روز چهارشنبه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار دو آدرس بیت کوین که مربوط به‌حساب دو شخص ایرانی می‌شد، این افراد را در فهرست تحریم‌های ویژه این کشور قرار داد. «علی خراسانی نژاد» و «محمد قربانیان»، اولین افرادی هستند که هدف تحریم‌های آمریکا در حوزه ارزهای دیجیتالی قرار گرفته‌اند.

به گزارش کوین دسک، کمی بعد از انتشار این خبر، کانال‌های تلگرامی در داخل ایران شروع به بحث در ارتباط با امنیت کیف پول‌های بیت کوین کردند.

بنا بر گفته‌های منابع ایرانی و به نقل از «کوین دسک»، برخی از ایرانیان نمی‌توانند به پلتفرم‌هایی نظیر ShapeShift دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی نیز نتوانسته آنها را موفق به دسترسی به این پلتفرم‌های نماید. به نظر می‌رسد که تحریم‌ها این بار کسانی را هدف قرار داده که به دنبال استفاده قانون‌مند از ارزهای دیجیتالی‌اند.

 «جواد صدیقی» از ماینرهای ایرانی در گفتگویی با وب‌سایت کوین دسک، از وضعیت حاضر با عنوان «هشداردهنده» یادکرده، چراکه تحریم‌ها حالا بر کاربران بیت کوین در داخل ایران تأثیر می‌گذارند.

صدیقی دو سال است که از بیت کوین استخراج کرده و همچنین برای خانواده خود که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، می‌فرستد. این کار روال عادی بسیاری از خانواده‌های ایرانی است که اقوام یا خانواده آنها در خارج از ایران زندگی می‌کنند. حال با جدی‌تر شدن تحریم‌ها در این حوزه، صادقی و امثال وی با نگرانی‌هایی در ارتباط با ارسال پول برای خانواده‌های شان مواجه شده‌اند.

تأثیرات تحریم‌های آمریکا بر کاربران ایرانی بیت کوین/ مرور اقدامات پیشگیرانه

کیف پول‌هایی نظیر «الکتروم»، «اتومیک»، «اکسودوس»، «سامورایی ولت» و «واسابی» با دارا بودن قابلیت CoinJoin به محبوبیت بسیاری نزد کاربران ایرانی رسیده‌اند. چراکه این قابلیت با ارسال دسته‌ای چندین تراکنش در لحظه، ره‌گیری آنها را بسیار سخت می‌کند. توسعه‌دهندگان ایرانی معتقدند که استفاده از ارز Zcash نیز بالاتر از حد انتظار رفته است.

یکی دیگر از توسعه‌دهندگان که ساکن تهران است، از امنیت کیف پول‌ها و حفظ حریم شخصی کاربران، به عنوان دو فاکتور اساسی در انتخاب کیف پول‌های خود یاد می‌کند. وی در صرافی‌های خارجی بیت کوین را با اتریوم مبادله می‌کند و سپس بیت کوین‌ها را به کیف پول خود ارسال می‌کند. وی می‌افزاید:

کوتاه کردن دست تمام ملت از کسب‌وکار جهانی، ظالمانه است.

با وجود اقداماتی که صرافی‌هایی نظیر «کوین بیس» در ارتباط با قبول نکردن تراکنش‌های مشکوک انجام می‌دهند، وی بر عقیده است که مجریان قانون باید جلوی سو استفاده‌های مجرمانه از ارزهای دیجیتالی را بگیرند. چراکه فعالیت‌های غیرقانونی عده‌ای ممکن است برای برخی از ایرانیانی که برای کارهای روزمره خود بیت کوین تبادل می‌کنند، دردسرساز باشد.

یک منبع ناشناس در تهران به کوین دسک گفت که افراد تحریم شده ممکن است بیت کوین‌های باج گرفته را به معامله گران از همه جا بی خبر فروخته باشند. به گفته وی انجام چنین معاملاتی باوجود محدودیت‌های ایرانیان در ارتباط با دسترسی به صرافی‌های بین‌المللی، امری طبیعی است.

«سین صاد» از فعالان و بازرگانانی که در حوزه ارزهای دیجیتالی فعالیت می‌کند در ارتباط با آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتالی پس از تحریم‌ها می‌گوید:

از کجا می‌توانم بفهمم که این بیت کوین‌ها شامل تحریم‌اند؟ باید مدام وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا یا مقامات فدرالی این کشور را رصد کنم؟

برای آن دسته از دارندگان بیت کوین که چندان از روش ره‌گیری بیت کوین‌ها در بلاک چین اطلاع ندارند، فهمیدن آلوده بودن یا نبودن سکه‌ها کاری بسیار سخت است.

«استیو میدلبروک» از وکلایی که در زمینهٔ ارزهای دیجیتالی و مسائل مالی فعالیت می‌کند در توییتر خود می‌نویسد، آن دسته از افراد که بیت کوین‌های دزدیده شده را در اختیار دارند باید هر چه سریع‌تر به مراجع فدرالی گزارش دهند. «استفان پالی»، از دیگر وکلای آمریکا نیز که در در شرکت «اندرسون کیل» فعالیت می‌کند با میدلبروک هم‌عقیده است.

