اجازه دهید پیش از آنکه به بررسی اصلی مقاله برسیم، ببینیم که کیف‌ پول لجر برای چه افرادی مناسب خواهد بود؟ سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال که به‌دنبال راهی آسان و ارزان برای ایمن نگاه داشتن دارایی‌های دیجیتال خود هستند. افرادی که روی ارزهای دیجیتال مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کیف‌ پول سخت‌افزاری چیست؟

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)سه نوع از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری : Ledger Nano S، Keep Key و TREZOR

کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری دستگاهی ایمن و آفلاین هستند که ارز‌های دیجیتال شما را بدون نیاز به اینترنت در خود ذخیره می‌کنند تا از خطر هک شدن در امان باشند. درواقع، کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند حساب بانکی و کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری که بر روی تلفن همراه خود نصب می‌کنید مانند کیف‌ پول‌های همراه هستند. بنابراین کیف پول سخت‌افزاری برای ذخیره ایمن دارایی‌های با مقادیر بالا مناسب خواهد بود.

یک ابزار عالی برای سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال

تمام سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال در قبال امنیت دارایی‌های خود مسئول هستند و اگر شما هم به دنبال راهی ایمن برای دارایی‌های دیجیتال خود هستید، کیف‌ پول لجر نانو اس می‌تواند راهی ارزان و آسان برای ذخیره امن دارایی ‌هایتان باشد.

سخنران، توسعه‌دهنده و نویسنده‌ی افسانه‌ای بیت‌ کوین آقای آندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos) معتقد است که کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری بهترین راه‌حل ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال برای افراد معمولی هستند:

من همچنان تأکید می‌کنم که کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری برای همه (به‌جز تعداد محدودی از کارشناسان امنیت عملیات و اطلاعات) بهتر از کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری و کاغذی هستند، یکی از مهم‌ترین موارد در یک کیف‌ پول مربوط به رعایت پیچیدگی و مهارت یک کاربر در استفاده از آن می‌شود و تنها وجود امنیت مطلق در آن کافی نیست.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اگر شما یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای نیستید و نمی‌توانید از روش‌های پیچیده برای ذخیره ایمن دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید، احتمال اینکه پولتان را به‌صورت تصادفی از دست دهید بیشتر از این است که مورد هدف هکرها واقع شوید. بنابراین کیف‌ پول Nano S و سایر کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری می‌توانند این فرایند پیچیده امنیت را برای شما ساده‌تر کنند.

سرمایه گذارانی که بر روی چند ارز مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند

اگر قصد سرمایه‌گذاری بر ارز‌های دیجیتال مختلف را دارید، کیف‌ پول سخت‌افزاری لجر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. از این کیف‌ پول می‌توان برای ذخیره ۴۷ ارز دیجیتال و۶۶۳ توکن مختلف استفاده کرد. لیست برخی از ارز‌های دیجیتال پشتیبانی شده در این کیف‌ پول به شرح زیر است:

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول Ledger Nano S در قیاس با رقبای Keep Key و TREZOR، از ارز‌های دیجیتال بیشتری پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان مثال، درحال حاضر تنها کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری که از ریپل پشتیبانی می‌کنند، Ledger و TREZOR model T هستند.

تاریخچه لجر

شرکت لجر از سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت سخت‌افزار امنیتی برای بیت کوین کرد و تا این لحظه موفق به کسب سرمایه ۸۵ میلیون دلاری از سرمایه‌گذاران سراسر جهان شده است. بزرگ‌ترین رشد سرمایه این شرکت مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ و به مبلغ ۷۵ میلیون دلار بود. با توجه به ادعای وب‌سایت Ledger، آن‌ها تاکنون موفق به فروش بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ دستگاه لجر به مشتریان خود در بیش از ۱۶۵ کشور مختلف شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)قیمت

