بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان

​در پاییز هوای متفاوتی حس می‌شود، که اینجا در نیمکره شمالی فرا رسیدنش نزدیک است. باید اعتراف کنم که واقعاً از قدم زدن در خیابان‌های پوشیده ازبرگ‌های رنگارنگ پاییزی لذت می‌برم. نمی‌دانم چرا، ولی این کار همیشه یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش من بوده است و حالا به دلیل فصلی بودن بازار ارز دیجیتال بیش از پیش به این دوره از سال علاقه‌مند شده‌ام… چرا که فصل خوب بیت کوین در راه است.

لینک کوتاه کپی شد

در پاییز هوای متفاوتی حس می‌شود، که اینجا در نیمکره شمالی فرا رسیدنش نزدیک است. باید اعتراف کنم که واقعاً از قدم زدن در خیابان‌های پوشیده ازبرگ‌های رنگارنگ پاییزی لذت می‌برم. نمی‌دانم چرا، ولی این کار همیشه یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش من بوده است و حالا به دلیل فصلی بودن بازار ارز دیجیتال بیش از پیش به این دوره از سال علاقه‌مند شده‌ام… چرا که فصل خوب بیت کوین در راه است.

قیمت‌ها دروغ نمی‌گویند، و تجربه نشان داده است بیت کوین معمولاً به مدت طولانی تا این اندازه با ثبات باقی نمی‌ماند. در زمان نوشتن این مطلب، ارزش بیت کوین هنوز زیر ۷۰۰۰ دلار آمریکاست؛ با این حال، اگر قانون سرمایه‌گذاری معکوس و همچنین پویایی حجم و نوسانات را به همراه افزایش شدید علاقه مردم در نظر بگیریم، ممکن است بتوانیم افزایش قابل‌توجهی را در قیمت بیت کوین پیش‌بینی کنیم.

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

حقیقت محض این است که چنین نوسان کمی در بیت کوین از سال گذشته دیده نشده است؛ درست پیش از آغاز بزرگ‌ترین صعود قیمت در تاریخ.

به علاوه من نمی‌توانم احساساتم را انکار کنم. نمی‌توان انکار کرد که حس عجیبی در هوا موج می‌زند.

آیا این بوی سرمایه‌گذاری‌های جدید است که استشمام می‌کنیم؟ آیا ممکن است این احساس امیدواری اشتباه باشد؟ زیرا همان‌طور که برخی پیش‌بینی کرده‌اند ما هنوز به پایین‌ترین نقطه نرسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: دلایلی که قیمت بیت کوین در پایان سال ۲۰۱۸ می‌تواند اوج بگیرد !

هر اتفاقی که بیفتد موجی را ایجاد می‌کند که در سرتاسر سال ۲۰۱۸ حرکت می‌کند.

اتفاق بزرگی در شرف وقوع است و به عقیده من الان زمان تصمیم و اقدام است.

در این مقاله تنها نظر و عقاید شخصی خود را بیان می‌کنم و مشاوره مالی نمی‌دهم. من بخشی از پس‌انداز خود را در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌ام بنابراین آنچه می‌نویسم صد در صد مطمئن نیست… پولی را که تحمل از دست دادنش را ندارید، در سرمایه‌گذاری خرج نکنید و تا جایی که می‌توانید قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه راجع به آن مطالعه کنید. هرگز فراموش نکنید: قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه می‌آورد. وقتی بانک خود باشید، همیشه مسئول پول خود هستید.رفتار قیمتی بیت کوین

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

متی گرین اسپن، تحلیل‌گر ارشد بازار در شبکه اجتماعی تجاری‌ای تورو (eToro) به تازگی مقاله متحیرکننده‌ای را از مجله هفتگی اکونومیست (the Economist) که در سال ۱۹۹۸ (۲۰ سال قبل) منتشر شده بود، با ما به اشتراک گذاشت. در این مقاله درباره نیاز به پول‌های قوی (sound-money) جایگزین مانند ارزهایی که تحت نظارت دولت و حاکمیت سیاسی نیستند، بحث شده است. عنوان مطلب با توجه به زمان انتشار آن بسیار جالب توجه بود: «خود را برای یک ارز جهانی آماده کنید»

متأسفانه به نظر می‌رسد که اکثر اقتصاددانان قرن ۲۱ این نظریه را به عمد به فراموشی سپرده‌اند؛ هرچند، ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ ثابت کرد که همه می‌توانیم از یک ارز جهانی همتا به همتا بدون مجوز دیجیتال مناسب، که به وسیله پارامترهای ریاضی محدود شده است و به آن ویژگی‌هایی مشابه پول قوی می‌دهد، سود ببریم؛ و امروز همچنان جوری راجع به زمان افزایش سریع ارزش آن بحث می‌کنیم، که انگار یک اتفاق قطعی است.

