کیف پول الکتروم (Electrum) یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری بیت کوین محسوب می‌شود. از آنجا که الکتروم گزینه‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، کار کردن با آن هم مناسب مبتدیان و هم افراد حرفه‌ای است. این کیف پول با وجود ظاهر ساده‌ای که دارد یکی از امن‌ترین کیف پول‌های موجود است. از این رو در این مقاله آموزش قدم به قدم نصب و راه‌اندازی آن آموزش داده خواهد شد.

لازم به اشاره است که کیف پول بیت کوین به طور رسمی و از سوی تیم توسعه آن تنها برای بیت کوین ارائه شده است. نسخه کلون شده این کیف پول برای آلت کوین‌های دیگر مانند لایت کوین، دش، ورج و غیره تنها در صورتی معتبر هستند که از سوی سایت رسمی آلت کوین مورد نظر معرفی شده باشند.

آموزش قدم به قدم الکتروم دسکتاپ

نرم‌افزار کیف پول الکتروم را تنها و تنها از سایت رسمی آن یعنی Electrum.org دانلود کنید. در حال حاضر آخرین نسخه ارائه شده نرم‌افزار ورژن ۳.۳.۳ است که از بخش دانلود می‌توان به آن دسترسی داشت. این کیف پول برای ویندوز در ۳ نسخه Windows Installer، Standalone Executable و Portable Version ارائه شده است. نسخه Windows Installer به صورت فایل نصبی است اما تفاوت نسخه پرتابل و Standalone در محل ذخیره فایل‌هایی است که پس از اجرای نرم افزار ساخته می‌شوند. در نسخه پرتابل فایل‌های جدید در فولدری که فایل اجرایی در آن قرار گرفته ساخته می‌شوند اما در نسخه دیگر فایل‌های ساخته شده در دایرکتوری‌های ویندوز ذخیره می‌شوند.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

دانلود کیف پول الکتروم

پس از دانلود و اجرای کیف پول برای تنظیم سفارشی اتصال به نودهای مورد اعتماد خودتان گزینه Select server manually و برای اتصال خودکار گزینه اول را انتخاب کنید. توصیه می‌شود در صورت نداشتن آشنایی قبلی با کیف پول گزینه اول را انتخاب کنید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در پنجره بعدی برای کیف پول خود باید یک نام انتخاب کنید. در صورتی که نام انتخاب شده از پیش موجود نباشد، متن This file does not exist زیر نام کیف پول نمایش داده خواهد شد.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در قسمت بعد شما می‌توانید کیف پول استاندارد، کیف پول‌های چند امضایی یا کیف پول با تایید دو مرحله‌ای بسازید. همچنین در صورتی که قصد مشاهده موجودی یک آدرس کیف پول یا بازیابی کیف پولتان را با کلید خصوصی داشته باشید، می‌توانید گزینه آخر را انتخاب کنید.

در این آموزش گزینه کیف پول‌های استاندارد انتخاب شده است.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در پنجره باز شده جدید، در صورتی که عبارت یادآور یا سید قبلی دارید و می‌خواهید کیف پول قبلی خود را بازیابی کنید، گزینه دوم را انتخاب کنید. در غیر اینصورت برای ساخت کیف پول جدید باید گزینه اول را انتخاب کنید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در پنجره بعدی نوع آدرس کیف پول‌ جدید را باید انتخاب کنید. آدرس‌های سگویت (Segwit) به دلیل پشتیبانی نشدن کامل از آن‌ها در صرافی‌ها یا کیف پول‌های مختلف احتمال دارد موجب دردسر شما شوند. از این رو بهتر است از آدرس‌های لگاسی (Legacy) برای آدرس‌ کیف پول استفاده کنید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در صفحه بعدی سید کیف پول نمایش داده می‌شود. الکتروم در این بخش از شما می‌خواهد تا کلمات را به ترتیبی که دارند (ترتیب کلمات اهمیت دارد) بر روی کاغذی بنویسید تا در صورت از پاک شدن کیف پول یا هارددیسک به کیف پول دسترسی داشته باشید. در مرحله بعد الکتروم کلمات را به ترتیب نمایش از شما درخواست خواهد کرد.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

