی از چندصد عضو ائتلاف لیبرا در زمان راه‌اندازی خواهد بود. ما هیچ حق ویژه‌ یا برتری نخواهیم داشت.

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

کمیسیون خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا

ضروری است که فیس‌بوک و شرکایش به سرعت هرگونه برنامه برای پیاده‌سازی را متوقف سازند.

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

کول دایمند، مدیرعامل شرکت ارز دیجیتال کوین‌اسکوئر

در حال حاضر روند پذیرش ارزهای دیجیتال به صورت فراگیر به کندی در حال پیش رفتن است، چرا که بسیاری از فرایند خرید و مالکیت آن هراس دارند. با استفاده از میلیون‌ها عابربانک در سرتاسر جهان، ما می‌توانیم این شکاف را پر کنیم. بیت کوین برای همه جدید و ناآشناست، اما عابربانک‌ها اینگونه نیستند.

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

جوزف یوگن استیلگیتز، اقتصاددان برنده جایزه نوبل

پس از گذشت تنها چند سال، فیسبوک به سطحی از بی‌اعتمادی رسیده که این اتفاق برای بانک‌ها در زمان طولانی‌تری رخ داده است. تنها یک احمق به فیس‌بوک و شرکای مالی خوش‌نیت‌اش اعتماد خواهد کرد.

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

مایکل نووگراتز، موسس گلکسی دیجیتال

فکر نکنم زمانی که به بیت کوین به ۱۴,۰۰۰ برسد، آن را بفروشم. به نظرم دفعه بعدی که قیمت افزایش یابد تا نزدیکی ۲۰,۰۰۰ دلار خواهیم رفت.

اخبار منفی هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

باگ مونرو امکان سرقت این ارز دیجیتال را از صرافی‌ها می‌داد

آلت کوین حریم خصوصی محور مونرو، در هفته جاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی خبر داد که یکی از آن‌ها پلتفرم‌های ارز دیجیتال را در خطر جدی سرقت قرار می‌داد. این اشکال امنیتی به کلاهبرداران اجازه می‌داد تا با گول زدن یک صرافی به اینکه مقدار زیادی مونرو به آن واریز کرده‌اند، قادر به تعویض آن با سایر ارزهای دیجیتال باشند و از آن برداشت داشته باشند. این آسیب‌پذیری به همراه ۷ ایراد دیگر چند ماه گذشته شناسایی شدند و رفع شدند.

کریگ رایت از مدارک ساختگی برای اثبات بی‌گناهی در دادگاه استفاده کرده است

استیون پالی، از وکلای حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در هفته گذشته تصویری را بر روی توییتر خود منتشر کرد که جعلی و ساختگی بودن مدارک ارائه شده توسط کریگ رایت به دادگاه را اثبات می‌کرد. مدارک ارائه شده به تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲ تنظیم شده‌اند، که بر اساس یافته‌های پالی تاریخ واقعی تنظیم این اسناد پس از مرگ کلیمن بوده است. در اواخر ماه ژوئن، رایت اعلام کرد که نمی‌تواند دستور دادگاه مبنی بر ارائه فهرستی از آدرس‌ عمومی بیت کوین‌های اولیه‌اش را اجابت کند.

آغاز قطع برق استخراج‌کنندگان بیت کوین؛ ادعای انجمن بلاک‌ چین پذیرفتنی نیست

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اینکه نمی‌توان ادعای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال در خصوص خاموش کردن ماینرها در ساعات پیک را پذیرفت، گفت که قطع موقت برق استخراج‌کنندگان آغاز شده است. مصطفی رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که انجمن بلاک چین ایران با صدور اطلاعیه‌ای گفته است استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال، ماینرها را در ساعات پیک خاموش کرده‌اند، نیز اذعان داشت که به دلیل قرارنداشتن در محدوده تحت نظارتی توانیر، نمی‌توان با قطعیت پذیرفت که در ساعات پیک ماینرها دستگاه‌هایشان را خاموش می‌کنند.