مسلماً این‌طور نیست… اما چطور می‌تواند که نباشد؟

ارزش بیت کوین به ویژگی‌های کلان ذخیره ارزش آن بستگی دارد، همان‌طور که جیمی سونگ، ماکسیمالیست ( حداکثر گرا) و توسعه‌دهنده‌ی قدیمی بیت کوین توضیح می‌دهد: اینکه موجودی محدودی در دسترس است و با این حال خرید و ذخیره آن آسان است سبب می‌شود بیت کوین تبدیل به یک دارایی دیجیتالی عالی شود و می‌تواند به جای پول مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن امروزه مبادله و خرج کردن بیت کوین بسیار ساده است، که به آن ویژگی‌های واحد سنجش و اندازه‌گیری نیز می‌دهد.

ارزش بیت کوین

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

به نظر من این یک شوخی است. به ارزش بازار مالی و دارایی جهانی در مقایسه با ارزهای دیجیتالی نگاه کنید. اگر بیت کوین در حال حاضر حدود ۱۱۵ میلیارد دلار آمریکا ارزش داشته باشد، یعنی اگر ۱۰ درصد تمامی ثروت‌ها از سهام و طلا به بیت کوین تبدیل شود، چیزی حدود ۷ الی ۸ تریلیون دلار به بازار وارد می‌شود.

اگر حجم چند میلیون دلار چنین تأثیری بر قیمت بازار ارز دیجیتال می‌گذارد، می‌توانی تصور کنی چند تریلیون دلار چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ زمانی پیش خواهد آمد که باید از خود بپرسیم: آیا بیت کوین واقعاً می‌تواند به صد هزار دلار برسد؟ به یک میلیون دلار به ازای هر بیت کوین چطور؟

صادقانه بگویم دلیلی نمی‌بینم که این اتفاق نیفتد. بااین‌وجود، آیا عکس این قضیه نیز شدنی است؟

صد در صد!

عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است ارزش کوتاه‌مدت تمام ارزهای دیجیتال را نابود کنند، مانند تحریم‌ها، اقدامات قانونی، و دست‌کاری قیمت‌ها. هرچند، در دراز مدت هیچ عامل واحدی نمی‌تواند به تنهایی چنین تأثیری بر قیمت بیت کوین بگذارد، زیرا هر چه تعداد افرادی که بیت کوین خریداری می‌کنند بیشتر شود، توزیع و پراکندگی بیت کوین بیشتر خواهد شد. در حال حاضر اگر شما ۰٫۱ بیت کوین در اختیار داشته باشید، عضو ۱ درصد برتری خواهید بود که در کل قادر خواهند بود این مقدار را صاحب شوند. با این فرض که در آینده هر فردی دارای مقدار بسیار کمی بیت کوین خواهد بود، به دلیل عرضه با حد بالای ۲۱ میلیون، ۰٫۱ بیت کوین حداقل مقدار لازم می‌باشد برای اینکه بتوان جزئی از ۱ درصد بالا از مردم جهان با بیشترین مقدار بیت کوین شد.

تعجب‌آور است، نه؟

با نگاهی خوش‌بینانه به بازار، واقعاً باور دارم که دیر یا زود قیمت بیت کوین به شدت افزایش خواهد داشت. این موضوع را تجربه ثابت کرده است، به علاوه من شخصاً فکر نمی‌کنم که در دراز مدت (بسیار دور) هیچ پول فیاتی بتواند با منطق پول قوی بیت کوین مقابله کند.

چه زمانی قیمت بیت کوین مجدداً افزایش خواهد یافت؟

من معمولاً نسبتاً آرام هستم و سعی می‌کنم شایعه‌های تایید نشده و دلهره آور (FUD) یا ترس از دست دادن سود (FOMO) را منتشر نکنم؛ اما به نظر می‌رسد که «سیاره‌ها» دارند در یک خط قرار می‌گیرند (کار غیرممکن ممکن می‌شود) و ممکن است به زودی افزایش قیمتی مانند سال گذشته را تجربه کنیم.

این هم‌سویی را می‌توان با چندین عامل تاریخی مرتبط با فصل‌های افزایش بسیار زیاد قیمت نشان داد؛ از فصلی بودن گرفته تا علاقه کلی مردم به ارز دیجیتال و شاخص‌های قوی تحلیل فنی، برای نوسان شدید قیمت دلایل رایجی وجود دارد که در ادامه موردبررسی قرار می‌گیرند.

۱-  فصلی بودن

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

در رابطه با اینکه چرا قیمت بیت کوین دارای نوسان است استدلال اصلی افراد به فصلی بودن بازار ارزهای دیجیتال مرتبط است؛ یعنی، به نظر می‌رسد در فصل آخر سال یک جهش ناگهانی در قیمت ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد. این اتفاق بارها در گذشته رخ داده است مثلاً از ۲۰۱۳ -> 2014، ۲۰۱۵ -> 2016، ۲۰۱۶ -> 2017 و بالاخره سال گذشته از ۲۰۱۷ -> 2018.

اگر ریاضیات و تئوری احتمالات را در نظر بگیریم با توجه به ۵ سال گذشته تنها ۲۰ درصد احتمال دارد قیمت بیت کوین افزایش پیدا نکند. یعنی، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین ۴ دفعه از مجموع ۵ دفعه افزایش شدید ناگهانی داشته است.

منظورم این است که احتمال وقوع یک افزایش قیمت وجود دارد.

آیا باید این احتمال را نادیده بگیریم؟ آیا عامل دیگری مرتبط با قیمت بیت کوین وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم؟ آیا «عاملی تصادفی» فی‌نفسه مرتبط با قیمت بیت کوین وجود دارد که از درک ما خارج است؟

۲-  علاقه مردم

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

آنچه به قطعیت می‌توان گفت این است: به نظر می‌رسد تعداد افرادی که در مورد بیت کوین پرس‌وجو می‌کنند ارتباط تنگاتنگی با قیمت آن دارد. بدین معنا که هرگاه قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، مردم هیجان‌زده می‌شوند و شروع به جستجو بیت کوین در گوگل می‌کنند که چنین امری نشان از سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای (dumb money) دارد، یعنی بعد از افزایش زیاد و ناگهانی قیمت یک کالا، افراد به آن علاقه‌مند می‌شوند. اگر مطمئنید که به پایین‌ترین قیمت یا حداقل به قیمت خوب و پایینی که ریسک سرمایه‌گذاری را کم کند خریداری نمی‌کنید، پس هدف از سرمایه‌گذاری شما چیست؟

در اینجا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای (smart money) وارد عمل می‌شود: نهنگ‌های بیت کوین، مؤسسات مالی، بودجه‌های اختصاصی، و غیره، با خرید مستقیم از بازار زمان افزایش قیمت را مشخص می‌کنند. اگر به دنبال کاهش ریسک خود هستید، سعی کنید زمانی که علاقه مردم در پایین‌ترین سطح خود می‌باشد، بیت کوین خریداری کنید، زیرا تجربه نشان داده است که در این زمان بیت کوین پایین‌ترین قیمت را دارا می‌باشد.

اگر علاقه‌مندید بدانید رسانه‌های جمعی چگونه قیمت بیت کوین را پیش‌بینی می‌کنند، می‌توانید مطلب فوق‌العاده‌ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است را مطالعه کنید، هدف این مقاله دقیقاً پاسخ به همین سؤال است. گزارش دیگری از وب سایت Business Insider منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نیز به همین نتیجه می‌رسد که قیمت و جستجو در گوگل ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند.

۳- تحلیل فنی (TA)

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

برای اکثر شما تحلیل فنی بیشترین اهمیت را داراست، درست است؟ تحلیل قیمت خوب و به شیوه قدیمی، اصیل‌ترین روش تحلیلی است که وجود دارد.