در صورتی که قصد رمزگذاری کلیدهای کیف پولتان را دارید، می‌توانید رمز عبوری برای دسترسی به کیف پول انتخاب کنید. این رمز عبور تنها در دسترسی به فایل ساخته شده توسط کیف پول بر روی کامپیوتر از شما درخواست می‌شود. اگر به صورت مشترک با کاربر دیگری از کامپیوتر استفاده می‌کنید، استفاده از رمزعبور برای محدود کردن دسترسی به کیف پول ضروری به نظر می‌رسد. البته لازم به اشاره است که خالی گذاشتن این بخش مانع از ادامه فرایند ایجاد کیف پول و استفاده از آن نخواهد شد.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

پس از انجام عملیات ساخت کیف پول با صفحه زیر روبرو می‌شوید. ارسال و دریافت بیت کوین از طریق بخش‌های Send و Receive انجام می‌پذیرد. توصیه می‌شود پیش از واریز تعداد قابل توجهی بیت کوین به کیف پول با ارسال مقادیر جزئی و یا استفاده از شبکه آزمایشی بیت کوین (testnet) طرز استفاده کامل از کیف پول را تمرین کنید و سپس اقدام به استفاده از آن کنید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

از این رو در این بخش استفاده از شبکه آزمایشی بیت کوین برای آشنایی با ارسال و دریافت بیت کوین و برخی از امکانات این کیف پول آموزش داده می‌شود. دقت داشته باشید که شبکه آزمایشی از پروتکل‌های مشابه بیت کوین پیروی می‌کند اما بلاک چین جداگانه‌ای است که اغلب برای انجام آزمایشات از آن استفاده می‌شود. بیت کوین‌های شبکه آزمایشی فاقد هرگونه ارزش هستند، از این رو از دست دادن آن سبب زیان مالی نخواهد شد.

برای استفاده از تست‌نت در کیف پول الکتروم تنها کافی است تا فایل کیف پول را یکبار در حالت عادی اجرا کرده باشید. میانبر (Shortcut) کیف پول را در دسکتاپ یا فولدر دیگری ایجاد کنید و با کلیک راست وارد بخش Properties آن شوید. در این بخش کافی است که در قسمت Target از تب Shortcut، عبارت testnet– را به انتهای آدرس اضافه کنید. توجه کنید که پیش از کلمه testnet حتما یک فاصله (اسپیس) و دو خط تیره (دش) وجود دارد. سپس بر روی OK کلیک کرده و از پنجره خارج شوید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

بر روی میانبر ساخته شده از برنامه کلیک کرده و مراحل ایجاد کیف پول را دوباره طی کنید. پس از ساخته شدن کیف پول برای اطمینان از اینکه در شبکه آزمایشی یا همان تست‌نت هستید، می‌توانید به نودهای متصل‌شده از بخش Tools/Network نگاه کنید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

حال برای دریافت بیت کوین می‌توانید از سایت‌های متعددی مانند coinfaucet.eu استفاده کنید. تنها کافی است آدرس کیف پول را از بخش Receive در این سایت وارد کنید تا مقداری بیت کوین شبکه آزمایشی به آدرس موردنظر ارسال شود. پس از وارد کردن آدرس می‌توانید تاریخچه تراکنش را از بخش History نظارت کنید. حال با بیت کوین‌های شبکه آزمایشی می‌توانید امکانات متعدد این کیف پول را بدون ترس از دست دادن بیت کوین واقعی مورد آزمایش قرار دهید.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

همچنین از بخش View می‌توانید بر روی Show Addresses کلیک کنید تا آدرس‌های مختلف کیف پول را مشاهده کنید. البته لازم به اشاره است که تعداد این آدرس‌ها بنا به دلایل واسط کاربری (UI) به تعداد اندکی محدود شده که می‌توان آن را با وارد کردن کدی در کنسول کیف پول که از بخش View قابل دسترسی است، تغییر داد.

آموزش کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)

برای دسترسی به کیف پول اصلی فراموش نکنید که فایل الکتروم را از میانبر برنامه اجرا نکنید یا عبارت اضافه شده به انتهای آدرس میانبر را از آن پاک کنید.

در انتها بار دیگر توصیه می‌شود که پیش از کار کردن با کیف پول اصلی و فرستادن بیت کوین‌های واقعی‌تان که برای به دست آوردنش زحمت کشیده‌اید، حتماً کار با کیف پول را در هر سطحی که به آن نیاز دارید، در محیط شبکه آزمایشی بیت کوین فرا بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید