دنیای ارزهای دیجیتال همانند هر بازار مالی دیگری، پر از پیشگویی‌ها و پیش‌بینی‌های گوناگون است. سال ۲۰۱۸ با قیمت حدود ۱۵,۰۰۰ دلاری بیت کوین آغاز شد و سرمایه‌گذاران به شدت درباره آینده ارزهای دیجیتال خوش‌بین بودند.

برخی از پیش‌بینی‌ها مخصوصا پیش‌بینی‌های مرتبط با قیمت بیت کوین، تا پایان سال هیچ وقت محقق نشدند اما بسیاری دیگر از آن‌ها رنگ حقیقت به خود گرفتند. در این مقاله نگاهی به برخی از این امیدها و وحشت‌ها می‌اندازیم.

پیش‌بینی‌های اشتباهتام لی: قیمت بیت کوین به ۲۵ هزار دلار می‌رسد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

به نظر می‌رسد که تام‌ لی، تحلیلگر مطرح کریپتو و فعال وال‌استریت، در پیشبینی‌ نرخ‌های احتمالی بیت کوین کمی بدشناسی آورده باشد. اصلی‌ترین پیش‌بینی او رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۵,۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۱۸ بود که اولین بار در ژانویه مطرح و در طول سال بارها روی آن تاکید شد. با توجه به اینکه اکنون در روزهای آخر سال ۲۰۱۸ هستیم، محقق شدن این پیش‌بینی تقریبا غیرممکن است.

تام لی با پذیرش اشتباه خود، ابتدا آن را تا ۱۵,۰۰۰ دلار کاهش داد و در ادامه از هرگونه اظهار نظری درباره قیمت بیت کوین سر باز زد:

از اینکه مردم درباره آینده قیمت‌ها سوال می‌کنند، خسته شده‌ایم. به خاطر ذات نوسانی بازار ارزهای دیجیتال، هیچگونه زمانبندی خاصی را برای قیمت مشخص نخواهیم کرد.

با این حال تام لی همچنان معتقد است که قیمت حقیقی بیت کوین بیشتر از ارزش فعلی آن است. سال ۲۰۱۹ ثابت خواهد کرد که آیا تام لی درست می‌گوید یا خیر.

مایک نووگراتز: نهادها، موسسات و شرکت‌های بزرگ وارد صنعت ارزهای دیجیتال خواهند شد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، سهامدار سابق گلدمسن ساکس و بیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری گلکسی دیجیتال (Galaxy digital) در بحث قیمتی پیش‌بینی های نسبتا درستی در سال ۲۰۱۸ انجام داد. در اواسط دسامبر، پس از سقوط شدید بازار که از آن به عنوان زمستان ارزهای دیجیتال یاد شد، او پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین پایین‌تر از این نخواهد رفت و بین قیمت ۳,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ دلار در نوسان خواهد بود که درست از آب درآمد.

اما خوش‌بینی او مبنی بر ورود بازیگران نهادی به صنعت ارزهای دیجیتال خیلی به‌جا و درست به نظر نمی‌رسد.

او در ماه اکتبر گفته بود:

فکر می‌کنم اگر سرمایه‌گذاران نهادی وارد شوند، در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۱۹ رکوردهای قیمتی جدید شکسته خواهند شد.

با این حال گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که به دلیل سقوط بازار ارزهای دیجیتال، غول‌های وال‌استریت برای ورود به این صنعت تردید زیادی دارند. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که شرکت‌های تجاری بزرگی مانند گلدمن ساکس، مورگان استنلی و سیتی‌گروپ تا زمان افزایش تقاضا، برنامه‌های خود را کنار گذاشته‌اند.

بلومبرگ: قیمت بیت کوین در سرازیری سقوط به ۱۵۰۰ دلار قرار دارد

تحلیل‌گران بلومبرگ‌ هم درباره پیش‌بینی قیمت‌ها از اشتباه کردن مصون نیستند. چند هفته پیش، مدت کوتاهی پس از نمایان شدن نشانه‌های شیب نزولی بازار، این رسانه مدعی شده بود که بیت کوین به سمت قیمت ۱۵۰۰ دلار در حرکت است که به معنای کاهش ۷۰ درصدی نسب قیمت فعلی بیت کوین است. با وجود اینکه سال ۲۰۱۸ هنوز تمام نشده است اما به نظر می‌رسد که این کابوس تعبیر نشود.

