این ماه (آوریل ۲۰۱۹) و ماه آینده میلادی (می ۲۰۱۹) را می‌توان به عنوان ماه ماینرهای زی‌کش یا به بیان فنی‌تر ماه ماینرهای الگوریتم ای‌کیوهش (Equihash) نام‌گذاری کرد چراکه دو غول صنعت تجهیزات ماینینگ یعنی بیت مین (Bitmain) و اینوسیلیکون (Innosilicon)، نسل جدید دستگاه‌های استخراج زی‌کش را به بازار عرضه می‌کنند.

پس از اتمام جنجال‌ها در جامعه زی‌کش و پذیرش ورود دستگاه‌های‌ ای‌سیک، در ماه‌‌های آینده احتمالا شاهد افزایش شدید سختی استخراج در شبکه زی‌کش و از دور خارج شدن ماینرهای کارت گرافیک باشیم. در این پست، سه دستگاه قدرتمند فعلی برای استخراج زی‌کش و ارزهای دیجیتال مبتنی بر ای‌کیوهش (Equihash) یعنی  Zeon 180K،  A9++ ZMaster و  Antminer Z11 را بررسی می‌کنیم و به بیان نقاط قوت و ضعف هر یک می‌پردازیم.

۱- ای‌سیک‌ماینر زئون ۱۸۰‌کا ( Zeon 180K)

بهترین دستگاه‌های استخراج زی‌کش در سال 2019/ نسل جدید ماینرهای Equihash

چند ماهی است که ماینر مدل زئون ۱۸۰ از شرکت ای‌سیک‌ماینر یکه‌تازی می‌کند. از آنجایی که انت ماینر Z11 شرکت بیت مین (عرضه در ۲۰ آوریل) و هچنین مدل زی‌مستر شرکت اینوسیلیکون (عرضه در می) هنوز فعالیت گسترده خود را آغاز نکرده‌اند، از سپتامبر ۲۰۱۸ تاکنون دارندگان این دستگاه سود به‌شدت بالایی را کسب می‌کنند. اما از این پس قطعا با ورود رقیبان جدی، سودآوری پایین خواهد آمد. در حال حاضر این ماینر روزانه حدود ۱۱ دلار سودآوری دارد و این برای مناطقی مانند ایران که برق ارزان در اختیار دارند، بسیار بیشتر تخمین زده می‌شود. دستگاه زئون هم‌اکنون با هش ریت ۱۸۰ksol/s قدرتمندترین دستگاه استخراج ای‌کیو‌هش بازار است. مصرف برق این دستگاه حدود ۲۲۰۰W است که با توجه به قدرت هش بالا، برای مناطقی که تعرقه برق پایین دارند مثل جواهر است. از معایب این دستگاه می‌توان به اندازه بسیار بزرگ و وزن ۲۷ کلیوگرمی آن اشاره کرد. قیمت آن هم نسبت به رقبا به شدت بالاست. قیمت ۱۰,۰۰۰ دلاری (حدود ۱۲۰ میلیون تومان) چیزی نیست که هر ماینری سراغ آن برود. صدای بسیار کم و بهره‌مندی از ۶ فن قدرتمند را می‌توان از نقاط قوت زئون دانست.

نقاط قوت:

قدرتمندترین دستگاه ای‌کیوهش در بازارمصرف برق پایین نسبت به قدرتصدای بسیار کم۶ فن‌ خنک‌کننده قدرتمند

نقاط ضعف:

قیمت بسیار بالاوزن بسیار بالا۲- اینوسیلیکون ای‌۹ پلاس پلاس زی‌مستر ( A9++ ZMaster)

بهترین دستگاه‌های استخراج زی‌کش در سال 2019/ نسل جدید ماینرهای Equihash

ماه آینده میلادی (می ۲۰۱۹) این ماینر وارد بازار می‌شود و در کنار انت ماینر Z11 و ای‌سیک ماینر زئون ۱۸۰‌کا رقابت نزدیکی را صورت می‌دهد. با توجه به قیمت و وزن بالای زئون، به نظر می‌رسد که رقابت زی‌مستر با انت ماینر زی۱۱ باشد. طول عمر دستگاه‌های اینوسیلیکون و تجربیات موفق در مدل‌های قبلی، توجه هر ماینری را به خود جلب می‌کند. در حال حاضر با توجه به سختی شبکه، سودآوری این دستگاه روزانه حدود ۹ دلار است اما پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش مصرف در روزهای آتی این سودآوری بسیار کمتر شود. قدرت هش زی‌مستر ۱۴۰ksol/s بوده و مصرف برق آن مشابه به Z11 یعنی ۱۵۵۰W است بنابراین از نظر قدرت و سودآوری کمی از انت ماینر بالاتر است. با این حال وزن ۱۱ کیلوگرمی آن را می‌توان به عنوان یکی از نقاط ضعف مهم آن در نظر گرفت. به عنوان نقطه قوت می‌توان به اندازه مناسب و دارا بودن ۴ فن قدرتمند اشاره کرد. در حال نگارش این خبر، قیمت این دستگاه به صورت پیش‌فروش حدود ۲,۰۰۰ دلار است.

نقاط قوت:

مصرف برق پایینقیمت مناسب۴ فن خنک‌کننده قدرتمند

نقاط ضعف:

وزن بسیار بالاصدای بالا۳- بیت مین انت ماینر زی۱۱ (Bitmain Antminer Z11)

بهترین دستگاه‌های استخراج زی‌کش در سال 2019/ نسل جدید ماینرهای Equihash

این ماینر از ۲۰ آوریل ۲۰۱۹ وارد بازار شده است و احتمالا به زودی قدرت هش شبکه زی‌کش را به شدت جا به جا کند. انت ماینر زی۱۱ احتمالا بهترین گزینه ممکن باشد زیرا علاوه بر اینکه بیت مین امتحان خود را پس داده است، قدرت هش، اندازه، مصرف برق و قیمت این دستگاه بسیار مناسب در نظر گرفته می‌شود. قدرت هش انت ماینر زی ۱۱، حدود ۱۳۵ksol/s، یعنی کمی پایین‌تر از دستگاه زی‌مستر شرکت اینوسیلیکون است اما از نظر مصرف برق (۱۵۵۰W) با زی‌مستر مشابه است. در زمان نگارش این مطلب، سودآوری این دستگاه روزانه حدود ۸ دلار بوده و قیمت اعلام شده توسط شرکت حدود ۱۵۰۰ دلار است. وزن ۵ کیلوگرمی و اندازه کوچک آن، از جمله مزیت‌های جالب این دستگاه هستند.

نقاط قوت:

مصرف برق پایینقیمت مناسبوزن مناسباندازه مناسب

نقاط ضعف:

صدای بسیار بالاتعداد پایین فن‌های خنک‌کننده

توجه: اعداد و ارقام بالا و مواردی هم‌چون سودآوری و قیمت، طبق وضعیت فعلی قیمت‌ها و شبکه (۶ اردیبهشت ۹۸) تخمین زده شده است و به احتمال بسیار قوی با افزایش سختی، میزان سودآوری و قیمت دستگاه‌ها کاهش می‌یابد. البته افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند، افزایش سختی را جبران کند و موجب بالا رفتن سودآوری هم شود.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

دیدگاه تان را بنویسید