قیمت کیف پول Ledger Nano S در حدود ۹۸ دلار است در حالی که برای خرید کیف پول KeepKey و یا Trezor T باید به ترتیب ۱۲۹ و ۱۷۰ دلار پرداخت کنید. بنابراین، قیمت ۹۸ دلاری مدل S لجر آن را به ارزان‌ترین گزینه دارای صفحه‌نمایش نسبت به سایر رقبا تبدیل کرده است. با این وجود این سؤالی ایجاد می‌شود که آیا قیمت کمتر لجر به معنی امنیت کمتر آن است؟

طراحی و ساخت

صفحه‌نمایش موجود در Nano S نشان می‌دهد که مانند سایر کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری، حتی می‌توان از آن بر روی کامپیوتر‌های آلوده به بدافزار نیز بدون مشکل استفاده کرد. در زیر می توانید یک تصویر واضح از ظاهر Ledger Nano S را ببینید:

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)محتویات بسته

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

Ledger Nano S در یک بسته زیبا ارائه می شود و اقلام موجود در جعبه محصول شامل موارد زیر هستند :

یک عدد Ledger Nano Sیک کابل Micro USBیک بند برای استفاده از دستگاه به‌عنوان گردنبندیک حلقه جاسوئیچی و یک بند کوچکیک برگه برای بازنویسی کلمات بازیابیامنیت

در بخش‌های بعدی به تشریح ویژگی‌های امنیتی این کیف‌ پول می‌پردازیم.

کلید‌های فیزیکی

مانند کیف‌ پول TREZOR، در این کیف‌ پول نیز از دو کلید فیزیکی برای افزایش امنیت دستگاه استفاده شده است. در واقع برای تایید پرداخت‌هایی که از طریق این کیف پول انجام می‌شود باید هر دو کلید را همزمان فشار دهید. این موضوع سبب می‌شود تا هیچ هکری نتواند دستگاه شما را هک کرده و پرداخت یک تراکنش را تایید کند.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

پین کد

کیف پول لجر نانو اس در حین فرایند نصب، کاربر را ملزم به تعیین یک پین کد می‌کند. این رمز از دزدیده شدن بیت کوین‌ها در صورت گم‌شدن دستگاه جلوگیری می‌کند. بنابراین فردی که کیف پول شما را پیدا می‌کند، نمی‌تواند بیت کوین‌های موجود در لجر شما را به آدرس دیگری ارسال کند زیرا از رمز ۴ رقمی شما اطلاعی ندارد و در صورت ۳ بار حدس اشتباه، کیف پول تمام اطلاعات خود را پاک خواهد کرد.

برچسب دستکاری نشده

بسته‌ی این دستگاه همراه با یک نوار ضد دست‌کاری بر روی بدنه آن ارسال می‌شود. درصورتی که این نوار به هر شکلی تغییر کرده باشد، احتمالاً شخصی پیش از آنکه دستگاه به‌دست شما برسد، آن را دست‌کاری کرده است. در صورتی‌که در حین خرید با چنین موردی مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنیم با ارسال یک ایمیل درخواست دریافت یک دستگاه جدید دیگر را عنوان کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)ذخیره سازی آفلاین و پشتیبان گیری

بگذارید یک بار دیگر به ماهیت کیف پول‌های سخت‌افزاری اشاره کنیم. آن‌ها کلیدهای خصوصی شما را در یک محیط آفلاین و ایمن نگهداری می‌کنند.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی که بر روی یک کامپیوتر آنلاین و متصل به اینترنت نگهداری می‌شوند، هدف آسانی برای هکرها به شمار می‌روند، مخصوصاً اگر آن کامپیوتر از ویندوز استفاده کند. اما وقتی‌که از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنید که بیت کوین‌هایتان را به‌صورت آفلاین در خود ذخیره می‌کند، به دلیل ذخیره آفلاین ارزها، هکرها دیگر نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

همچنین در Nano S می‌توانید با نوشتن ۲۴ کلمه‌ی اختصاصی که کیف پول در اختیارتان قرار می‌دهد از دارایی‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم یک کاغذ نیز در بسته اقلام همراه محصول قرار داده شده تا این حروف بازیابی را یادداشت کنید. در صورتی که کیف پول شما گم شود، آسیب ببیند و یا به سرقت برود، می‌توانید از این کلمات برای بازیابی دارایی‌های خود استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

با این حال، اگر فردی بسیار محتاط هستید ممکن است به ذخیره این کلمات بازیابی
در محیطی بسیار ایمن علاقه‌مند باشید. در این صورت می توانید چیزی مانند یک Billfodl را تهیه کنید.

