نرخ فزاینده خروج سرمایه از چین طی ماه‌های اخیر نشان‌دهنده فرصتی بی‌نظیر برای فضای ارزهای دیجیتال در قلمرو قانونی یکی از سخت‌گیرترین کشورها است که شهروندانش راهی برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای جنبش‌های مالی یافته‌اند.

با نگاهی به قوانین کلی چین می‌توان دریافت که این کشور سخت‌گیرانه‌ترین قواعد را نسبت به هر اقتصاد بزرگ جهانی، برای جلوگیری از خروج سرمایه اعمال کرده است. طبق قوانین افراد مجاز نیستند بیش از ۵۰ هزار دلار از کشور خارج کنند و شرکت‌ها‌ نیز بدون دریافت اجازه از نهادهای صاحب اختیار نمی‌توانند یوان (پول ملی چین) را به دیگر ارزها تبدیل کنند.

همچنین بخوانید: مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

تصویب این قوانین به زمان توسعه صنعت این کشور تحت تفکر ملی‌گرایانه‌ی اتکا به خود و حفاظت از ذخایر خارجی کمیاب برمی‌گردد. این روزها منتقدان باور دارند که محدودیت‌های اعمال شده برای خروج سرمایه، هدفی جز وادار کردن شهروندان ثروتمند چین به سر فرود آوردن در برابر حزب کمونیست با ترس از دست دادن اجباری دارایی‌هایشان در این کشور ندارد.

در عمل، دولت چین نیز برای چگونگی انجام این سری قوانین و اعمال گسترده آن نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. طی ۱۰ سال اخیر، تعداد زیادی از نخبگان چینی راه‌هایی برای انتقال سرمایه‌شان به خارج از کشور یافته‌اند. این موضوع به اندازه‌ای جدی شده است که املاک خریداری شده توسط چینی‌ها به دلیل فشار تورمی ایجاد شده در بازار املاک و مستغلات به یک مجادله سیاسی در ونکوور و لندن تبدیل شده است. لازم به ذکر نیست که تعداد زیادی از این ثروتمندان تبعه چین، حساب‌های بانکی با موجودی‌های قابل توجهی در بانک‌های سوییس دارند.

فرصتی برای ارزهای دیجیتال

در حالی که دولت مرکزی با نظارت شدیدی که دارد، از راه‌های خلاقانه زیادی که چینی‌ها برای خارج کردن بیش از ۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر به کار می‌گیرند غافل نیست، تنها گزینه محتمل در صورت خالی شدن ذخایر ارزی این کشور که نامحتمل به نظر می‌رسد، به کارگرفتن یک سختگیری تمام عیار است.

آیا خروج سرمایه از چین می‌تواند آغازگر روند صعودی بیت کوین در سال 2019 باشد؟

با در نظر گرفتن سرمایه‌ای بیش از ۱ تریلیون دلار در سهام‌ آمریکایی، چنین سناریویی بسیار بعید به نظر می‌رسد که در صورت وقوع آن، فرصت بی‌نظیری برای ارزهای دیجیتال فراهم می‌شود.

داده‌های تجاری چین از ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که خروج سرمایه از این کشور به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. آخرین باری که موج خروشانی با این سطح گستردگی اتفاق افتاد، بیت کوین در روند صعودی بلندمدتی قرار گرفت که از ۲۰۰ دلار آغاز شده بود و در نهایت به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۰ هزار دلار ختم شد. اتفاقی که به تاجران چینی و خارج‌کنندگان سرمایه از این کشور کمک کرد مقادیر عظیمی از پول را به وسیله ارزهای دیجیتال از چین خارج کنند.

با نگاه به داده‌های تجاری ماه قبل به همراه افزایش ارزش یوان، امری محتمل است که در ماه‌های آتی پول چینی راهش را به سوی ارزهای دیجیتال کج کند. اتفاقی که روند صعودی دیگری برای بیت کوین شکل می‌دهد.

منبع: ccn

دیدگاه تان را بنویسید