لایت کوین سال خوبی را تا به اینجای کار پشت سر گذشته است. در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال درگیر «زمستان ارزهای دیجیتال» بودند، لایت کوین در حال لذت بردن از سیر روند صعودی خود بود.

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت و بر اساس داده‌های قیمتی سایت ارزدیجیتال، از قیمت حدود ۳۰ دلار در ۱ ژانویه به ۶۲.۸۸ دلار در ۱۷ مارس رسید.

سایت تحلیلگر SFOX به دنبال یافتن دلایل افزایش قیمت لایت کوین، در قالب گزارشی به ۵ عامل اساسی موثر در افزایش قیمت لایت کوین اشاره کرده است.

افزایش پذیرش توسط فروشندگان

دلیل دو برابر شدن قیمت لایت کوین در سال 2019 چه بود؟

در گزارش منتشر شده آمده است که لایت کوین در سال ۲۰۱۱ برای اینکه یک پول الکترونیکی همتا به همتا، فراتر از مرزها و کم‌هزینه باشد، خلق شد.

در نتیجه هر عاملی در راستای تحقق این اهداف به کار گرفته شود، به افزایش قیمت آن کمک می‌کند. در طی سال‌های گذشته، پذیرش لایت کوین از سوی فروشندگان کالا و خدمات به عنوان ابزار پرداخت به شدت افزایش یافته است.

خبر مهمی برای این ارز دیجیتیال در روز ۱۲ فوریه منتشر شد. حساب توییتر برنامه گوشی اسپند (Spend) که بیش از ۴۰ میلیون فروشنده در سرتاسر جهان در اختیار دارد، اعلام کرد که لایت کوین را به عنوان روش پرداخت با ارز دیجیتال پذیرفته است.

افزایش سرعت تراکنش‌ها

دلیل دو برابر شدن قیمت لایت کوین در سال 2019 چه بود؟

لایت کوین در مسیر کاهش زمان انجام تراکنش‌ها که ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزار واسطه تبادل مطرح می‌کند، گام‌های موثری برداشته است.

تعداد نودهای فعال و کانال‌های پرداختی در شبکه لایتنینگ لایت کوین که به پرداخت سریعتر کمک می‌کند، روند افزایشی را طی کرده است.

براساس سایت ۱ML، تعداد نودهای فعال در ماه ژانویه از ۱۰۰ عدد عبور کرد و در زمان نگارش این مطلب به ۱۷۳ نود رسیده است.

علاوه بر این، تعداد کانال‌های پرداختی نیز از نزدیک ۳۰۰ کانال در ماه ژانویه به ۱,۱۰۰ کانال باز رسیده است.

کارمزد پایین تراکنش‌ها

دلیل دو برابر شدن قیمت لایت کوین در سال 2019 چه بود؟

کارمزد تراکنش‌های لایت کوین در طول سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافت و راه را برای استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان ابزار واسطه تبادل باز کرد.

بر اساس داده‌های تحلیل شده سایت BitInfoCharts، میانگین کارمزدها در طول سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

نگارندگان گزارش همچنین پیش‌بینی کردند که با عرضه کلاینت لایت‌ کوین کور ۰.۱۷.۱ انتظار می‌رود کارمزد تراکنش‌ها تا ۱۰ برابر کمتر شود و این می‌تواند موجب افزایش قیمت این ارز دیجیتال گردد.

روند متغیر عرضه

عامل مهم و اساسی دیگری که می‌تواند در سال جاری بر روی قیمت لایت کوین تاثیر به سزایی بگذارد، «هالوینگ» یا نصف شدن پاداش شبکه لایت کوین است.

در ماه آگوست، پاداش بلاک تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و نرخ ورود لایت کوین‌های جدید به بازار نیز به همین ترتیب کمتر خواهد شد.

دلیل دو برابر شدن قیمت لایت کوین در سال 2019 چه بود؟

البته سرمایه‌گذاران شاید این عامل را تا به اینجای کار در محاسبات خود دخیل کرده باشند و طبق گزارش کوین‌دسک در ماه گذشته، قیمت این ارز دیجیتال به همین خاطر افزایش یافته باشد.

اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و همانطور که در گزارش SFOX نیز به آن اشاره شده و طبق تاریخچه قیمتی، رویدادهای این چنینی پیش از اتفاق افتادن بر روی قیمت تاثیر می‌گذارند.

بهبود حریم خصوصی

انتظارات به وجود آمده در ماه‌های اخیر پیرامون توسعه و بهبود حریم خصوصی این ارز دیجیتال نیز سبب فشار بر روی افزایش قیمت لایت کوین شده است.

در ماه ژانویه خالق لایت کوین، چارلی لی، در توییتی اعلام کرد:

تعویض‌پذیری تنها ویژگی پول بی‌نقص است که بیت کوین و لایت کوین آن را ندارند. من هم‌اکنون بر روی افزایش قابلیت تعویض‌پذیری با افزودن تراکنش‌های محرمانه در لایت کوین تمرکز کرده‌ام.

در ۷ام فوریه بنیاد لایت کوین همکاری خود را با بیم (Beam) که یک ارز دیجیتال مقیاس‌پذیر و محرمانه‌ است، درباره پیاده‌سازی میمبل‌ویمبل (MimbleWimble) اعلام کرد. در صورت پیاده‌سازی این پروتکل، تراکنش‌های شبکه به صورت پیگیر گریز خواهند شد.

گزارش SFOX نشان می‌دهد که لایت کوین در روز ۷ و ۸ فوریه به دلیل اعلام این خبر، نوسان قابل توجهی را تجربه کرد.

نمودار زیر وضعیت لایت کوین را به تصویر کشیده است. این نمودار نوسان برخی ارزهای دیجیتال را در بازه زمانی ۳۰ روزه نشان می‌دهد.

دلیل دو برابر شدن قیمت لایت کوین در سال 2019 چه بود؟

نگاه تحلیلگران

زمانی که از تحلیلگران درباره دیدگاهشان نسبت به توضیحات SFOX سوال شد، پاسخ‌های متفاوتی دریافت کردیم.

برای نمونه متی گرین‌اسپن تحلیلگر اظهار داشت که «با ۵ عامل ذکر شده برای افزایش قیمت لایت کوین در سال ۲۰۱۹ کاملاً موافق است»

هرچند جوسایا هرناندز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری ساتوشی کپیتال، نقطه نظر متفاوتی ارائه داد.

او مدعی شد که روند قیمتی اخیر بیشتر به دلیل «سفته‌بازی و انتظارات به وجود آمده از شروع بازار صعودی برای بیت کوین و هالوینگ لایت کوین در ۵ ماه آتی» بوده است.

منبع: medium

دیدگاه تان را بنویسید