همواره این سؤال وجود دارد که آینده‌ی فناوری بلاک چین به طور کلی چگونه خواهد بود. در هر صورت، توانایی آن به طور کامل تحقق خواهد یافت و یا تنها در کنار همتای سرشناس خود یعنی ارزهای دیجیتال، محبوبیت خودش را از دست خواهد داد.

اما اگر اکوسیستم ایاس (EOS) را در نظر بگیریم چنین سؤالی به هیچ عنوان مطرح نخواهد بود. با کنار گذاشتن کلمات دشوار می‌توان گفت که بلاک چین ایاس در پس تبلیغات اغراق‌آمیز، مفهومی حقیقی دارد.

در سال ۲۰۱۵، مردم روی بلاک چین اتریوم شرط‌بندی می‌کردند. اتریوم در تمامی جدال‌هایی که بر سر ارزهای دیجیتال شکل می‌گرفت، بحث اصلی بود. بلاک چین اتریوم اولین بلاک چینی بود که سبب تساوی سیستم بانکداری غیرمتمرکز استاندارد و پلتفرم‌های غیرمتمرکز شد و به مردم اجازه داد تا بدون حضور هیچ واسطی، سرمایه‌های ارز دیجیتال خودشان را مدیریت کنند (امکان ارسال، دریافت و برداشت سرمایه را فراهم کرد).

به لطف بلاک چین اتریوم، فناوری قراردادهای هوشمند درخشانی در آن زمان کشف شد. در واقع، این موضوع امر جدید و مهمی در فضای بدون نیاز به اعتماد بلاک چین به حساب می‌آمد. هنگامی که دارندگان اتریوم متوجه‌ی امکان ایجاد توکن و فروش جمعی قراردادهای هوشمند شدند، بدون اتلاف وقت، به ایجاد آن مشغول شدند. این حقیقت افراد بسیاری را به اجرای عرضه اولیه سکه (ICO) قبلی خودشان که بر روی اتریوم انجام می‌شد، تشویق کرد. برای مثال، ۹۰ درصد از تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاک چین اتریوم به طور مستقیم به ICOها و پرداخت‌ها متصل هستند و تنها ۱۰ درصد به برنامه‌هایی که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند، مربوط می‌شوند. اما با گذشت زمان، گزینه‌های جایگزین جدیدی برای اتریوم نمایان خواهد شد.

ایاس یا اتریوم؛ کدام یک انتخابی بهتر است؟

خبر بلاک چین ایاس، اولین بار در سال ۲۰۱۷ به گوش دنیای ارزهای دیجیتال رسید. این بلاک چین بلافاصله «بلاک چین نسل بعد» نامیده شد. منصفانه است اگر بگوییم که ایاس در اصل، از سیستم‌عامل اتریوم برگرفته شده است اما در طول زمان پلتفرم خودش را که بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی کاربردی بود، توسعه داد. این روزها، بلاک چین ایاس رقیب اصلی اتریوم است.

بلاک چین ایاس قابلیت تغییر اندازه به‌ اندازه‌ی میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را دارد. اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) مسئول انتقال سریع ارزهای دیجیتال است. این مکانیسم اجماع در مدل اثبات کار، به جای تعداد زیادی ماینر، ۲۱ ایجادکننده‌ی بلاک دارد. به منظور نشان دادن این موضوع، ایاس در ماه جولای ۲۰۱۸، ۱۰۰۰ تراکنش را در یک ثانیه به طور موفقیت‌آمیز اجرا کرد. این میزان به طور چشمگیری از میزانی که اتریوم تا کنون به آن دست پیدا کرده است، بهتر است. علاوه بر این، مزایای بسیار زیادی وجود دارد که در وایت پیپر (سفید نامه) ایاس توضیح داده شده‌اند. هیچ کارمزد تراکنشی برای ارسال و یا دریافت ارز دیجیتال وجود ندارد.

تنها سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است ایاس دنباله‌روی قدم‌های موفقیت‌های اتریوم که در نتیجه‌ی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری حول ICOها بوده است، باشد؟

اولین اقدامات قابل توجه، در حال حاضر انجام شده‌اند. اوایل سپتامبر ۲۰۱۸، پلتفرم قرارداد هوشمند مای‌ویش (MyWish)، اولین قرارداد هوشمند خودکار جهان را روی بلاک چین ایاس راه‌اندازی کرد. اولاً، این پلتفرم، ارائه‌دهنده‌ی رسمی حساب‌های مقرون به صرفه و امن ایاس است (از زمانی که ایاس بلاک چین خود را ایجاد کرد و از اتریوم جدا شد). ثانیاً، هر فعالیتی را که روی بلاک چین ایاس انجام می‌شود، هفت روز هفته و ۲۴ ساعت با ضمانت ارائه می‌دهد.

ایاس یا اتریوم؛ کدام یک انتخابی بهتر است؟

فروش جمعی و قراردادهای هوشمند توکن برای هر کسی که حساب ایاس داشته باشد و بتواند با توکن‌های ایاس یا EOSISH پرداخت انجام دهد، در دسترس خواهد بود. EOSISH، از فرمول ساده‌ای ساخته شده است: EOS + WISH = EOSISH.

ویش (WISH)، توکن رسمی پلتفرم قرارداد هوشمند مای‌ویش است. مای‌ویش، اولین پلتفرم متن باز کاربردی برای ایجاد انواع قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم، رابط کاربری ساده‌ای داشته و نیازی به نصب نرم‌افزار اضافی ندارد. در حال حاضر با RSK ،NEO و بلاک چین‌های بسیار دیگری همکاری می‌کند اما این گروه تصمیم قطعی‌ برای تمرکز روی همکاری دقیق و شایسته با ایاس گرفته است. EOSISH نتیجه‌ی برنامه‌ی ایردراپ عظیمی است که در آن، دارندگان توکن EOS، مانند دارندگان توکن ویش، ۴۰ درصد سود دریافت کردند. ۱۰ درصد دیگر نیز به تیم توسعه‌دهندگان و مشاوران عالی تعلق گرفت و ۱۰ درصد باقی‌مانده‌ی دیگر بین اعضای کانال تلگرام توزیع شد. کاربران پلتفرم ایاس با کمک مای‌ویش، اکنون می‌توانند:

ارز دیجیتال خودشان را روی بلاک چین ایاس ایجاد کنند.

توکن‌هایی را که از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) جمع‌آوری شدند و به عنوان سرمایه نگهداری می‌شوند، بفروشند، توزیع کنند و توسعه دهند.

دو قرارداد هوشمند (توکن و فروش جمعی ایاس) برای هر فرد کنجکاوی در دسترس خواهد بود و این امکان نشان می‌دهد که چقدر به دست آوردن قرارداد هوشمند شخصی با پرداخت به صورت EOSISH آسان است. تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد تا کاربران بتوانند قرارداد هوشمندی را که نیاز دارند، راه‌اندازی کنند. در نتیجه، ایاس برای تبدیل شدن به رهبر آینده‌ی امیدوارکننده‌ی بلاک چین شانس زیادی دارد. این روزها، قراردادهای هوشمند، کلید پیروزی در مبارزه با هرگونه مسئله بحث‌برانگیز در خصوص ارز دیجیتال هستند.

این مطلب به هیچ وجه یک توصیه سرمایه‌گذاری نیست و پیش از هرگونه تصمیم سرمایه‌گذاری توصیه می‌کنیم مطالعه و تحقیقات کافی را انجام دهید.

 

منبع: bitcoinist

دیدگاه تان را بنویسید