نیل فرگوسن (Niall Ferguson)، مورخ مشهور و متخصص تاریخ اقتصاد، پذیرفت که دیدگاه‎‌های طولانی و بلند مدت او در رابطه با بین کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بی‌پایه و اساس بوده است.

با این وجود این‌که این محقق انگلیسی بیت کوین را یک توهم خوانده و مدعی شده بود که هیچ آینده‌ای ندارد؛ در اجلاس تجاری بازنگری مالی استرالیا در ۵ مارس (۱۴ اسفند)، با دیدگاهی مطلوب و مساعد در رابطه با اکوسیستم ارز دیجیتال صحبت کرد و توضیح داد که چرا نظر او به طور ناگهانی تغییر کرد.

فرگوسن در مورد بیت کوین از پسرش که ۵ سال پیش به او در این باره گفته بود، آموخته بود. هر چند که او پیشنهاد پسرش را برای خرید این ارز رد کرده و مدعی شده بود که بیت کوین چیزی بیش از یک توهم و فریب و یک مد زودگذر نیست. در آن زمان، او بر این باور بود که فناوری پشت ارز دیجیتال آینده‌ای ندارد.

اقتصاددان مشهور نظر منفی خود درباره بیت کوین را پس گرفت!

به تازگی فرگوسن سخنران یک اجلاس مالی در سیدنی استرالیا بود. او به حضار گفت که از نخریدن بیت کوین، زمانی که قیمت آن از ۴۰۰ دلار به ۱۶ هزار دلار افزایش پیدا کرد، پشیمان است.

فرگوسن همچنین از این‌که به توصیه‌های پسر جوان خود اعتنا و توجه نکرد نیز پشیمان و متاسف بود. او از این‌که نه تنها یک فرصت سرمایه‌گذاری، بلکه یک فناوری را از دست داد ابراز ناامیدی کرد.

تغییر موضع

فرگوسن، استاد سابق دانشگاه هاروارد، به حضار گفت که ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین واقعا آینده دارند.

فرگوسن با مقایسه بیت کوین با دارایی‌های با ذخیره ارزش مانند بازار فلزات گرانبها، خاطر نشان کرد که ارزهای دیجیتال اساسا طلای دیجیتال هستند.

به اعتقاد او آینده قدیمی‌ترین ارز دیجیتال (بیت کوین) درخشان و روشن است و مزایای مهمی نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارد.

علاوه بر این، او انتظار دارد که نوآوری‌های بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز در طول چند سال پیش رو اتفاق بیفتد.

اقتصاددان مشهور نظر منفی خود درباره بیت کوین را پس گرفت!

جدال بر سر ارز دیجیتال

وارن بافت (Warren Buffet)، بیل گیتس (Bill Gates) و جیمی دیمن (Jamie Damon) برخی نام‌های برجسته دنیای سرمایه‌گذاری‌اند که منتقد و مخالف ارزهای دیجیتال هستند. نقد آن‌ها در رابطه با فقدان ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال است.

به رغم این که جیمی دایمون، مدیر عامل جی‌پی‌مورگان (JP Morgan)، قبلا بیت کوین را مورد انتقاد قرار داده بود، این بانک به تازگی جی‌پی‌ام کوین (JPM Coin) را معرفی کرد. جی‌پی‌ام کوین ارز دیجتالی است که برای به طور ویژه برای پرداخت‌های فوری داخلی طراحی شده است.

از سوی دیگر، ایلان ماسک (Elon Musk)، موسس تسلا، جک دروسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل توییتر و رید هافمن (Ried Hoffman)، یکی از بنیان‌گذاران لینکدین به طور آشکار از ارزهای دیجیتال حمایت کرده‌اند.

جک دورسی یکی از اولین پذیرندگان شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است که یک پروتکل پرداخت لایه دوم ساخته شده بر روی بلاک چین بیت کوین است. هدف آن سریع‌تر و ارزان‌تر کردن پرداخت با ارز دیجیتال با استفاده از تسویه تراکنش‌های خارج از زنجیره است.

ایلان ماسک در حمایت از بیت کوین در توییتر خود نوشت که او به آینده این ارز ایمان دارد.

در حالی‌که برخی اشخاص سرشناس به مزایای ارز دیجیتال پی برده‌اند، عده‌ای دیگر مانند وارن بافت از هر فرصتی برای حمله به آن استفاده می‌کنند. تنها زمان است که مشخص می‌کند آیا این افراد منفی‌باف نظر خود را در آینده تغییر خواهند داد یا خیر.

منبع: beincrypto

دیدگاه تان را بنویسید