بر اساس گزارشاتی که روز دوشنبه سوم دسامبر منتشر شد، نزدک (Nasdaq)، دومین بورس بزرگ اوراق بهادار دنیا، تأیید کرد که به دنبال راه‌اندازی معاملات آتی بیت کوین در نیمه اول سال ۲۰۱۹ است. بر طبق این گزارش در اواخر ماه نوامبر دو منبع داخلی، برنامه‌های نزدک را برای بلومبرگ فاش کرده‌اند.

«جوزف کریستینات» نائب رئیس تیم رسانه نزدک دیروز با تأیید این خبر تصریح کرد که راه‌اندازی بخش جدید، منتظر تأیید کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات‌متحده (CFTC) است. گرچه بنا به گزارشات، کریستینانت گفته است که از لحاظ تئوری تلاش کافی در مورد مسئله تأیید رگولاتوری صورت گرفته است. ما این کار را انجام می‌دهیم و این اتفاق در حال وقوع است.

همچنین کریستینات اعلام کرد که این غول بازار سهام، سال‌هاست که فضای ارزهای دیجیتال را تحت نظر داشته و بخش عمده‌ای از سال ۲۰۱۸ را صرف کار بر روی قراردادهای آتی بیت کوین (BTC) نموده است. وی افزود:

ما هزینه و انرژی بسیار زیادی برای کسب توانایی انجام این کار صرف کرده‌ایم و مدت مدیدی است که در حال تلاش در این زمینه هستیم. حتی مدت‌ها پیش از اینکه بازار دچار آشفتگی شود روند انجام پروژه را شروع کرده‌ایم و این مسئله تأثیری بر زمان‌بندی فعالیت‌های ما نخواهد گذاشت. صرف‌نظر از هر اتفاقی که رخ دهد، ما این‌کار را انجام خواهیم داد.

بورس نزدک، قراردادهای آتی بیت کوین را در نیمه اول سال 2019 راه‌اندازی خواهد کرد !

کریستینات در مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که قراردادهای آتی بیت کوین نزدک مبتنی بر پول خواهند بود یا به‌صورت فیزیکی تسویه خواهند شد، پاسخی نداد. (برای مثال بازپرداخت سود موردنظر به‌جای پول نقد، از طریق بیت کوین انجام شود).

در حالی که قراردادهای آتی تسویه شده با پول نقد در اوایل دسامبر ۲۰۱۷ توسط بازار بورس شیکاگو (CBOE) و گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME Group) به بازار ارائه‌شده است، نخستین تسویه فیزیکی قراردادهای آتی بیت کوین در ژانویه ۲۰۱۹ بر روی پلتفرم دارایی‌های دیجیتال Bakkt که توسط بازار بورس نیویورک (NYSE) و مرکز تجارت بین‌قاره‌ای (ICE) ایجادشده، راه‌اندازی خواهد شد.

نزدک برای اولین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که پلتفرم قراردادهای آتی بیت کوین را تا اواسط سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی خواهد کرد اما مدت کوتاهی پس از آن اظهار داشت که به‌منظور ایجاد پلتفرمی که کاملاً منحصربه‌فرد باشد، راه‌اندازی آن را به تعویق انداخته است.

بنا بر گزارشات موجود، ظاهراً آن دسته از قراردادهای آتی که نزدک قصد ارائه آنها را دارد مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال شفاف، قانون‌مند و تحت نظارت خواهد بود که به‌صورت مشترک با مؤسسه سرمایه‌گذاری آمریکایی VanEck راه‌اندازی خواهد شد که خبر همکاری این دو سازمان، اخیراً منتشر شده بود.

شرکت VanEck هم‌اکنون در حال انتظار تصمیم نهایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درباره پیشنهاد مشترک خود است که با همکاری شرکت خدمات مالی و نرم‌افزاری بلاک چین SolidX برای ایجاد صندوق فیزیکی قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین ارائه داده است.

منبع : cointelegraph
print

دیدگاه تان را بنویسید