جرج فریدمن: بلاک چین منسوخ خواهد شد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

جرج فریدمن (George Friedman)، تحلیلگر مطرح جغرافیای سیاسی طی مصاحبه‌ای در ماه ژوئن با بیان این که فناوری بلاک چین یک روز منسوخ خواهد شد گفته بود که این فناوری هوسی زودگر است.

با وجود اینکه فریدمن تاریخ دقیقی برای ادعای خود مشخص نکرده است، اکنون که در اواخر سال ۲۰۱۸ هستیم به نظر می‌رسد که بلاک چین با منسوخ شدن فاصله خیلی زیادی داشته باشد. از آنجایی که دولت‌های سراسر جهان در حال آزمایش بلاک چین در زمینه‌های گوناگون هستند، پذیرش گسترده این فناوری دیگر یک توهم نیست. حتی کشور چین که روی قوانین سرسختانه خود درباره ممنوعیت ICO ها و صرافی های ارز دیجیتال پافشاری می‌کند، از مزایای این فناوری غیرمتمرکز آگاه است و حتی آزمایشگاه بلاک چین خود را دارد.

با توجه به پختگی بلاک چین در سال ۲۰۱۸، منسوخ شدن آن در این دوره بیشتر شبیه به داستان‌های علمی تخیلی است تا واقعیت.

جان مکافی: بیت کوین در عرض سه سال رکورد قیمت ۵۰۰ هزار دلار را خواهد شکست

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

یکی از پیش‌بینی‌های قدیمی که همچنان بر سر زبان ها است به جان مکافی، اسطوره امنیت سایبری و یکی از طرفدران پروپا قرص ارزهای دیجیتال، تعلق دارد. این پیشبینی در سال ۲۰۱۷ و با یک قول عجیب ارائه شد.

مکافی قول داد که اگر قیمت بیت کوین نتواند تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰,۰۰۰ دلار برسد، در یک برنامه زنده در تلویزیون ملی، آلت تناسلی خود را بخورد.

با توجه به اینکه سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است، تنها یک سال تا زمان وعده داده شده توسط مکافی باقی مانده است. با این حال این پیشگام امنیت سایبری همچنان امیدوار است. او که پیش‌بینی خود را تا ۱ میلیون دلار بالا برده، در توییت اخیرش به شوخی با شرط‌بندی خود پرداخته و نوشته است که در بدترین حالت، این وظیفه را به گروهی از فاحشه‌های تایلندی محول خواهد کرد.

تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که صبر کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید.

پیش‌بینی‌های درستآری پاول: بیت کوین و بیت کوین کش هاردفورک‌های بیشتری خواهند داشت

آری پاول (Ari Paul)، بنیانگذار صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بلاک تاور (Block Tower)، در اولین روزهای سال ۲۰۱۸، در توییترش پیشبینی‌های زیادی درباره آینده ارزهای دیجیتال انجام داد. برخی از پیش‌بینی‌ها عجولانه بودند اما هاردفورک بیت کوین کش را به درستی پیش‌بینی کرده بود.

هم بیت کوین و هم بیت کوین کش به هاردفورک ادامه خواهند داد و بیش از ۱۰ درصد ارزش هر کدام به انشعاب‌های جدید تعلق خواهد گرفت.

در بیت کوین هنوز انشعاب دیگری صورت نگرفته است اما هاردفورک بیت کوین کش در ماه نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد و جنگ هش را در پی داشت. طی این هاردفورک بیت کوین کش به دو ارز دیجیتال بیت کوین ABC ( که همان بیت کوین کش نام گرفت) و بیت کوین SV تبدیل شد.

تاد گوردون: قیمت بیت کوین به ۴۰۰۰ دلار سقوط خواهد کرد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

تقریبا شش ماه پیش از زمستان ارزهای دیجیتال، زمانی که بیشتر محققین و تحلیلگران همچنان روی پیش‌بینی قیمت‌های بالا پافشاری می‌کردند، تاد گوردون (Todd Gordon) از شرکت TradingAnalysis به صراحت سقوط بیت کوین به قیمت ۴,۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرد و این ارز دیجیتال حتی به قیمت های زیر ۳,۵۰۰ دلار هم کاهش یافت.