Billfodl از استیل بسیار باکیفیت ساخته شده تا از کلمات پشتیبان شما در برابر  آب، آتش و هر عامل محیطی دیگری که می تواند سبب از بین رفتن اطلاعات شما بر روی کاغذ شود، جلوگیری کند.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

به‌عنوان مثال، ارزش کلمات پشتیبان ارزهای دیجیتال شخصی حدود یک میلیون دلار است و در طی یک آبگرفتکی یا آتش‌سوزی برگه‌ی حاوی حروف بازیابی این شخص نابود می‌شود، در حالی که امکان نابود شدن این اطلاعات برای شخصی که از ابزاری مشابه Billfodl برای ذخیره‌ی واژه‌های پشتیبان خود استفاده می‌کند وجود نخواهد داشت.

این ابزار را می‌توان با قیمت ۸۰ دلار تهیه کرد، البته ارزش خرید آن بستگی به مقدار ارزهای دیجیتالی دارد که در دستگاه خود نگهداری می‌کنید.

پشتیبانی از متن عبور

یکی از ویژگی‌هایی که کمبود آن در Ledger به‌شدت احساس می‌شود، پشتیبانی از متن عبور (Passphrase) است و این مورد یکی از قابلیت‌های مورد انتظاری است که خواستار اضافه شدن آن به لجر هستیم.

در یک تعریف ساده، عبارت عبور یک متن سفارشی است که می‌توانید آن را به ۲۴ کلمه بازیابی خود اضافه کنید. همان‌طور که پیشتر گفتیم، اگر فردی بتواند به ۲۴ کلمه بازیابی شما دسترسی پیدا کند، کنترل بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال شما را در اختیار خواهد داشت. اما وجود متن عبور از این مورد جلوگیری می‌کند زیرا فردی که قصد دسترسی به دارایی‌های شما را دارد باید علاوه بر ۲۴ کلمه‌ی بازیابی، عبارت عبوری که پیش‌تر توسط صاحب کیف پول تعیین‌شده را نیز در دست داشته باشد.

خبر خوب اینکه لجر تصمیم دارد تا به‌زودی این قابلیت را به Nano S اضافه کند. همچنین، این کیف پول باتری ندارد بنابراین تا زمانی که به دستگاهی متصل نشود همچنان خاموش باقی خواهد ماند.

راهنمای راه‌اندازی

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

مراحل نصب Ledger Nano S بسیار ساده است، ویدیوهای بسیاری از آموزش نصب این کیف پول در یوتیوب موجود است. برای استفاده از این کیف پول کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا کیف پول را با کابل Micro USB موجود در بسته به کامپیوتر خود متصل کنید تا روشن شود. سپس از شما خواسته می‌شود تا یک رمز عبور حداقل ۴ رقمی برای کیف پول خود مشخص کنید. تعیین رمز عبور به‌واسطه‌ی کلیدهای فیزیکی روی دستگاه انجام می‌شود و با فشار دادن یکی از آن‌ها می‌توانید اعداد را کم و زیاد کنید. پس از آنکه به عدد دلخواه خود رسیدید، با فشار دادن همزمان هر دو کلید می‌توانید به عدد بعدی بروید و با ادامه همین روند تا انتها رمز عبور چهار رقمی خود را تعیین خواهید کرد.

پس از انتخاب رمز عبور، از شما خواسته می‌شود تا ۲۴ کلمه بازیابی را یادداشت کنید. این کلمات تنها یک بار نمایش داده خواهند شد، با فشردن کلید سمت راست کلمه‌ی بعدی نمایش داده خواهد شد. این کلمات را می‌توانید در کاغذی که در بسته لجر قرار داده شده بنویسید. در ادامه، کیف پول برای اطمینان از نوشتن کلمات بازیابی، دو کلمه را به‌صورت اتفاقی از شما خواهد پرسید. به‌عنوان مثال، اگر پرسیده شود که کلمه شماره ۱۰ چه بود، باید در بین کلمات جستجو کرده و پس از پیدا کردن کلمه‌ی موردنظر دو کلید فیزیکی را همزمان فشار دهید.
حتماً از نوشتن تمام کلمات اطمینان حاصل کنید و دو نسخه از آن‌ها را در دو جای مختلف نگه‌داری کنید.

