در این مقاله، اتفاقات سال ۲۰۱۸ و تاثیر آن بر بیت کوین و به ویژه بازارهای آن را بررسی خواهیم کرد.

فعالیت اجتماعی

اساسا بیت کوین یک نوآوری اجتماعی است. پول به خودی خود یک قاعده اجتماعی بوده و معرفی پول جدید یک نوآوری اجتماعی است. می‌توانیم بدون اغراق نام آن را جنبش اجتماعی هم بنامیم. به عنوان یک جنبش اجتماعی بزرگ، بیت کوین در سال ۲۰۱۸، شروع به متمایز کردن خود از دیگر رقبایش کرد.

برای عموم مردم، سال ۲۰۱۷ سالی بود که بیت کوین به همراه همه ارزهای دیجیتال دیگر و به عنوان یک کلاس دارایی به عظمت رسیده بود. هنوز هم قیمت ارزهای دیجیتال کم و بیش همگام با بیت کوین حرکت می‌کنند اما از دید عمیق‌تر، بیت کوین کاملا متفاوت است. رویدادهای ۱۲ ماه گذشته، مرزی بین بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

دلایل این تغییر رویه بسیارند اما با واضح‌ترین آن شروع می‌کنیم. عرضه‌های اولیه سکه (ICO‌ها)، آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین) و تیم‌های متمرکز زیادی که این پروژه‌ها را ساخته بودند، به هدف و رستگاری نرسیده‌اند. پیش بینی‌ آن‌ها درباره کاربرد سکه‌هایشان در آینده محقق نشده است. انتظاراتشان مبنی بر رشد قیمت‌ها اشتباه از آب درآمده و ساختن آن فناوری‌ای که قولش را داده بودند به راحتی گفتنش نبوده است.

سال 2018، سالی که بیت کوین راهش را از بقیه ارزهای دیجیتال جدا کرد !

چیزی که در وایت‌پیپر (گزارش عملکرد) آلت‌کوین‌ها شاهدش هستیم

تیم‌های متمرکز در حال پی بردن به این حقیقت هستند که جذب سرمایه، مخصوصا در این بازار نزولی، خیلی راحت‌تر از ساختن یک محصول واقعی است که مناسب بازار باشد. از سوی دیگر، خریدران توکن ICO به این نتیجه می‌رسند که قیمت توکن‌ها تا ابد بالا نخواهد رفت آن مدل‌های اقتصادی از کار افتاده‌اند. تریدرها و معامله‌گران هم به این نکته می‌رسند که این بیشتر این توکن‌ها نقدشوندگی خیلی پایین یا صفر دارند و دیگر مانند سابق به معامله آن‌ها نمی‌پردازند.

عدم وجود زیرساخت در این پروژه‌ها و تبلیغات گزاف درباره آن‌ها به وضوح قابل درک است و این باعث شده تا یک تغییر نگرش چشم‌گیر شکل بگیرد. بیت کوین امروز به خوبی کار می‌کند و به ساخت خدمات با ارزش برای مردم ادامه می‌دهد. هر چیز دیگری به دنبال یک کاربرد می‌گردد.

به دلایلی که ذکر شد، تنها چیزی که اکنون داریم، تیم‌های توسعه‌ای هستند که روز به روز اعتبار خود را از دست می‌دهند. این موضوع منعکس کننده عدم تمایل مردم به نگهداری چنین سکه‌هایی است. همین امر موجب سقوط شدید قیمت‌ها می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم که به آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن نگاهی به فعالیت‌های فنی می‌اندازیم.

فعالیت‌ فنی

بیت کوین به ساخت خدماتی که مردم از آن استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد. شبکه لایتنینگ در ۱۲ ماه گذشته به صورت نمایی رشد کرده و تقاضا برای سخت‌افزارها، نرم افزارها و خدمات مبتنی بر لایتنینگ رو به افزایش است.

علاوه بر این، شاهد پیشرفت چشم‌گیری در حریم خصوصی به شکل‌هایی مانند MuSig، Taproot ،Graftroot ،Dandelion ،Neutrino و دیگر پروژه‌ها بوده‌ایم. این‌ها همه نوآوری‌های واقعی هستند که توسعه دهندگانی واقعا موفق دارند. همچنین پذیرش سگویت (Segwit) از سال ۲۰۱۷ تاکنون به رشد خود ادامه داده است چراکه صرافی‌ها، کاربران و کسب و کارهای زیادی، چنین محرک‌هایی را به رسمیت شناخته‌اند.

به عبارت دیگر، بیت کوین به جایگاهی رسیده که اجازه دهد به جای برخی قدرت‌های متمرکز، بازار به اختیار خود جهت دلخواهش را مشخص کند. این جنبه دیگری بود که مزیت بیت کوین به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز را نشان می‌دهد.

سال 2018، سالی که بیت کوین راهش را از بقیه ارزهای دیجیتال جدا کرد !

روند توسعه آلت‌کوین‌ها: بدون چشم‌انداز

آلت‌کوین‌ها همچنان از مدل توسعه‌ای استفاده می‌کنند که تقریبا همیشه موجب می‌شود تا محصولات و قابلیت‌هایی عرضه شوند که بازار نمی‌خواهد یا به آن نیاز ندارد. یکی از معدود ICO هایی که حداقل به کمی موفقیت رسید، آگر (Augur) بود که پس از دو سال نهایتا در جولای ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. پلتفرم آگر در دهم جولای به ۲۶۵ کاربر فعال روزانه رسید و از آن زمان تاکنون نه تنها بیشتر نشد بلکه شاهد کاهش تدریجی آن بودیم. هر روز به طور متوسط حدود ۲۵ کاربر روی پلتفرم آگر فعالیت می‌کنند و به ازای هر کاربر روزانه، رقمی بالغ بر ۳.۶۵ میلیون دلار ارزش کل بازار دارد. به طور شگفت آوری، این یکی از موفق‌ترین سرگذشت‌های یک ICO یا آلت‌کوین است.