اخبار مثبت هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

شرکت استخراج بریتانیایی از افزایش ۲۴ درصدی سود ماینینگ در ماه گذشته خبر داد

شرکت بریتانیایی استخراج بیت کوین آرگو بلاک‌چین در گزارش جدیدش که در تاریخ دوم جولای منتشر شد اعلام کرد که عملکردی فراتر از انتظارات خود در سه ماهه دوم سال جاری داشته است. بازار استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و وجود شرکت‌هایی که مایل به فعالیت در این حوزه با استفاده از روش‌های کارآمدتری هستند، رقابتی‌تر از همیشه است و عطش خرید دستگاه‌های استخراج شدت گرفته است.

تنها یک درصد تراکنش‌های بیت کوین با فعالیت‌های مجرمانه ارتباط دارد

تحقیقات اخیر شرکت چین‌آنالیسیس حاکی از این است که با وجود کاهش نسبت معاملات غیرقانونی به قانونی، میزان بیت کوین‌هایی که در سال جاری احتمال می‌رود در تراکنش‌های غیرقانونی خرج شود، شاید از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کند. با این حال، میزان بیت کوین‌هایی که صرف خدمات غیرقانونی می‌شوند در مقایسه با موارد قانونی در حال کاهش است؛ بطوریکه ۱ درصد از فعالیت‌های بیت کوین در سال جاری غیرقانونی هستند، که در مقایسه با ۷ درصد در سال ۲۰۱۲، کاهش چشمگیری داشته است.

ایران در نظر دارد اماکنی را به استخراج ارز دیجیتال اختصاص ‌دهد

آذری جهرمی هفته گذشته در جمع خبرنگاران در پکن اعلام کرد که بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج ارز دیجیتال به‌نوعی صادرات ارز به‌صورت مجازی محسوب می‌شود. وی در این باره خاطرنشان شد که باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به‌صورت قانونی انجام دهند.

مقالات برگزیده هفته

کپسول هفتگی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال – شماره بیست و چهارم – هفته سوم تیر ۹۸

پرونده ویژه: گسترش استخراج ارز دیجیتال در ایران؛ تهدید یا فرصت؟

سایت ارزدیجیتال در مطلبی جامع و در گفتگو با کارشناسان حوزه ماینینگ و ارزهای دیجیتال ایران، به بررسی جزئیات و جوانب فعالیت‌ ماینرها در ایران پرداخته است. با خواندن این مطلب خودتان می‌توانید قضاوت کنید که ماینینگ یک تهدید است یا یک فرصت.

۳ دلیل که نباید به این زودی‌ها منتظر رشد آلت کوین‌ها بمانید

بسیاری از معامله‌گران بازار ماه‌ها منتظرند تا بالاخره سایر ارزهای دیجیتال رشدهای انفجاری خود را آغاز کنند. اما شاید این بار قضیه جور دیگری پیش برود. در این مطلب علت اینکه آلت کوین‌ها نمی‌توانند همانند سال ۲۰۱۷ پارابولیک‌وار رشد کنند، مورد بررسی قرار گرفته است.

مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و بلاک چین؛ هر آنچه باید بدانید

شاید یکی از علاقه‌مندان و دوستداران فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال باشید، اما درباره اینکه از این راه هم می‌توانید پول دربیاورید یا نه مطمئن نیستید. علاوه بر مشاغل اصلی مانند ماینینگ، معامله‌گری و برنامه‌نویسی که به طور مستقیم با این حوزه در ارتباط هستند، برخی فرصت‌های کاری دیگر برای ورود به این عرصه نیز می‌تواند به شما کمک کند. با خواندن این مطلب با مشاغل بلاک چین بیشتر آشنا شوید تا اگر به این حوزه علاقه‌مندید، مسیر پیش روی خود را با دید گسترده‌تری انتخاب کنید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاه تان را بنویسید