مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاهReviewed by نیما ملک پور on Oct 8Rating: 5.0

بازارهای اقتصادی آفریقا در طول زمان، به دلیل فساد، ضعف در مدیریت و روش‌های کسب‌وکار غلط از رونق افتاده است.

شاید تکنولوژی بلاک چین راه‌حلی برای کمک به کشورهای آفریقایی باشد که با استفاده از آن، به تجارت منابع خود بدون فساد سیستمی و عیب و نقص بپردازند. برای ایجاد این تحول، قاره آفریقا در چند سال آینده باید سیستم‌های هوش مصنوعی و بلاک چین را به وجود آورد و آن‌ها را گسترش دهد؛ این سیستم‌ها برای ارائه دادن تجزیه‌وتحلیل، قیمت‌گذاری، فروش و حسابرسی بلاک چین ضروری است. بلاک چین در هنگام پیدایش، شروع به جمع‌آوری ویژگی‌ها و خصوصیاتی درون خودش کرد و الان دموکراسی سازی تولیدات ارزشمند در سراسر جهان را نیز در دستور کار خود قرار داده است. اگرچه رشد این فعالیت بسیار شگفت‌انگیز پیش می‌رود، اما هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. آفریقا با توجه به منابع غنی‌ای که در اختیار دارد می‌تواند قاره‌ی پرطرفدار و توسعه‌یافته بعدی باشد؛ برای تحقق این امر باید این منابع مفید واقع شوند و حکومت‌ها و رهبران آن‌ها به تکنولوژی‌های پیشرفته اجازه دهند که مسیر قاره‌ی آفریقا را به سمت قله‌های موفقیت هموار کنند.

تولد بلاک چین در آفریقا

مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاه

اکوسیستم بلاک چین در آفریقا برای ایجاد تحرک در اقتصاد شروع به‌کار کرد و با تقویت و رشد خود قصد دارد تصویر متفاوتی از جامعه و اقتصاد آفریقا نمایش دهد. اگرچه هنوز این چهره‌ی آفریقا در رسانه‌ها نشان داده نمی‌شود و کسی آن را تحسین نمی‌کند، بااین‌حال سرزمین آفریقا با بسیاری از جوامعی که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و شرکت‌های محلی‌ای که این روش را برای رهایی یافتن از بی‌ثباتی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به‌کار می‌گیرند، مجاور است.

پروژه‌های زیادی در خصوص گسترش بلاک چین در آفریقا راه‌اندازی شده است. در شهر لاگوس نیجریه، اولین کنفرانس سالانه همبستگی بلاک چین نیجریه‌ای در نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد. علاوه بر این استارت‌آپ‌هایی مثل SureRemit به شکوفایی رسیدند که در حال حاضر به بزرگ‌ترین ICO آفریقا با هزینه‌ی هنگفت هشت میلیون دلار برای پلتفرم انتقال آن، تبدیل‌شده است.

آکادمی بلاک چین شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی، به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های محلی درزمینه‌ی ارزهای دیجیتال و ریزه‌کاری‌های تکنولوژی بلاک چین تعلیم می‌دهد. علاوه بر این، کارگاه‌های آموزشی در باشگاه‌های Alpha code شهر ژوهانسبورگ وجود دارد.

آکادمی بلاک چین در کنار شرکت‌های فین‌تک (شرکت‌هایی که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند) و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات بانکی سنتی مانند Barclays Africa، بانک استاندارد آفریقا و بانک مرکزی سوئیس کار می‌کند. پتانسیل شروع فعالیت‌های بلاک چین در آفریقا هنوز هم بالا است؛ زیرا به‌طور تجربی مشاهده‌شده که نوآوری‌های جدید شرکت‌های فین تک به همراه استارت‌آپ هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نوید یک راه‌حل برای تشکیلات اقتصادی بلاک چین را می‌دهد که Quorum نامیده می‌شود.

مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاه

بیت‌هاب، یکی از پروژه‌های مرتبط با بلاک چین در آفریقا

پروژه‌ی جالب‌توجه دیگر BitHub Africa نام دارد که در نایروبی کنیا واقع‌شده است. این سیستم درواقع نقش یک مشاور را برای استارت‌آپ‌های محلی بازی می‌کند. یکی از چندین خصوصیت‌های این پروژه، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای برای بسیاری از سازمان‌های مختلف است که علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی بلاک چین در آفریقا و مناطق مدیترانه‌ای هستند. با توجه به این‌که پروژه از قوانین محلی برای پذیرفتن بلاک چین در سیاست‌های ملی در کشور اصرار می‌ورزد، پشتوانه‌ی مطلوبی را برای کوین‌ها و کریپتوهای اولیه فراهم می‌آورد.