نصب برنامه‌های Ledger

برای تعامل بین کیف‌ پول و کامپیوتر خود ابتدا باید برنامه مدیریت لجر با نام Ledger manager را دانلود کرده و نصب کنید. این برنامه مدیریت، اجازه نصب سایر نرم‌افزار‌ها برای ذخیره سکه‌‌های مختلف بر روی لجر را می‌دهد. سپس باتوجه به نوع ارزی که قصد ذخیره‌سازی آن را دارید باید یکی از سه برنامه زیر را دانلود کنید:

بیت‌ کویناتریومریپل

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اکنون، با فرض اینکه قصد ذخیره بیت‌ کوین را داریم، ابتدا برنامه بیت‌ کوین برای لجر را بازکرده و پس از پیدا کردن گزینه B (به معنی بیت کوین) در صفحه‌نمایش Nano S، کلید‌های فیزیکی روی کیف پول را با هم فشار می‌دهیم. پس از انجام این کار می‌توانید رابط کاربری کیف‌ پول را در برنامه بیت کوین لجر ببینید و از این برنامه برای ارسال تراکنش‌ها به کیف پول خود استفاده کنید.

اخطار مهم نسبت به کلمات بازیابی

پس از نصب کیف پول و ارسال بیت کوین‌های خود به آن، هرکسی که بتواند به کلمات بازیابی شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند کنترل بیت کوین‌هایتان را به‌دست آورد. به‌هیچ‌وجه این کلمات را با کسی به اشتراک نگذارید و آن را در جایی ایمن که تنها خودتان به آن دسترسی دارید، نگه‌داری کنید.

چرا صفحه نمایش NANO S مهم است؟

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

وجود صفحه‌نمایش در این کیف پول به چند مورد کمک می‌کند:

وقتی مراحل نصب Nano S را انجام می‌دهید، کیف پول کلمات بازیابی را تولید می‌کند و آن‌ها را در صفحه‌نمایش خود نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این کلمات، یک نسخه پشتیبان کامل از کیف پول شما هستند.

در یک کیف پول عادی بیت کوین، مانند کیف پول‌های نرم‌افزاری که بر روی تلفن نصب می‌شوند نیز کلیدهای بازیابی بر روی صفحه‌نمایش تلفن نمایش داده خواهند شد. البته در اکثر مواقع تلفن شما به‌اندازه‌ی کافی ایمن است. با این حال، از آنجا که تلفن شما به اینترنت متصل است، این موضوع بسیار محتمل است که شخصی بتواند با هک کردن تلفن شما، بیت کوین‌ها و یا کلیدهای بازیابی شما را به سرقت ببرد.

وقتی از یک کیف پول سخت‌افزاری مانند Nano S استفاده می‌کنید، برای اطمینان از عدم نمایش کلیدهای بازیابی بر روی یک دستگاه متصل به اینترنت، کیف پول این کلمات را به‌صورت آفلاین در صفحه‌نمایش خود نشان می‌دهد.

همچنین این صفحه نمایش یک لایه‌ی تاییدیه دیگر را نیز در حین ارسال یک تراکنش ارایه می‌دهد. 

وجود این صفحه نمایش، تأیید ارسال تراکنش‌ها به آدرس و مبلغ پرداخت‌شده را آسان‌تر خواهد کرد. همچنین وجود صفحه‌نمایش در Nano S به این معنی است که حتی می‌توان از این کیف پول (مانند KeepKey و TREZOR) بر روی کامپیوترهای آلوده به بدافزار نیز استفاده کرد.