چیزی که در سال ۲۰۱۸ شاهدش بودیم این بود که کم شدن شدید فعالیت توسعه دهندگان، با ساختن چیزی که مردم و بازار می‌خواستند، مطابقت نداشت. بیت کوین با قابلیت‌هایی که واقعا کارآمد بودند، خودش از بقیه آلت‌کوین‌ها متمایز کرد.

فعالیت اقتصادی

بزرگترین جنبش ۲۰۱۸، قیمت بوده است. بیت کوین از بالاترین قیمت خود در ۲۰,۰۰۰ دلار، کاهش قیمت بیش از ۸۵ درصدی را تجربه کرده و می‌تواند حتی پایین‌تر از این نیز برود. با این حال، نوسانات بیت کوین تقریبا قابل مقایسه با هیچ آلت‌کوین دیگری نیست.

اتریوم، ریپل، بیت کوین کش/ بیت کوین ای‌بی‌سی و ایاس که چهار ارز دیجیتال پس از بیت کوین در بازار هستند، نسبت به قیمت شان در بیت کوین، بیش از ۹۰ درصد سقوط کرده اند. کمبود نقدشوندگی، عدم موفقیت‌های نقشه راه، نقص‌های امنیتی و موارد زیادی در این سقوط نقش داشتند اما مهمترین علت، مشخص شدن حقیقت این پروژه‌ها بود. این دارایی‌ها در سال ۲۰۱۷ به دلیل بزرگنمایی و تبلیغات غیرواقعی تا قیمت‌هایی بسیار بالاتر از حقیقت ذاتی خود صعود کرده بودند اما در سال ۲۰۱۸ با روشن شدن حقیقت به چنین سقوطی دچار شدند.

در دسامبر سال ۲۰۱۷، احساسات غیرمنطقی و طمع در بیت کوین در حد بسیار بالایی قرارداشت اما این قابل قیاس با تبلیغات و بزرگنمایی آلت‌کوین‌ها نبود که در آخر نتوانستند ارزش خود را حفظ کنند. نتیجه این مساله چیزی نبود جز تعداد زیادی سرمایه‌گذار ورشکسته و فراری. به دلیل ضررهای هنگفتی که به سازمان های متمرکز این ارزهای دیجیتال وارد شد، بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو شدند.

به همین دلایل، بیت کوین نوسانات کمتری را نسبت به بقیه آلت‌کوین‌ها متحمل شد.

سال 2018، سالی که بیت کوین راهش را از بقیه ارزهای دیجیتال جدا کرد !

در نهایت، سقوط قیمت‌ها جیب تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ضعیف و تازه‌وارد که طی سال ۲۰۱۷ وارد فضای بیت کوین شده بودند را خالی کرد. افرادی که در مقطع کنونی بیت کوین دارند، کمتر به بزرگنمایی و تبلیغات حساس هستند و به جای آن خود را بیشتر با شرایط واقعی وفق می‌دهند و آگاهی بیشتری درباره موضوعات مهم‌تر دارند.

از یک طرف، برای بیت کوین کسانی باقی مانده‌اند که به آن واقعا ایمان دارند و بقیه از آن خارج شده‌اند. به عبارت دیگر، بیت کوین از شر سرمایه‌گذاران بد رهایی یافته است.

از سوی دیگر، ICO‌ها و آلت کوین‌ها تیم‌های متمرکزی دارند که خلاصی آن‌ها از رهبری بد و مسیرهای اشتباه کار راحتی نیست. به علاوه، هزینه‌های این تیم‌ها افزایش می‌یابد و کوچک‌تر و کوچکتر می‌شوند. بدتر از این، وضعیت قانونی آن‌ها خیلی مشخص نیست و به نظر می‌رسد شرایط برای حقه و شیطنت فراهم است.

نتیجه گیری

اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۸ رخ داد، همان چیزی را نشان داد که طرفداران بیشینه‌گرای بیت کوین (Bitcoin Maximalists) از ابتدا می‌گفتند. بیت کوین متفاوت است چون غیرمتمرکز است. مزایای تمرکززدایی نامحسوس و به راحتی نایده گرفته می‌شود اما مزایای واقعی این‌ها هستند.

سال 2018، سالی که بیت کوین راهش را از بقیه ارزهای دیجیتال جدا کرد !

یک سرمایه‌دار تیشرت «سرمایه‌داری مرده است» می‌فروشد !

در بیت کوین، کارآفرینان تصمیم می‌گیرند که با پول و تلاش آن‌ها، چه چیزی‌هایی ابداع شوند اما در آلت‌کوین‌ها، هیئت‌های مرکزی تصمیم‌گیرنده نهایی خواهند بود. در بیت کوین، افراد به صورت فردی اقدام به ساخت محصول می‌کنند اما در آلت‌کوین‌ها، انجمن‌های متمرکز نهادهای دیگر را مامور ساخت چیزها می‌کنند.

بیت کوین راه خودش را از بقیه ارزهای دیجیتال جدا کرده است و به پیشروی ادامه خواهد داد.

 

منبع: medium

دیدگاه تان را بنویسید