براساس یافته‌های یک گروه تحقیقات در زمینه ارز دیجیتال، تعداد کیف پول‌های دوباره فعال شده‌ای که مدت طولانی را در خواب زمستانی به سر بردند، دوباره در حال افزایش است. طبق گفته‌ گرآورندگان این داده‌ها، این مسئله می‌تواند تغییرات شگرفی در قیمت‌ها به وجود آورد.

تجربه‌های قبلی بیت کوین در طول تاریخش نشان می‌دهد که با بیدارشدن کیف پول‌های خفته یا نهنگ‌های بیت کوین تغییرات بزرگ قیمتی در جهت رو به بالا رخ داده است. هرچند از آنجا که بسیاری از کیف پول‌های مورد بررسی در تحقیقات مقادیر عظیمی از بیت کوین در اختیار دارند، احتمال دارد مالکین آن در حال آماده شدن برای فروشش باشند.

نهنگ‌های بلندمدت بیت کوین قصد خرید دارند یا فروش؟

بر اساس گزارشی که در تحلیل بلومبرگ به آن اشاره شده و توسط گروه تحقیقاتی فلیپ‌ساید کریپتو صورت پذیرفته، بسیاری از کیف پول‌های بیت کوین که برای مدت طولانی غیرفعال بوده‌اند، در حال بیدار شدن هستند. براساس تجربیات گذشته، این اتفاق می‌تواند معنی این باشد که نوسان‌های قیمتی بزرگتری در انتظار این دارایی دیجیتال است.

افزایش شدید فعالیت نهنگ‌های بیت کوین/ باید منتظر چه اتفاقی باشیم؟

گروه فلیپ‌ساید کریپتو معتقد است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از نگه‌دارندگان بیت کوین که بین ۶ ماه تا بیش از ۲.۵ سال به کیف پول‌هایشان دسترسی نداشته‌اند، اخیراً اقدام به جابجایی بیت کوین‌هایشان کرده‌اند. این پژوهشگران اظهار داشتند که این روند از اکتبر سال گذشته آغاز شده است.

از آغاز سال جدید میلادی، این روند شکل جدی‌تری به خود گرفته است؛ بطوریکه امروز ۶۰ درصد از بیت کوین‌های در گردش در کیف پول‌هایی که ماه اخیر فعال شده، نگه‌داری می‌شوند.

اریک استون (Eric Stone) یکی از اعضای این تیم محقق در مصاحبه‌ای که بلومبرگ به آن اشاره کرده، اظهار داشت:

این قطعاً یک انتقال بزرگ است، پتانسیل بیشتری بیش از پیش برای تکان خوردن قیمت‌ها وجود دارد.

استون همچنین عنوان کرد که ذخیره بیت کوین‌های فعال و در گردش شبکه از تابستان ۲۰۱۸ به رقم قابل توجه ۴۰ درصد رسیده است. این پژوهشگر همچنین نمونه‌ای تاریخی از فعالیت کیف پول را شناسایی کرد که موجب تغییرات قابل توجهی در قیمت بیت کوین شده بود.

او در این باره به نمونه‌هایی از سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ اشاره کرد. نمونه آخر در هفته‌های پایانی ۲۰۱۷، بلافاصله موجب رشد سهمی‌وار و خیزش بیت کوین به سقف ۲۰ هزار دلار شد.

با توجه به توزیع فعلی سکه‌های بیت کوین، بیدار شدن این کیف پول‌ها بار دیگر می‌تواند تأثیر چشمگیر خود را بر روی قیمت بیت کوین بگذارد. دلیلش نیز آن است که مالکین ناشناس این کیف پول‌ها بخش اعظمی از بیت کوین‌های در گردش را نگه‌داری می‌کنند.

طبق داده‌ها تنها ۱۰۰۰ آدرس بیش از ۸۰ درصد بیت کوین‌های استخراج شده را در اختیار دارند. بسیاری از این کیف پول‌ها توجهی به افت و خیز‌های بیت کوین طی دوسال اخیر نشان نداده‌اند و در خواب زمستانی به سر می‌برند.

هرچند گروه تحقیقاتی فلیپ‌ساید کریپتو مدعی است که فعال شدن دوباره آن‌ها می‌تواند به معنی آمادگی آن‌ها برای اضافه یا کم کردن موقعیت‌های خرید و فروششان در بازار باشد.

استون در این باره گفت:

این واقعیت که این کیف پول‌ها اخیراً فعال شده‌اند، ما را به این باور رهنمون می‌کند که آن‌ها می‌توانند بار دیگر نیز فعال شوند. به عبارت دیگر دلیلی ندارد تا انتظار راکد بودن آن‌ها را تا دوسال دیگر هم داشته باشیم.

افزایش شدید فعالیت نهنگ‌های بیت کوین/ باید منتظر چه اتفاقی باشیم؟

البته که سوال چند میلیارد دلاری این است که چرا این کیف پول‌ها پس از سپری کردن این زمان طولانی و با توجه به حرکات قیمتی بیت کوین در ۲۴ ماه اخیر دوباره فعال شده‌اند.

در حالیکه استون و دیگر پژوهشگران فلیپ‌ساید کریپتو اذعان داشتند که فعالیت این کیف پول‌ها که به اصطلاح نهنگ شناخته می‌شوند، در گذشته به یک بازار صعودی منجر شده اما مدرکی دال بر اتفاق افتادن دوباره این رخداد وجود ندارد.

متاسفانه از آنجایی که مالکین این کیف پول‌ها ناشناس هستند، راهی برای فهمیدن خواسته‌هایشان در آینده وجود ندارد. هرچند این موضوع که آن‌ها خریدار یا فروشنده خواهند بود، حداقل تا به این لحظه نامعلوم است.

منبع: newsbtc

دیدگاه تان را بنویسید