حریم خصوصی

در واقع لجر نانو اس را می‌توان بدون اتصال به یک کامپیوتر نیز نصب کرد. پس از نصب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده بر روی لجر با حفظ حریم خصوصی، کیف‌ پول الکتروم (Electrum) برای نسخه دسکتاپ و کیف‌ پول مای‌سلیوم (Mycelium) برای اندروید است. پروژه حفظ حریم خصوصی بیت‌ کوین نیز در سال ۲۰۱۶ و در طی گزارش خود، کیف پول لجر را به‌عنوان ایمن‌ترین کیف پول در حفظ حریم خصوصی معرفی کرد.

مقایسه لجر نانو اس با کیپ‌کی (KeepKey)

عمده تفاوت این دو کیف پول مربوط به استفاده دو چیپ امنیتی در ساختار Ledger Nano S است در حالی که اساساً کیپ‌کی یک کامپیوتر کوچک محسوب می‌شود. قیمت یک کیپ‌کی معادل ۱۲۹ دلار است در حالی که لجر حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارد. کیف پول کیپ‌کی در حین استفاده حس کیفیت بیشتری را به کاربر منتقل می‌کند، که البته این موضوع بیشتر یک نظر شخصی است.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

مقایسه لجر نانو اس با کیف پول ترزور (TREZOR)

مانند کیپ‌کی، کیف پول ترزور نیز یک کامپیوتر کوچک است در حالی که Nano S همچنان در ساختار خود از دو چیپ امنیتی استفاده می‌کند. کیف پول لجر با قیمت ۱۰۰ دلاری خود از مدل جدید کیف پول ترزور نزدیک به ۷۰ دلار ارزان‌تر است. همچنین کیف پول ترزور از یک ویژگی مضاعف در پشتیبان گیری اطلاعات خود استفاده می‌کند که کیف پول لجر از آن بی‌بهره است. این قابلیت اطمینان حاصل می‌کند که کلمات بازیابی شما پس از پشتیبان‌گیری، خارج از دسترس کامپیوتر خواهند بود.

آیا نسخه‌ی جدیدتری از لجر نانو اس نیز وجود دارد؟

در حال حاضر دستگاهی با عنوان  یا عناوین دیگر، به‌عنوان نسخه‌ی جدیدتری از کیف پول فعلی شرکت لجر معرفی نشده است. با این حال، شرکت لجر دستگاه دیگری به نام Ledger Blue نیز تولید کرده که مجهز به بلوتوث و یک صفحه‌نمایش لمسی است و می‌توانید از آن مانند یک تبلت استفاده کنید. البته باوجود قیمت ۲۲۹ دلاری، این دستگاه از قابلیت امنیتی بیشتری نسبت به سایر کیف پول‌ها برخوردار نیست.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

چگونه لجر نانو اس را خاموش کنیم؟

در ساخت این کیف پول از باتری استفاده‌نشده، بنابراین با اتصال آن به هر کامپیوتر یا کیف پول دیگری روشن‌شده و پس از قطع اتصال کابل، این دستگاه نیز خاموش خواهد شد.

به‌روز‌رسانی‌های فرم‌ور

در اکثر به‌روزرسانی‌های فرم‌ور (firmware updates) مشکلی وجود نخواهد داشت. اما گاهی کاربران در حین این به‌روزرسانی‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بنابراین همیشه پیش از انجام این آپدیت‌ها از وجود کلمات بازیابی خود اطمینان حاصل کنید تا در صورتی که کیف پول لجر از ابتدا بازگشایی شد، به کلمات پشتیبان خود برای بازیابی آن‌ها دسترسی داشته باشید.

پیشگیری از کلاهبرداری در سفارش لجر نانو اس

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، دوباره تأکید می‌کنیم که هرگز کیف پول لجر و سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری خود را از فروشگاه‌های دست‌دوم مانند eBay خریداری نکنید. افراد زیادی پس از انجام این کار پول خود را از این طریق از دست داده‌اند.

از آنجایی که این کیف پول‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال جدید استفاده می‌شوند، به این معنی نخواهد بود که آن‌ها پیش از رسیدن به‌دست شخص دوم مقداردهی نشده‌اند.

