رئیس سازمان پدافند غیرعامل اذعان داشت ارزهای دیجیتال در سیستم مالی و پولی هر کشوری به نوعی کنترل‌گریز هستند اما در بُعد خارجی می‌توانند برای ما فرصت باشند.

سردار جلالی در گفتگویی مفصل با گفتگوی ویژه خبری در بخشی از صحبت‌هایش به نقش ارزهای دیجیتال در بحث ترحیم‌ها پرداخت.

سردار جلالی گفت:

ارزهای دیجیتال شمشیر دو لبه ای هستند، این ارزها در سیستم مالی و پولی هر کشوری به نوعی کنترل گریز هستند و می توانند اختلالاتی را در حوزه پولی و بانکی کشور ایجاد کنند، اما در بُعد خارجی می تواند برای ما فرصت باشد.

وی افزود:

ما می توانیم با استفاده از ارزهای دیجیتال برخی تحریمها را دور بزنیم و انجام بسیاری از عملیاتهای بانکی را صورت دهیم به این منظور می‌توانیم خودمان یا با همکاری چند کشور ایجاد ارز دیجیتال با پشتوانه نفت بسازیم تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنیم. این فناوری می‌تواند جایگزین سوئیفت باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه افزود:

طبیعتا با این کار، مفهومی به نام بانک مرکزی دیجیتال به‌وجود می‌آید تا بتواند فضای ارز دیجیتال و پول اینترنتی را کنترل کند و این رقیبی برای بانک مرکزی که پول‌های فیزیکی را کنترل می‌کند، است. این یک چالش جهانی است و خیلی از کشورهای دیگر با آن مواجه شده‌اند.

 

سردار جلالی: می‌توانیم ارز دیجیتال ملی با پشتوانه نفت بسازیم و تحریم‌ها را دور بزنیم

سردار جلالی تاکید کرد:

امیدوارم با استفاده از جمع نخبگانی که هم در بانک مرکزی و هم در بخش‌های دیگر وجود دارند بتوانیم به یک تصمیم مشخص و جدی در این زمینه برسیم تا هم از فرصت‌های آن استفاده کنیم و هم مراقب تهدیداتش باشیم.

وی در مورد سوئیفت گفت:

مشکل عمده ما در این خصوص مرجعیت دلار آمریکاست زیرا آمریکا با اعمال قدرت از طریق پول ملی این کشور می تواند هر گونه اقدام کشورها در زمینه سوئیفت را کنترل کند پس باید وابستگی به دلار را کاهش و ارز دیگری جایگزین آن کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:

ادامه تحریمهای آمریکایی وضعیت دلار آنها هم ایجاد مشکل خواهد کرد مانند کشتی گیری که حریف را روی پل برده و خودش هم اوضاع نامناسبی دارد.

وی تصریح کرد:

زیرساختهای ایجاد نرم افزاری همچون سوئیفت را داریم اما بخش مهم داستان ایجاد هماهنگی و توافق با سایر کشورها بر سر استفاده کردن از آن است.

print

دیدگاه تان را بنویسید