با این حال، بخش دوم پیش‌بینی او همچنان نامشخص است. آیا بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۱۹ دوباره رشد و از مرز ۱۰,۰۰۰ دلار عبور کند؟ فقط زمان می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.

ریجی براون: ETF‌های بیت کوین به این زودی‌ها اتفاق نخواهند افتاد

ریجی براون (Reggie Brown)، یکی از مدیران ارشد و سرپرست صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) شرکت Cantor Fitzgerald که به پدرخوانده ETFها مشهور است، در ماه نوامبر مدعی شده بود که به این زود‌ی‌ها شاهد یک ETF بیت کوین نخواهیم بود. پیش‌بینی‌ او تا این لحظه درست بوده است.

ممکن است تا ۲۰ سال طول بکشد یا شاید همین فردا اتفاق بیافتد. زمان زیادی طول کشید تا کمیسیون بورس آمریکا فین‌هاب را تایید کرد و این زمان برای صندوق قابل معامله در بورس می‌تواند بیشتر طول بکشد.

بلایت مسترز: مزایای بلاک چین در زنجیره تامین کالا به حداکثر می‌رسد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

عضو سابق اجرایی جی‌پی مورگان، بلایت مسترز (Blythe Masters)، در ماه اکتبر پیش‌بینی کرد که دو یا حتی سه برابر پروژه‌های بلاک چینی به‌زودی در بازارهای کالا کاربرد خواهند داشت.

شاید تعداد بالایی نباشد اما پروژه‌ها مبتنی بر بلاک چین زیادی که اخیرا در صنایع کشاورزی و نفت به بهره‌برداری رسیده، ثابت می‌کنند که گفته‌های او دور از واقعیت نبوده‌ است. برای مثال چهار مورد از بزرگترین شرکت‌های کشاورزی جهان که به اختصار گروه ABCD نام دارند، در حال کار روی بلاک چین برای اتوماتیک‌سازی معاملات بذرهای کشاورزی هستند. همچنین شرکت‌های مطرح نفتی مانند بی‌پی (BP)، شل (Shell) و اکوینور (Equinor) با مشارکت بانک‌ها و بنگاه‌های معاملاتی بزرگ به دنبال ساخت پلتفرم مبتنی بر بلاک چینی به نام وکت (Vakt) برای تبادلات انرژی هستند.

کریس کنکانن: بازارهای ICO با موانع قانونی کمسیون بورس آمریکا مواجه خواهند شد

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

در ماه ژوئن، کریس کنکانن (Chris Concannon)، رئیس بازارهای جهانی گروه تجاری CBOE اظهار داشت که احتمالا دعوی قانونی متوجه شرکت‌های پشت پروژه‌های ICO خواهد شد و همچنین در مورد شرایط قانونی آینده ICO ها به سرمایه‌گذاران هشدار داد.

چند ماه پس از ادعای کانن، گفته‌های او توسط SEC به وقوع پیوست. در ماه نوامبر، کمیسیون بورس آمریکا که یکی از اصلی‌ترین نهادهای تنظیم کننده این کشور است، علیه دو ICO اقدام قانونی انجام داد که علت آن عدم ثبت و دریافت مجوز برای پیش‌فروش توکن‌ها بود. بدیهی است که این اقدام شروعی بر این جریان بوده است.

جوزف لوبین: آینده درخشانی در راه است

از قول عجیب مک‌آفی تا سقوط بزرگ بیت کوین؛ پیش‌ بینی‌ های درست و نادرست درباره ارزهای دیجیتال در سال 2018

آخرین پیش‌بینی این لیست به جوزف لوبین (Joseph Lubin)، یکی از بیانگذاران اصلی اتریوم اختصاص دارد. لوبین به‌تازگی مدعی شده است که کف قیمت را پشت سر‌گذاشته‌ایم و در توییت دیگری اذعان داشت که آینده خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود:

آسمان به زمین نیامده است. از چشم‌انداز من آینده بسیار درخشان است.

با این حال تا اثبات این ادعا باید صبر کرد و دید در ۳۶۵ روز آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

 

منبع: Cointelegraph

دیدگاه تان را بنویسید