از آنجایی که من در این زمینه تخصصی ندارم از دانش برخی از متخصصان مانند متی گرین اسپن، آلسیو راستانی، دیتادش (Datadash)، و سانی دکری (SunnyDecree) کمک می‌گیرم. منابع بسیار دیگری وجود دارند که می‌توانید در یوتوب، مدیوم و توئیتر آن‌ها را فالو کنید، اما این‌ها تحلیلگران مورد علاقه من هستند.

منظور کلی این است که باید انتظار اتفاق بزرگی را در هفته های آتی داشته باشیم. مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که به شکل‌گیری این اتفاق کمک می‌کنند، و من نیز معتقدم غالب این عوامل منطقی بوده و اثبات کننده‌ی تحلیل‌های قبلی ما یعنی فصلی بودن و علاقه مردم هستند که به ترتیب در نکته شماره یک و دو آمده‌اند.

قیمت بیت کوین چه چیزی به ما می‌گوید؟

در چند هفته‌ی گذشته نوسان در پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۶ بوده است. یعنی تا وقتی حجم در سطح پایین باقی بماند بسیار بعید است تغییر قیمت اتفاق بیفتد.

ممکن است به نظر برسد این فرایند نشان‌دهنده بازار خرسی (بازار کاهشی یا پایین رونده) است، اما باید بدانید که نقاط اوج زمانی اتفاق می‌افتند که انتظار آن را ندارید.

در حال حاضر، بیت کوین مشخصاً بیش از حد به فروش رفته است. همچنین اینکه علاقه زیادی به تجارت بیت کوین وجود ندارد (به حجم نگاه کنید) به این معناست که تغییر قیمت بسیار بعید است (به نوسان نگاه کنید). این دو عامل به‌علاوه‌ی عدم علاقه‌ی مردم به بیت کوین (نکته شماره ۲) چشم‌انداز بسیار بدبینانه‌ای را نشان می‌دهند.

البته، این چشم‌انداز دقیقاً همان چشم‌اندازی است که بازار ارزهای دیجیتال پیش از هر افزایش ناگهانی و مهم داشته است. کافی است به سال گذشته نگاه کنید!

[بیت کوین؛ آرامش قبل طوفان]

خب، همان‌طور که متخصصان محترم ذکر کرده‌اند برای وارد شدن به دوره‌ی بازار افزایشی (بالارونده) چندین شرط بایستی برقرار باشد:

۱- سرمایه‌های جدید بایستی از طریق بورس به بازار تزریق شوند، تا حجم به‌طور تصاعدی افزایش یابد (با عرض پوزش از معامله گران بازار فرابورس (OTC)، وقت آن رسیده که به دنیای واقعی وارد شوید.)

۲- با افزایش مناسب حجم، فروشندگان استقراضی ورشکست می‌شوند، و قیمت کوتاه‌مدت بیت کوین افزایش می‌یابد.

۳- لازم است بیت کوین تغییر رویه داده و دیوار قیمتی که در حال حاضر در سطح ۸۰۰۰ دلار آمریکا قرار دارد را از بین ببرد.

۴- میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بایستی از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بیشتر باشد.

۵- میانگین متحرک ۵۰ روزه بایستی از میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بیشتر باشد.

مشخصاً می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که افزایش قیمت سبب می‌شود مردم مجدداً به بیت کوین علاقه‌مند شوند و در اثر ترس از دست دادن سرمایه (FOMO) دوباره به خرید روی آورند.

نتیجه‌گیری

اگر دوره افزایش قیمت در شرف اتفاق است شاخص بسیار خوبی برای فصلی بودن بیت کوین در حال حاضر می‌باشد که ممکن است به زودی تمام شود، زیرا هرچه سرمایه بیشتری وارد بازار ارزهای دیجیتال شود موجب می‌شود هر دلار به تنهایی تأثیر کمتری بر قیمت کلی بگذارد.

یعنی، هرچه حجم کل بیشتر باشد و با پراکندگی بیشتری توزیع شده باشد، احتمال دست‌کاری قیمت بیت کوین کمتر می‌شود، و آن را تبدیل به ابزار با ثبات‌تری برای ترید می‌کند.

آیا فصل افزایشی (بالارونده) زمان مناسبی برای ترید است؟ هیچ‌کس نمی‌داند. با نگاهی به شاخص‌های مختلف می‌بینیم به آن مسیر اشاره می‌شود.

تنها باید صبر کرد و دید.

منبع: ccn

 

دیدگاه تان را بنویسید