مارک کارپلس (Mark Karpeles) مدیر عامل سابق صرافی ورشکسته‌ی MT GOX، توسط دادستان‌های ژاپنی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش رسانه‌ی Mainichi، در روز چهارشنبه، شاکیان این پرونده در دادگاه توکیو ادعا کردند کارپلس از سرمایه‌ی مشتریان برای مقاصد شخصی خود استفاده کرده است. گفته می‌شود او از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۳ مبلغ ۳۴۱ میلیون ین (۳ میلیون دلار) را از حساب بانکی صرافی به حساب شخصی خود منتقل کرده است. این پول برای سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار توسعه‌ی نرم‌افزار با انگیزه‌ی شخصی نقد شده است.

کارپلس همچنین در پرونده‌ی دیگری به دستکاری داده‌های سیستم مبادله برای ایجاد گردش مالی ساختگی متهم شد. این موضوع در از بین بردن اعتماد کاربران بیت کوین نقش مهمی داشت. در سال ۲۰۱۷ کارپلس، در برابر اتهام اختلاس و سوء استفاده از داده‌های شخصی از خود دفاع کرده و چنین اتهاماتی را در آن زمان رد کرد. او در آوریل ۲۰۱۸ به خاطر ورشکستگی MT GOX عذرخواهی کرده و گفت:

من هرگز تصور نمی‌کردم همه چیز اینطور به پایان برسد و برای همه‌ی اتفاقاتی که افتاده از تمام افرادی که متضرر شده‌اند عذرخواهی می‌کنم.

صرافی بیت کوین Mt. Gox رسما در آوریل ۲۰۱۴ پس از پذیرش بدهی ۶.۵ میلیارد ینی (حدود ۶۵ میلیون دلار) در پی از دست دادن ۸۵۰,۰۰۰ بیت کوین به دلیل یک رخنه امنیتی، اعلام ورشکستگی کرد.

10 سال زندان برای مدیر عامل سابق صرافی بیت کوین MT GOX

این پرونده از آن زمان تا حالا در حال بررسی بوده و در جولای ۲۰۱۸، دادگاه رای توانبخشی شهرمندی (civil rehabilitation) را به نفع طلبکاران صادر کرد.

توضیح مترجم: قانون توانبخشی شهروندی و یا civil rehabilitation، یک کمپانی ورشکسته را مجبور می‌کند یکسری از قوانین را به نفع طلبکاران جهت جبران بدهی خود تغییر دهد.

ماه گذشته Nobuaki Kobayashi، وکیل مدافع MT GOX برای به اجرا در آمدن قانون توانبخشی که آخرین مهلت آن در ماه اکتبر بود، تا دسامبر زمان خواست.

منبع: coindesk

دیدگاه تان را بنویسید