نقش بلاک چین در پویایی اقتصاد

مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاه

چرا بلاک چین موجب پویایی اقتصاد می‌شود؟

این سؤال را می‌توان به دو شکل پاسخ داد؛ پاسخ ساده‌تر این‌که بلاک چین یک فناوری انقلابی و باشکوه است. و پاسخ دیگر این‌که بلاک چین از عهده‌ی حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برمی‌آید.

از دلایل اصلی که چرا بلاک چین توانایی حل این مسائل را دارد می‌توان گفت که «غیرمتمرکز بودن» و «شفاف بودن» به‌صورت ذاتی در نهاد بلاک چین وجود دارد.

اساساً، بلاک چین توانایی مقابله با بسیاری از مشکلات انتخابات سیاسی را دارد. به‌عنوان مثال کشور سیرالئون از یک شرکت سوئیسی به نام آگورا (Agora) استفاده کرد تا بلاک چین را برای برگزاری یک انتخابات عادلانه به‌کار گیرد. رای‌ها وارد بلاک چین می‌شد و سپس در هر ایستگاه رأی گیری این آرا مورد شمارش قرار می‌گرفت. اگرچه این کار نقش فوق‌العاده‌ای در درک توانایی بلاک چین و فراگیر شدن آن داشت، اما فقط این نوع رأی گیری در قسمت غربی کشور به‌کار گرفته شد.

مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاه

ایده مفید دیگر در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال در مناطقی است که اقتصاد آن‌ها مملو از تورم است و علاوه بر این، در آنجا محدودیت‌های زیادی برای ارسال پول نقد از میان مرزها وجود دارد، دسترسی به مؤسسات بانکی کم و درصد تورم به‌شدت بالا است. در زیمباوه در سالیان اخیر می‌توان مفهوم این ایده را دید، جایی که مردم محلی از ارزش سرمایه و دارایی خود ناامید شده‌اند و برای خریدن بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر هجوم بردند.

بیشتر بخوانید: بازار ارزهای دیجیتال در آفریقا، گرم است!

همان‌طور که مشخص است، تورم و فساد منجر به بی‌ثباتی و عدم اعتماد به حکومت و نهادهای دولتی می‌شود. بااین‌حال با توجه به افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در بسیاری از نقاط آفریقا، کاربران قادر خواهند بود از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنند تا سرمایه‌ی دیجیتال خود را در آن نگه دارند. با همه‌ی این مزایا، سرعت رشد بلاک چین در آفریقا ناچیز است؛ چراکه مؤسسات دولتی که از یک تکنولوژی بی‌نقص مانند بلاک چین استفاده می‌کنند بسیارکم هستند.

علت بروز این مشکل به خاطر عدم به رسمیت شناختن ارز دیجیتال توسط برخی دولت‌ها است؛ مثلاً در مصر بانک مرکزی اجازه استفاده از کریپتو را نمی‌دهد. گروه جدیدی از ماینرها پدیدار شده‌اند که تجارت ارزهای دیجیتال را پنهانی انجام می‌دهند؛ چراکه می‌ترسند تحت تعقیب قرار بگیرند. به همین سبب در بخش‌هایی از شهر قاهره بسیاری از فارم‌های استخراج بیت کوین با تبادل اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان پدیدار شدند.

رونق بلاک چین

مروری کوتاه بر داستان بلاک چین در قاره سیاه

بسیاری از کارشناسان استدلال کردند که فناوری بلاک چین می‌تواند در بسیاری از جوامع در سراسر جهان دموکراسی را اجرا کند. بااین‌حال باید اذعان داشت که سازمان‌های نوآور دولتی باید فرصت و زمان بیشتری را در اختیار بلاک چین قرار دهند. با توجه به محدودیت سیاست‌ها در قبال ارز دیجیتال در آفریقا، برخلاف چیزی که در ایالات‌متحده و جاهای دیگر مشاهده می‌شود، با برداشتن این محدودیت‌ها، آفریقا قاره‌ی بزرگ بعدی است که با استفاده از بلاک چین رشد می‌کند. آغازگر این پیشرفت می‌تواند افزایش برنامه‌های غیرمتمرکز برای حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. چیزی که بلاک چین آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

منبع: medium
print

دیدگاه تان را بنویسید