در هفته‌ای که گذشت، خزانه‌داری آمریکا دو آدرس بیت کوین متعلق به افراد پشت حمله باج‌افزاری سمسام یا سام سام (SamSam) را اعلان عمومی کرد. این باج‌افزار چندین سال در حال آلوده کردن کامپیوترهای مهم سرتاسر جهان بوده‌ است. حالا این آدرس‌ها تراکنش‌هایی را حتی پس از اعلان عمومی آن از سوی دولت آمریکا دریافت کرده‌اند.

به گزارش CCN, اسامی افراد اضافه شده به لیست تحت تحریم، علی خوراشادی‌زاده و محمد قربانیان است. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که این دو فرد تحت تحریم‌هایی قرار گرفته‌اند که حتی با لغو شدن تحریم‌های ایران نیز شهروندان آمریکایی از انجام معامله با این افراد منع شده‌اند. این اخبار در پی اظهارات سردار غلامرضا جلالی منتشر شد که استفاده از ارزهای دیجیتال را برای مبادلات اقتصادی با روسیه و دیگر کشورها جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا مناسب می‌دانست.

با این حال در زمان نگارش این خبر، نزدیک به ۶ الی ۷ تراکنش با محتوایی جالب به این آدرس‌ها انجام شده است. برای مثال یکی از تراکنش‌ها حاوی پیام زیر بوده است:

دولت آمریکا نمی‌تواند آدرس‌های بیت کوین را تحریم کند.

به نظر می‌رسد این تراکنش واقعی بوده و ارسال کننده آن چند تراکنش‌ دیگر به میزان ۸۰۰ ساتوشی از سوی آدرس کیف پول خود به یکی از آدرس‌های تحریم شده و جنسیس بلاک بیت کوین با پیامی مشابه انجام داده است.

ارسال بیت کوین به آدرس‌های ایرانی ممنوع شده توسط آمریکا با این پیام: نمی‌توانید تحریم کنید !

نام برخی آدرس‌های کیف پول مرتبط با آدرس‌های تحریم شده با اسامی عجیبی شروع می‌شدند که در میان آن‌ها کیف پول‌هایی با کلمات آغازین JEWS و MoSSaD دیده می‌شود؛ تراکنش عجیبی که در بلاک ۵۵۱۸۹۵ انجام شد.

به نظر می‌رسد فرستنده این تراکنش‌ها یک فرد آمریکایی نباشد، چرا که با خطر مجازات جدی این اقدام روبرو می‌شود. ۲۵۰ هزار دلار جریمه و حبس زندان از مجازات تخطی از قوانین دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی می‌تواند باشد. به هر حال بیت کوین یک ارز جهانی است و تمامی تحریم‌های صورت گرفته تنها می‌تواند بر روی افراد و کسب‌و‌کارهایی که تحت حوزه قضایی دولت آمریکا هستند، تاثیر بگذارد.

هر چند بسیاری از متحدان آمریکا جبهه مشابهی در برابر ایران اتخاذ کرده‌اند.

منبع: ccn
print

دیدگاه تان را بنویسید