روش این کلاه‌برداری به‌صورتی است که کلاه‌بردار ابتدا مراحل اولیه‌ی نصب کیف پول را انجام داده و سپس آن را برای فروش در سایت‌های دست‌دوم‌فروشی مثل دیوار یا eBay قرار می‌دهد، پس از دریافت دستگاه توسط خریدار و واریز دارایی‌های دیجیتالی خود به درون کیف پول، کلاه‌بردار که پیش‌تر دستگاه را نصب‌کرده و کدهای بازیابی را در اختیار دارد، از این کدها برای بازیابی و انتقال دارایی‌های خریدار به یک کیف پول دیگر استفاده خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این دستگاه را تنها از مبانی رسمی مانند فروشگاه لجر خریداری کنید.

کیف پول Ledger Nano S از چه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند؟

Ledger Nano S بیش از هر کیف‌ پول دیگری از ارز‌های دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. لیست تمامی ارز‌های مورد پشتیبانی در سایت این کیف پول ذکر شده است.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

آدرس‌های سنتی (Legacy) یا Segwit، کدام یک بهتر است؟

یکی از مواردی که سبب سردرگمی کاربران لجر نانو اس می‌شود، مربوط به استفاده از آدرس‌های سنتی یا Segwit در استفاده از این کیف‌ پول است. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که از آدرس‌های Segwit استفاده کنید زیرا هزینه کارمزد تراکنش‌های بیت‌ کوین را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

در ادامه مقاله به تشریح روش‌های استفاده از Ledger در سایر کیف‌ پول‌ها می‌پردازیم.

آموزش استفاده از لجر نانو اس در کیف‌ پول اندروید مای‌‌سلیوم (Mycelium)

اطلاعات این بخش به توضیح مقدار‌دهی و واریز مبالغ به Nano S توسط کیف‌ پول اندروید Mycelium می‌پردازد. بنابراین پیش از انجام این کار، باید مراحل نصب اولیه کیف پول لجر را انجام داده باشید.

پیش از شروع، اطمینان حاصل کنید که از آخرین نسخه‌ی Mycelium در تلفن اندروید خود استفاده می‌کنید سپس برنامه را باز کرده و گزینه new account را انتخاب کنید. در صورتی که اولین بار است این برنامه را نصب می کنید ابتدا باید مرحله زیرا پشت سر بگذارید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

سپس به سربرگ Accounts رفته و برای افزودن حساب از قسمت بالا و سمت راست گزینه کلید را انتخاب کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

بر روی Advanced کلیک کنید

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در زیر بخش Import a Ledger-HD account گزینه Ledger را انتخاب کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اکنون از یک کابل OTG برای اتصال تلفن اندرویدی خود به Ledger Nano S استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در این مرحله باید رمز عبور کیف‌ پول لجر خود را وارد کنید

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

پس از وارد کردن رمز عبور، Mycelium به جستجوی حساب‌ها در Nano S خواهد گشت

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در مثال ما، هیچ حسابی در کیف‌ پول Ledger وجود نداشت درنتیجه مای‌سلیوم هیچ حسابی را یافت نکرد. در صورتی که شما در Ledger خود حسابی داشته باشید، می‌توانید به‌سادگی حسابی که قصد افزودن آن به مای‌سلیوم دارید را انتخاب کنید. بنابراین، در این مثال ما گزینه Import next unused account را برای ساخت یک حساب جدید انتخاب می‌کنیم.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در این قسمت پیامی با عنوان افزوده شدن یک حساب جدید به کیف‌ پول لجر نمایش داده خواهد شد. پس از مشاهده این پیام بر روی ok کلیک کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در انتها یک نام برای حساب کیف‌ پول لجر خود در مای‌سلیوم انتخاب کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اکنون می‌توانید دریافت و پرداخت‌های Ledger Nano S خود را بواسطه‌ی مای‌سلیوم انجام دهید.

حتی اگر Nano S پس از استفاده از دستگاه خارج شود، بواسطه حالت Watch-only همچنان می توانید آدرس‌های خود را دیده و آدرس‌های جدید ایجاد کنید، باقیمانده‌ی حساب خود را بررسی کنید و تراکنش‌های جدید را دریافت کنید.

بازیابی مبالغ لجر نانو اس با مای‌سلیوم (Mycelium)

اگر کیف‌ پول لجر شما گم شده و یا دزدیده شود، همچنان می‌توانید کنترل دارایی‌های خود را با وارد کردن کلمات بازیابی در کیف‌ پول اندروید مای‌سلیوم بدست بگیرید.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم برنامه مای‌سلیوم را از نو نصب کنید. بنابراین در صورتی که این برنامه از قبل بر روی تلفن شما نصب شده است، ابتدا از کیف‌ پول خود نسخه‌ پشتیبان تهیه‌کرده و سپس مای‌سلیوم را دوباره نصب کنید. پس از نصب مجدد و باز کردن این برنامه، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود.

ساخت حساب جدید (Create new Acoount)بازیابی با نسخه پشتیبان (Restore Backup)

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

تمام لجر‌ها از ۲۴ کلمه برای پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنند، بنابراین گزینه ۲۴ کلمه را انتخاب کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

نرم افزار مای‌سلیوم شما را ملزم به وارد کردن همزمان تمام ۲۴ کلمه خواهد کرد

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اکنون می‌توانید هر کدام از دارایی‌های خود را که پیش‌تر در لجر ذخیره شده بود را ارسال کنید.

توجه داشته باشید که کلید‌های خصوصی کلمات پشتیبان Ledger Nano S شما اکنون در مای‌سلیوم ذخیره شده اند. در نتیجه باید دارایی‌هایتان را فوراً به یک فضای ذخیره‌سازی سرد منتقل کنید. کلمات پشتیبان قبلی اکنون ناامن هستند و نمی‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

آموزش استفاده از لجر نانو اس در کیف‌ پول Greenbits

این آموزش صرفاً به معرفی روش‌های استفاده از دارایی‌های وارد شده در Nano S توسط کیف‌ پول Greenbits می‌پردازد. بنابراین کیف‌ پول لجر شما پیش از استفاده در Greenbits باید مراحل نصب اولیه را طی کرده باشد. توجه داشته باشید که در این حالت نمی‌توانید از حساب‌های خود بواسطه‌ی کیف‌ پول کروم لجر استفاده کنید. Greenbits یک کیف‌ پول چندمنظوره است و نمی‌تواند از آدرس‌های مشابه استفاده شده در کیف‌ پول کروم لجر استفاده کند. درواقع، بوسیله‌ی Greenbits تنها می‌توانید به مشاهده‌ی تراکنش‌های انجام شده در Ledger بپردازید. باز هم تاکید می‌کنیم که حساب‌های موجود در کیف‌ پول کروم لجر در Greenbits قابل‌استفاده نخواهند بود.

ابتدا آخرین نسخه از برنامه ‌ی Greenbits را در تلفن‌ همراه اندرویدی خود نصب کرده و سپس کیف‌ پول لجر را بوسیله کابل OTG به تلفن خود متصل کنید. پس از اتصال Ledger، یک پیام در تلفن نشان داده خواهد شد. گزینه Ok را انتخاب کنید.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

در مرحله بعد، رمز عبوری که در حین مقدار‌دهی اولیه توسط کیف‌ پول دسکتاپ لجر برای Nano S تعیین کرده بودید را وارد کنید. تنها موردی که باید برای استفاده از سایر حساب‌ها یا کیف‌‌ پول‌ها در Nano S همراه خود داشته باشید، رمز عبورتان خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

پس از وارد کردن رمز عبور باید صفحه اصلی کیف‌ پول Greenbits را ببینید. تمام معاملات این کیف‌ پول باید توسط Ledger Nano S شما قابل مشاهده باشد.

نقد و بررسی تخصصی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

درصورتی که اتصال دستگاه لجر خود را از تلفن قطع کنید، حالت Watch-only نیز در Greenbits متوقف خواهد شد. درنتیجه تا زمان اتصال مجدد Nano S به تلفن خود، تنها می‌توانید مبالغ ارسال‌شده به حساب خود را دریافت کنید.

منبع: buybitcoinworldwide
print

دیدگاه تان را بنویسید