مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت در حال حاضر، خیلی از سازمان‌های بورس دنیا از فضای بلاک چین برای احراز هویت اوراق بهادار بهره گرفته و تست‌های اولیه را انجام داده‌اند.

نیما امیر شکاری در خصوص کاربردهای بلاک چین در حوزه مالیات گفت:

حوزه‌های مالیات و بلاک چین در حال حاضر بحث روز دنیا است زیرا دولت‌ها وارد این فضا شده‌اند. اولین معیار نوع نگرش دولت‌های غربی به فناوری‌های نوظهور شیوه درآمدزایی از آن است. زیرا درآمدهای دولت‌ها از حوزه مالیات تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت:

بلاک چین در چند مبحث اساسی به مالیات مرتبط می‌شود. یکی بحث دارایی‌های دیجیتال است که از طریق بلاک چین می‌توان به صورت گسترده و توزیع شده به دارایی‌های دیجیتال دسترسی پیدا کرد.

دارایی‌های دیجیتال منبع اخذ مالیات

مسئول بانک مرکزی ایران: بلاک چین کاربردهای زیادی در بورس و ارگان‌های دولتی خواهد داشت

امیر شکاری افزود:

دارایی‌های دیجیتال خود منبع اخذ مالیات است که فضا را برای کسب درآمد برای دولت‌ها باز می‌کند.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد:

بحث دوم این است که روی بلاک چین دفتر کل توزیع‌شده وجود دارد که این به معنای شفافیت بالای مالی است. چون در بستر بلاک چین حساب‌سازی امکان رخ دادن ندارد این امر منجر به شفافیت مالیاتی می‌شود.

وی یادآور شد:

زمانی که دفاتر مالیاتی یک شرکت توسط حسابدارهای همان شرکت، تنظیم می‌شود. در این مدل یا باید به این دفاتر اعتماد کرد یا به کمک بازرس‌های اداره مالیات قسمتی از تقلب یا فرار مالیاتی را شناسایی کرد و هیچ‌گاه تضمینی کامل برای این مسئله وجود ندارد.

امیر شکاری افزود:

اما زمانی که دفتر کل باز و در اختیار یک شبکه هوشمند توزیع‌شده قرار گیرد. می‌توان از بستر بلاک چین برای شفافیت حساب‌ها و درنتیجه شفافیت مالیاتی بهره برد.

احراز هویت اوراق بهادار در بورس با فناوری بلاک چین

وی در خصوص کاربرد بلاک چین در حوزه بورس گفت:

بلاک چین در تمام صنایع کاربرد دارد اما مسئله اساسی این است که آیا به نسبت روش‌های قبلی و موجود این مدل از مزیت نسبی چه از منظر هزینه، امنیت و سرعت برخوردار است یا خیر؟ خیلی از سازمان‌های بورس دنیا از فضای بلاک چینی برای احراز هویت اوراق بهادار بهره گرفته و تست‌های اولیه آن را انجام داده‌اند.

امیر شکاری ادامه داد:

این تست‌ها عملاً می‌تواند در آینده منجر به نتیجه‌ای شود و با تجربه مزایای آن حرکت‌ها به این فضا روند افزایشی پیدا کند.

مسئول بانک مرکزی ایران: بلاک چین کاربردهای زیادی در بورس و ارگان‌های دولتی خواهد داشت

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد:

فناوری بلاک چین یک جنس جدید نگاه به تمام سامانه‌های الکترونیکی است. از این رو هر سامانه‌ای که دیتابیس داشته باشد را می‌توان به شکل بلاک چینی هم سازمان‌دهی کرد.

وی افزود:

اما مسئله اساسی این است که بهره‌گیری از بستر بلاک چین با صرف هزینه مبالغ بالا از منظر ارزش و مزایا مقرون به صرفه است یا خیر. بعد از پاسخ به این پرسش‌ها می‌توان هر موردی را بررسی و بعد از آن نسبت به تغییر آن تصمیم گرفت.

امیر شکاری تأکید کرد:

بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در حاکمیت‌هایی که شبیه ایران است که بنده حاکمیت بزرگ و تصدی‌گری دولت زیاد و بخش خصوصی آن کوچک است منطقی است که مخالفت‌های شدیدی با راهکارهای بلاک چینی داشته باشد. زیرا بلاک چین در معنای اصلی خود قرار است واسطه‌ها را حذف و پیچیدگی‌هایی را که واسطه‌ها برای کسب و کارها ایجاد می‌کند، از سر راه بردارد و آنها را به یکدیگر مرتبط کند.

این کارشناس حوزه بانکداری و پرداخت خاطرنشان کرد:

پروژه‌های بلاک چینی در کشوری که دولت همواره مرکزیت دارد، قدرت مرکزی را کم خواهد کرد. از این رو پروژه‌هایی از این جنس نمی‌تواند به‌راحتی در ایران قدرت گرفته و توسعه یابد.

امیر شکاری گفت:

دولت ایران به خاطر بزرگی و ایجاد ارگان‌های بزرگ دولتی که اغلب به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند، نظام یکپارچه دولت را با یکسری مشکلات مواجه کرده که منجر به عملیاتی نشده برخی پروژه‌ها و یا مؤثر واقع نشدن در صورت اجرا می‌کند.

بلاک چین راهکاری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در ارگان‌های بزرگ دولتی

مسئول بانک مرکزی ایران: بلاک چین کاربردهای زیادی در بورس و ارگان‌های دولتی خواهد داشت

وی افزود:

پروژه‌هایی که نیاز به وابستگی‌های اطلاعاتی بین سازمان‌های بزرگ دولتی دارد، نمونه بارز این رویکرد است. این کارشناس حوزه پرداخت تأکید کرد: یکی از کاربردهای بلاک چین در کشوری مثل ایران در فضاهایی است که سازمان‌های بزرگ دولتی حاضر نبودند با دیگر سازمان‌ها اطلاعات مخصوص به خود را به منظور هم‌افزایی به اشتراک بگذارند.

امیر شکاری ادامه داد:

بلاک چین با توجه به فناوری دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند در این موارد به کمک دولت بیاید و پروژه‌هایی تعریف کند که از تشریک مساعی بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه اطلاعات محرمانه سازمان در این مدل به اشتراک گذاشته نمی‌شود، گفت: در این بستر تنها اطلاعاتی که منجر به آگاهی از سابقه افراد در ادارات مختلف می‌شود و می‌تواند به تصمیم‌گیری در بقیه ادارات کمک کند به صورت یکسری عدد، فرمول و امتیاز در شبکه‌های بلاک چینی پیاده‌سازی می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید