طبق تحقیقات صورت گرفته توسط پلتفرم استخدام هیومنز (Humans.net)، حدود ۲۹ درصد از فریلنسرها ترجیح می‌دهند حقوق خود را به‌جای سیستم‌های قدیمی و بانک‌ها، به‌صورت ارز دیجیتال دریافت کنند.

در این تحقیق، ۱۱۰۰ فریلنسر آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته که ۱۸ درصد آنها تمایل داشتند تمام دستمزد خود را به صورت ارز دیجیتال دریافت کنند و ۱۱ درصد دیگر اعلام کردند که مایلند بخشی از دستمزد خود را به شکل ارز دیجیتال دریافت کنند.

شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی از بازار فریلنسینگ آمریکا انتخاب‌شده بودند و از هیچ یک علاقه‌ی به خصوصی نسبت به ارزهای دیجیتال پیش از این تحقیق گزارش نشده است.

چرا فریلنسرها از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؟

فریلنسرها معمولا دستمزد خود را از پرداخت‌های برون مرزی از کارفرمایان در شرکت‌های خارجی دریافت می‌کنند. در حال حاضر چندین گزینه برای دریافت دستمزد پیش روی فریلنسرهاست. پلتفرم‌های پرداخت مانند وسترن یونیون (Western Union)، پلتفرم‌هایی نظیر پی‌پل و انتقال وجوه از طریق بانک‌ها، ازجمله این گزینه‌هاست.

پلتفرم‌ ترنسفر وایز (TransferWise) بهترین سیستم پرداختی برای فریلنسرها خواهد بود؛ چرا که آنها را از پرداخت وجه از طریق بانک با کارمزد کم تراکنش‌هایش بی نیاز می‌کند؛ اما ترنسفر وایز که یک پلتفرم چندین میلیارد دلاری است، در کشورهایی که قوانین نظارتی سخت‌گیرانه‌ای دارند، چندان کارآمد نخواهد بود. به‌عنوان‌ مثال این پلتفرم چند میلیارد دلاری در کشور کره‌جنوبی با مشکلاتی مواجه است، چراکه در این کشور امکان انتقال مبالغی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار در روز و ۲۰۰۰۰ دلار در سال، توسط این پلتفرم، مجاز نیست.

فریلنسرها بیشتر تمایل دارند تا دستمزد خود را به‌صورت ارزهای دیجیتال دریافت کنند

پی‌پل (paypall) و وسترن یونیون (Western Union) کارمزد بالایی نزدیک به ۵ الی ۱۰ درصد وجه دارند. از همین رو اگر یک فریلنسر ماهیانه ۵,۰۰۰ دلار درآمد داشته باشد، ۲۵۰ دلار آن بابت کارمزد انتقال کسر خواهد شد.

در ایالات‌متحده کارمزد پی‌پل، ۲٫۹ درصد به‌علاوه نرخ ثابت سه سنت است؛ این رقم در ارتباط با تراکنش‌های برون‌مرزی و بیرون از این کشور، بسته به موقعیت مقصد بیشتر خواهد شد.

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، به فریلنسرها این امکان را می‌دهند که دستمزدهای خود را به‌صورت آنی و با کارمزد ناچیز به ویژه برای مبالغ پرداختی بالا دریافت نمایند. در سیستم‌های سنتی، پردازش پرداخت‌های کوچک بسیار ساده است اما به محض اینکه این مبالغ از مرز ۱۰,۰۰۰ دلار فراتر می‌روند به مدارک و یک مرحله تایید طاقت فرسا نیاز خواهیم داشت.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در دنیا، در ۱۷ نوامبر، تراکنش ۶۰۰ میلیون دلاری را با کارمزد تنها ۷ دلار انجام داد. اگر فرض کنیم امکان ارسال ۶۰۰ میلیون دلار با پی‌پل به وجود بیاید، کارمزد این تراکنش چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار خواهد بود. حال بیایید این قیمت را با  ۷ دلاری کارمزد بلاک چین بیت کوین مقایسه کنیم!

پس چرا از ارزهای دیجیتالی استفاده نمی‌شود؟

یکی از مشکلات ارزهای دیجیتال، پذیرش آنها در بین بازرگانان است. به‌عنوان‌مثال کمتر جایی را می‌توان یافت که بتوان در آن با بیت کوین قهوه سفارش داد به رستوران رفت و یا مایحتاج روزانه را خریداری نمود.

فریلنسرها بیشتر تمایل دارند تا دستمزد خود را به‌صورت ارزهای دیجیتال دریافت کنند

از همین رو، منطقی است که یک فرد برای خریدهای روزانه، خوردن غذا، پرداخت اجاره‌ و قبوض خود، مجبور به فروش بیت کوین‌هایش شود.

در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن، می‌توان به‌راحتی و به‌سرعت و تنها با پرداخت کارمزدی یک دلاری، بیت کوین‌های خود را تبدیل به ارز رایج این کشور کنید. این در حالی است که کشورهایی نظیر هندوستان، فعالیت صرافی‌های ارزهای دیجیتالی ممنوع است. چراکه به عقیده این کشور نبود چهارچوب‌های قانونی می‌تواند به انجام فعالیت‌های غیرقانونی منجر شود. از همین رو نقد کردن ارزهای دیجیتالی برای فریلنسرها مشکل خواهد بود.

منبع: ccn

دیدگاه تان را بنویسید