چندی پیش (۳ خرداد)، یاشار سلطانی، یکی از روزنامه‌نگاران مطرح و نام‌آشنا، در صفحه اینستاگرام خود از استخراج بیت کوین در صدا و سیما خبر داد که بسیار جنجال‌آفرین بود. حالا فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به این خبر واکنش نشان داده است.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از «انتخاب»، فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، در توضیح اظهارات پیشین خود پیرامون سوءاستفاده از انرژی ارزان در استخراج ارز دیجیتال در دو استودیو سازمان صدا و سیما گفت:

با توجه به اینکه برق در ایران مشمول یارانه است و هزینه بسیار پایینی در مقایسه با بسیاری کشورها داراست، عده‌ای بر اساس گزارش‌های واصله در حال سوءاستفاده از برق صنعتی و کشاورزی در مزرعه ارز دیجیتال هستند که این نوع برق به مراتب بسیار ارزان‌تر از برق خانگی است و کسانی که در کار استخراج ارز دیجیتالی هستند، سعی می‌کنند سوله‌هایی که مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی هستند را برای استخراج اجاره یا خریداری کنند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد:

در موضوع خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتالی در ایران هنوز قانون شفافی وجود ندارد و تنوع نظرات نتیجه گیری برای قانونی یا غیرقانونی بودن آن را با مشکل مواجه کرده، اما با توجه به اینکه واردات دستگاه‌ها با مصرف بالای انرژی در فهرست اقلام ممنوعه قرار دارد پس با یک نتیجه گیری ساده می‌توان متوجه شد که این دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی دارند جزو اقلام ممنوعه وارداتی محسوب می‌شوند و احتمالاً این دستگاه‌ها که در مزارع استخراج هم‌اکنون مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

نماینده مجلس به استخراج بیت کوین در صدا و سیما واکنش نشان داد: شفاف سازی شود!

ذوالقدر ادامه داد:

واقعیت این است که این مزارع می‌تواند ابزار منفعت طلبی گروهی با بهره گیری از انرژی ارزان شود و در واقع یارانه انرژی به نفع منافع شخصی هزینه شود که البته مضرات زیست محیطی آن بر اساس تجربه جهانی قابل کتمان نیست و نباید به فرض وجود قانون نادیده گرفته شود.

او همچنین با اشاره به حواشی پیشین سازمان صداوسیما گفت:

موضوعاتی در صدا و سیما اخیراً مطرح شده که زیبنده رسانه ملی نیست از جمله برنامه‌های که رنگ و بویی قمار گونه داشت، یا توهین و بی احترامی به اهل سنت در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) که مغایر ارزش‌های دینی و اصل وحدت که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند بود، و همینک نیز تصاویری از دو استودیو صدا و سیما که در نبود نظارت به جایگاهی برای سوءاستفاده از انرژی در بیت کوین تبدیل شده است را در فضای مجازی شاهدیم. این ضعف عملکردی در نبود شورای نظارت بر صدا و سیماست که چنانچه اصلاح اساسنامه زودتر صورت پذیرد انتظار می‌رود این ضعف‌ها کاسته و رفع شود.

ذوالقدر تصریح کرد:

مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان وکلای مردم در جایی که منافع مردم و کشور مورد تهدید و تعدی قرار بگیرد یقیناً ورود خواهد داشت و در این خصوص مطالبه گری برای شفاف‌سازی و آگاهی افکار عمومی صورت خواهد گرفت و با تخلفات احتمالی صورت گرفته درخواست برخورد خواهیم داشت.

بعد از انتشار خبر استخراج بیت کوین در صدا و سیما، یک ویدئو غیررسمی در اینترنت منتشر شد که در آن فردی با فیلم‌برداری از مجموعه صدا و سیما، خبر را به نوعی تکذیب می‌کرد، اما فیلم منتشر شده از شفافیت قابل قبولی برخوردار نبود.

[تعداد: 7    میانگین: 4.6/5]

دیدگاه تان را بنویسید