سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌تواند حس بودن روی یک ترن هوایی را به ارمغان بیاورد و بازار بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست.

وقتی بحث سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، احساسات انسان‌ها، بین دو مفهوم، به این سو و آن سو می‌رود. این دو مفهوم ترس و طمع هستند.

تعادل پایدار بین ترس و طمع، چرخه‌ای از احساسات بازار را ایجاد می‌کند.

با استفاده از نموداری که به «خلاصه دستورات وال‌استریت» معروف است، سال‌های سال است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، چرخه احساسات بازار را مطالعه می‌کنند.

پیشبینی قیمت بیت کوین از روی یک چرخه اثبات شده/ کف قیمت بیت کوین کجاست؟

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر کلیک کنید

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در بالاترین نقطه چرخه بازار، سطح «رضایتمندی» قرار دارد. اینجا بالاترین نقطه ریسک در بازار مالی است.

سطح رضایتمندی زمانی است که سرمایه گذاران فکر میکنند هیچ مشکلی در ادامه راه وجود نخواهد داشت و یک چرخه خود تزریقی ایجاد شده است: هرچه سرمایه‌گذاران بیشتری برای کسب سودهای نجومی وارد بازار می‌شوند، قیمت‌ها بالاتر و بالاتر می‌روند و ارزش بازار به ارتفاعات گیج کننده می‌رسد تا اینکه سرانجام حقیقت روی خشن خودش را نشان می‌دهد.

بازار ارز دیجیتال در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ در سطح رضایتمندی جای گرفت. قیمت بیت کوین در عرض هفت هفته از ۶,۰۰۰ دلار به ۲۰,۰۰۰ دلار افزایش یافت با این خیال که راه‌اندازی قراردادهای آتی بیت کوین سیل سرمایه از جانب سرمایه‌گذاران نهادی را به این بازار روانه خواهد کرد.

از سوی دیگر، در هفته اول ژانویه ۲۰۱۸، بدون هیچ ارتباطی با مسائل زیرساختی و فاندامنتال، تمام آلت کوین‌ها به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیدند. در آن زمان خیلی‌ها هدف ۵۵,۰۰۰ دلاری و بیشتر را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کردند.

به هرحال این حباب طی فقط دو هفته در ماه ژانویه با اقدامات سرکوب‌گرانه چین و کره‌جنوبی ترکید. این دو کشور دو مورد از بزرگترین منابع تقاضای ارزهای دیجیتال بودند.

اکنون در کجا قرار داریم؟

از آن زمان تاکنون بازار بیت کوین به ترتیب از سطوح «خودخشنودی» «اضطراب» و «انکار» گذشته است.

طبق این تعبیر، می‌توان گفت مرحله انکار حدود ۵ ماه دوام داشت. این زمانی بود که بیت کوین برای چند بار پیاپی از سطح ۶,۰۰۰ دلاری حمایت کرد و این امیدواری را به وجود آورد که بازار بتواند تا پایان سال دوباره خودش را احیا کند.

زمانی که قیمت بیت کوین در روز ۱۴ نوامبر به زیر ۶,۰۰۰ دلار کاهش یافت، آن امیدها نقش برآب شدند و بازار بیت کوین را به مرحله وحشت کشاند. این مرحله موجب شد تا سرمایه‌گذاران بدون هیچ گونه چشم اندازی از آینده بازار، به فکر خروج از آن بیافتند.

از آن زمان قیمت بیت کوین از ۶,۰۰۰ دلار حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم هر واحد از آن با قیمت حدود ۳,۴۰۰ دلار معامله می‌شود. از این مهمتر، حجم معاملات فروش هم بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش حجم فروش می‌تواند نشان دهنده این باشد که بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک بازار را ترک کرده‌اند.

پیشبینی قیمت بیت کوین از روی یک چرخه اثبات شده/ کف قیمت بیت کوین کجاست؟

برای مشاهده سایز بزرگ، روی تصویر کلیک کنید

هنوز نمی‌توان سطح «تسلیم» را استدلال کرد چراکه این سطح معمولا یک رویداد فروش بزرگ در مدت زمان کوتاهی است اما قبل از آن موجی از فروش و یک دوره خرید پس از فروش وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که سطح «وحشت» هنوز محتمل ترین سطح برای وضعیت کنونی بیت کوین در چرخه احساسات بازار باشد حداقل تا زمانی که بیت کوین به زیر قیمت روانی ۳,۰۰۰ دلار نرسد. در صورت سقوط بیت کوین به زیر ۳,۰۰۰ دلار این بازار به سمت مرحله «تسلیم» تحریک خواهد شد.

مرحله بعدی چیست؟

نتایج مرحله تسلیم، یک دوره طولانی مدت از حرکات یک طرفه قیمت و رنج سرمایه‌گذاران خواهد بود. این وضعیت موجب شده تا همه به دنبال یک کف قیمتی در این روند نزولی باشند.

با توجه به بررسی چرخه‌های مختلف می‌توانیم بگوییم که به کف قیمت بیت کوین نزدیک شده‌ایم اما کاملا در آنجا قرار نداریم.

بعد از مرحله تسلیم، مرحله «عصبانیت» قرار دارد جایی که سرمایه‌گذاران به دنبال دلایل ضررهای وحشتناک خود می‌گردند.

و در آخر حقیقت برای سرمایه‌گذاران جا می‌افتد و آن‌ها از احساس عصبانیت به مرحله «افسردگی» می‌برد. اینجا جایی است که آن‌ها کاملا از بازار خارج شده‌اند و می‌توانیم بگوییم که به کف قیمت رسیده‌ایم.

وقتی که از نگاه مردم معمولی همه امیدها از بین رفته‌اند، بازار آرام آرام شروع به دریافت تقاضا می‌کند. در این مرحله سرمایه‌گذاران زخم خورده به هیچ گونه روند صعودی در این نقطه باور ندارند.

شاید فهم آن دشوار باشد اما نقطه‌ای که شاید فاجعه به نظر برسد، بهترین فرصت سودآوری و کمترین ریسک را دارد. وقتی که تمام فروشنده ها از بازار خارج شده باشند، تزریق سرمایه در قیمت‌های پایه می‌تواند آغاز شود که در انرژی لازم برای شروع دور بعدی چرخه بازار را فراهم خواهد کرد.

پیشبینی قیمت بیت کوین از روی یک چرخه اثبات شده/ کف قیمت بیت کوین کجاست؟

همانگونه که یکی از بزرگترین ثروتمندان دنیا، وارن بافت می‌گوید:

بترسید وقتی بقیه طماع هستند و طماع باشید وقتی بقیه می‌ترسند.

 

منبع: coindesk

دیدگاه تان را بنویسید