در طرف دیگر «نلسون روزاریو»، که متخصص پرونده‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی است، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا همکاری با مقامات آمریکایی در رابطه با بیت کوین های به سرقت رفته می‌تواند باعث تبرئه خریداران آنها شود یا خیر؟

با این حال صنعت استخراج بیت کوین در ایران با موج جدیدی از بیت کوین‌هایی مواجه است که آلوده نیستند و تحت تحریم قرار نمی‌گیرند.

فعالان ایرانی

باوجود کاهش قیمت در حوزه کریپتو، به لطف برق یارانه‌ای در ایران، استخراج ارزهای دیجیتالی مقرون‌به‌صرفه و سود ده است.

تأثیرات تحریم‌های آمریکا بر کاربران ایرانی بیت کوین/ مرور اقدامات پیشگیرانه

صدیقی در ارتباط با تحریم‌ها و سانسور در ایران می‌نویسد:

در تلاشم تا صنعت استخراج بیت کوین و موارد استفاده این ارز در کشور را گسترش دهم. کاربران بیت کوین در ایران را عمدتاً جوانانی تشکیل می‌دهند که به تکنولوژی پشت آن علاقه نشان می‌دهند.

صاد نیز مانند صدیقی بر این عقیده است که پیچیدگی‌های سیاسی تنها باعث قوت بخشیدن به جریان استفاده از ارزهای دیجیتالی در کشور شدند:

ما، به‌عنوان توسعه‌دهنده و بازرگان، راه خود را برای تحقق رؤیاهای مان پیدا خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود که تبلیغ استفاده‌های بهینه و کیف پول‌های سالم بیت کوین، جدای از مسائل عمده تجاری و صرافی‌های بزرگ، مهم است، چراکه دولت‌ها و بانک‌ها تنها با افرادی معامله خواهند کرد که صحت اطلاعات کیف پول آنها تائید شده باشد.

دولت‌ها نمی‌توانند بیت کوین‌هایی که به صورت شخصی خریداری و نگه‌داری می‌شوند را ضبط نمایند. از همین رو هر چه افراد بیشتری با بیت کوین کار کنند، افرادی که قانون را زیر پا نمی‌گذارند، با خیال راحت‌تری در این فضا فعالیت خواهند کرد.

صاد اذعان داشت:

زمانی که ارزهای دیجیتال رسمی و به صورت جهانی پذیرفته شوند، این اقدامات کارساز نیستند.

به خودی خود، انتخاب کیف پول بیت کوین با ویژگی‌های حریم خصوصی قوی برای کسانی که می‌خواهند بانک خودشان باشند، مهم است.

این توسعه دهنده ناشناس در تهران به کوین دسک گفت که علیرغم فشارهای سیاسی، گزارش ارزش منحصر به فرد بیت کوین الهام بخشی برای مهندسان بومی است تا بلاک چین را یاد بگیرند و کاربردهای این فناوری را آزمایش کنند.

او در پایان گفت:

بهترین آرزویی که می‌توانم داشته باشم، مقبولیت عمومی است.

منبع: Coindesk

 

اقدامات ضروری و پیشگیرانه

از دیدگاه فنی امکان بلوکه کردن دارایی‌های کاربران در کیف پول‌های رسمی هر ارز دیجیتال وجود ندارد مگر اینکه کیف پول مورد نظر صرافی بوده و یا ارائه دهنده آن به نوعی به کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود که برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود از نرم افزارهای متن باز (OpenSource) استفاده کنید.

مطمئن‌ترین روش برای پیدا کردن کیف پول معتبر یک ارز دیجیتال، مراجعه به سایت رسمی آن ارز دیجیتال است. تقریبا تمام سایت‌های رسمی هر ارز دیجیتال، کیف پول‌های رسمی و معتبر آن را برای دانلود قرار داده‌اند.

در صورتی که ارز دیجیتال مورد نظر توکن بوده و هنوز بلاک چین رسمی خودش را نداشته باشد، باید از کیف پول‌های رسمی بلاک چین میزبان استفاده شود. به عنوان مثال برای یک توکن ERC20 می توان از کیف پول‌های رسمی اتریوم مانند مای‌اتر ولت برای ذخیره کردن آن بهره برد.

برای نمونه ما کیف پول ارز دیجیتال Verge را مثال میزنیم. همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، در صفحه اول سایت رسمی ارزدیجیتال verge، کیف پول رسمی آن قابل دانلود است و همچنین در بخش wallets کیف پول‌های معتبر دیگر آن قابل مشاهده و دریافت است.

تأثیرات تحریم‌های آمریکا بر کاربران ایرانی بیت کوین/ مرور اقدامات پیشگیرانه

گاهی اوقات سایت رسمی یک ارز دیجیتال مشکلات گرافیکی زیادی دارد و پیدا کردن ولت را کمی مشکل‌تر می‌کند بنابراین همیشه آن را به خوبی بررسی کنید. از قسمت Faq هر سایت هم می توانید از انواع کیف پول‌های یک ارز باخبر شوید.

کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی از امن ترین گزینه‌های موجود هستند.

اکیدا ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌های خارجی و همچنین کیف پول‌های تحت وب نامطمئن ذخیره نکنید.

حتما از کیف پول‌های خود بک‌آپ یا همان نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت هرگونه مشکل بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

print

دیدگاه تان را بنویسید