پرچم‌دار ارزهای دیجیتال در سالی که گذشت، بیش از ۹۰ بار توسط رسانه‌های جریان اصلی کشته شد و در عمر کوتاه‌مدت خود، بیش از ۳۳۰ بار شاهد خبر از بین رفتن خود بوده است. در حالی که بیت کوین ۳۱ اکتبر ده‌سالگی خود را جشن گرفت، به‌واسطه سقوط بی‌سابقه‌ای که در قیمت خود تجربه کرد، بیش از پیش توسط رسانه‌ها به مرگ محکوم شد.

بر اساس صفحه‌ اختصاص داده شده به آگهی‌های درگذشت بیت کوین در وب‌سایت ۹۹Bitcoins، این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۰ در مقاطع زمانی مختلف، مرده پنداشته شده است. از آن به بعد رسانه‌های وابسته به جریان اصلی بر روی بیت کوین تمرکز کرده و به دلایل مختلفی مانند الگوریتم اثبات کار یا مشخصات متمایز آن که شامل نیمه مخفی بودن آن می‌شود، آن را مرده اعلام کرده‌اند.

در حالی که بیت کوین از نظر برخی از رسانه‌ها به مدت ۸ سال است که در حال مرگ است، بیش از ۲۰۰ مورد از ۳۳۸ بار مرگ آن، در دو سال اخیر اعلام شده است؛ مسئله‌ای که با جهش ۱۹ هزار دلاری بیت کوین از قیمت هزار دلاری آن در ژانویه ۲۰۱۷ تا قیمت ۲۰ هزار دلاری آن در دسامبر ۲۰۱۷ موجب افزایش آن شد و توجهات جهانی را به این ارز دیجیتال جلب کرد. از این رو تنها در سال ۲۰۱۷، تعداد دفعاتی که بیت کوین مرده پنداشته شده، ۱۲۵ بار بوده است.

شایان ذکر است با وجود اینکه بیت کوین رشدی ۱,۸۰۰ درصدی را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد، در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که سقوط ۸۰ درصدی را به ثبت رساند، دفعات بیشتری از سوی رسانه‌ها به مرگ حتمی محکوم شد. همان‌گونه که قبلاً نیز در خبرها ذکر شده است، در میان کسانی که منتقد پرچم‌دار ارزهای دیجیتال بوده و باور دارند که بیت کوین شکست خواهد خود، شخصیت‌های اقتصادی و مالی برجسته‌ای به چشم می‌خورند.

از این شخصیت‌های مهم، می‌توان به «جیمی دیمون» مدیرعامل بانک جی.پی مورگان (JP Morgan) اشاره کرد که در موقعیت‌های مختلفی، بیت کوین را مورد انتقادات شدید و تندی قرار داده و سرانجام نتیجه‌گیری کرده که سرمایه‌گذاران فقط باید از BTC اجتناب کنند. همچنین «وارن بافت» که سرمایه‌گذار میلیاردر و مدیرعامل هولدینگ برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) است، در مورد بیت کوین نظرات مشابهی دارد.

بیت کوین تاکنون 338 مورد مرگ حتمی را پشت سر گذاشته است !

ادعای قابل‌توجهی که وارن بافت مطرح کرده، این است که خرید بیت کوین سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. در این میان «چارلی مانگر» نایب‌رئیس برکشایر نیز بیت کوین را با «فضله» و «جنون و دیوانگی» مقایسه کرده است.

بیشتر بخوانید: چرا وارن بافت و چارلی مانگر از بیت کوین متنفرند؟

همچنین در سال ۲۰۱۸ «نوریل روبینی» که یکی از اقتصاددانان مشهور بوده و به سبب پیش‌بینی بحران مالی سال ۲۰۰۸، ملقب به دکتر Doom شده است، اعلام کرد که بیت کوین مادر همه کلاه‌برداری‌هاست. وی در آن زمان گفت:

تاکنون، تنها کاربرد واقعی بیت کوین برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی مانند معاملات مواد مخدر، فرار از مالیات، دور زدن کنترل دارایی‌ها و یا پول‌شویی بوده است.

روبینی، از آن زمان تبدیل به یکی از منتقدان مطرح ارزهای دیجیتال شده و در کنار سایر اظهاراتی که داشته است، بلاک چین را صفحه‌ای الکترونیکی نامید که بیش از حد بزرگ جلوه داده شده است و ادعا کرده که بیت کوین واقعاً غیرمتمرکز نیست.

وی همچنین پیش‌بینی کرده که ارزهای دیجیتال صادر شده توسط بانک‌ها، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بی‌ارزش را نابود خواهند ساخت.

بیت کوین تاکنون 338 مورد مرگ حتمی را پشت سر گذاشته است !

همچنین منتقدان بیت کوین، شامل روزنامه‌نگاران اقتصادی و مدیران اجرایی در حوزه‌های دیگر نیز می‌شود. آخرین مطلبی که در مورد مرگ بیت کوین منتشر شد، توسط «دنیل کوپر» در قالب پستی از وب‌سایت engadget بود که بیت کوین را صرفاً وسیله‌ای برای فرار مالیاتی و ابزاری برای کلاه‌برداران نامید و اظهار داشت که این افراد امیدوارند با سوزاندن کربن، به اتومبیل‌های لامبورگینی خود برسند. وی همچنین افزود که این ارز دیجیتال بدترین رفتارهای افراطی ما را تمثیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شود !

نخستین نمونه این انتقادات، در سال ۲۰۱۰ و زمانی که بیت کوین در محدوده ۰.۲۳ دلاری معامله می‌شد، توسط یک اقتصاددان زیرزمینی منتشر شد. در این مطلب نوشته شده بود:

چرخه‌های بازخورد منفی این چنینی، اساساً گونه‌ای از هم‌ایستایی هستند. در طبیعت، چرخه‌های بازخورد مثبت همانند نمونه‌ای که در بیت کوین موجود می‌باشد، مهلک است. تنها عاملی که تاکنون بیت کوین را زنده نگه داشته، خاصیت نوظهور بودن آن است. این ارز دیجیتال یا برای همیشه تازگی خواهد داشت یا سریع‌تر از یک چشم به هم زدن، از بین خواهد رفت.

از آن زمان تا کنون، بیت کوین به رشد خود ادامه داده و هم‌اکنون در حدود قیمت ۳,۹۰۰ دلاری مبادله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته افزایش ۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع : cryptoglobe

دیدگاه تان را بنویسید