هر آنچه باید راجع به ICO بدانید !

​چه یک استارتاپ داشته باشید و چه به خواندن مقالات فناوری‌های نوین علاقه‌مند باشید، مطمئنا یکی از واژه‌هایی که در چند ماه اخیر به گوشتان رسیده ICO می‌باشد.

لینک کوتاه کپی شد

 «شرکتی با فروش توکن‌هایش جذب سرمایه می‌کند!» خبرهایی از این قبیل این روزها خیلی باب شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که در سال ۲۰۱۷ شرکت‌ها از راه ICOها بیشتر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCها) سرمایه جذب کردند.

 با وجود آنکه جذب سرمایه برای یک کسب‌ و کار نوپا حقیقتا بسیار جذاب است اما ما معتقدیم  ICO، بیش از یک ابزار جمع‌آوری پول صرف می‌باشد. در این مقاله راجع به اقتصاد و انگیزه‌های شکل‌گیری یک ICO بحث خواهیم کرد.

عرضه اولیه سکه یا ICO

[هر آنچه باید راجع به ICO بدانید !]

عرضه اولیه سکه یا ICO به طور کلی یک متد سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) یا جذب سرمایه برای راه‌اندازی یک ایده است که با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، اما ما باور داریم این مفهوم فراتر از حوزه‌ی کسب و کاری است. ICO به معنای عرضه‌ی پول اولیه می‌باشد. از این عبارت به راحتی می‌توان چنین استنتاج کرد که شرکت‌‌ها از طریق ICO می‌توانند با عرضه‌ی اولیه‌ی کوین یا همان ارز خود، سرمایه جذب کنند. این مفهوم ساده به نظر می‌رسد اما واقعا منظور از کوین چیست؟

ابتدا به مفهوم کوین و سپس به مفهوم ارائه‌ی اولیه‌ی این کوین‌ها (Initial Coin Offering) خواهیم پرداخت. برای درک بهتر این مقاله، پیشنهاد می‌شود، ابتدا مقاله‌ی «بلاک چین چیست» را مطالعه کنید. بیایید با یک مثال شروع کنیم؛ فرض کنید شما مشغول راه‌اندازی یک کسب‌و کار جدید هستید و می‌خواهید فروشگاهی برای فروش بازی‌های تلفن همراه ایجاد کنید. در این فروشگاه کاربران می‌توانند بازی‌های پولی و رایگان دانلود کنند. سطوح دسترسی به مراحل مختلف یک بازی نیز برای کاربران قابل خریداری است. هر پولی که کاربران بابت بازی‌هایشان به شما می‌پردازند با کسر حق کمیسیون، به توسعه‌دهندگان بازی تعلق می‌گیرد. شما یک کارآفرین موفق هستید و توانسته‌اید یک اکوسیستم عالی برای بازی‌ها، توسعه‌دهندگان بازی و گیمرها به وجود بیاورید. بزرگ‌ترین کمپانی های بازی‌سازی جهان، محصولات خود را در پلتفرم شما توزیع  کرده و سرسخت‌ترین گیمرهای جهان نیز از پلتفرم شما بازی می‌خرند. رویای شما به واقعیت تبدیل شده است.

خب البته این فقط یک رویا است! و واقعیت کمی متفاوت می‌باشد. پیش از راه‌اندازی فروشگاه شما باید  برای توسعه‌ی پلتفرم‌تان تعداد زیادی مهندس استخدام کنید! و برای اینکار باید پول زیادی خرج کنید درحالی که جیب‌تان خالی است. حتی اگر شما مافوق تصور عمل کرده و فروشگاه خود با تمام ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن راه‌اندازی کنید، باز هم مشکلاتی وجود دارد. زمان آن فرا رسیده که توسعه دهندگان بازی، بازی‌هایشان را در پلتفرم شما قرار دهند تا کاربران آنها را بخرند، اما پلتفرم شما کاربر زیادی ندارد پس چرا آنان باید چنین کاری انجام دهند؟ اگر کاربری وجود نداشته باشد تا بازی آنها را بخرد، گذاشتن بازی در پلتفرم شما برای آنها هیچ سودی نخواهد داشت. از طرفی کاربران هم زمانی‌که بازی‌ای در پلتفرم شما وجود نداشته باشد انگیزه‌ای برای سر زدن به فروشگاه‌تان ندارند. در حقیقت مساله درگیر معمای مرغ و تخم مرغ می‌شود.

با شناخت تمامی این موانع در طول مسیر، ممکن است ناامید شده و دست از تلاش کردن بردارید و یا به فکر یک راه‌حل خلاقانه باشید. از آنجایی که شما کارآفرین ترسویی نیستید تصمیم می‌گیرید راه حلی برای این مشکل پیدا کنید. C در ICO راه حل شما می‌باشد.

C به عنوان Coin:

فرض کنید شما یک کارآفرین باهوش هستید و به یک راه حل و ایده می‌اندیشید، ناگهان فکری در ذهنتان جرقه می‌زند و به این فکر می‌کنید چه می‌شود اگر کاربران به جای پرداخت دلار، یورو و … از ارز مخصوصی که در اکوسیستم شما تعریف شده است، استفاده کنند و توسعه‌دهندگان نیز به جای دریافت پول، همین ارز یا به عبارتی کوین‌ را دریافت کنند. کوین به همراه ارزش و کاربردی که در اکوسیستم با خود به همراه دارد توکن (Token) نامیده می‌شوند. استفاده از ابزار شخصی برای مبادله‌ی ارزش در اکوسیستم، می‌تواند تمام مشکلاتی را که پیش از این مطرح کردیم را از بین می‌برد. این توکن‌ها نه تنها شما را درگیر پایگاه‌داده‌ای غیرشفاف نمی‌کند بلکه بر روی یک بلاک چین عمومی قابل عرضه خواهند بود و هرفردی می‌تواند مالکیت این توکن‌ها را اعتبارسنجی کرده و  در صورت تمایل به شخصی دیگر انتقال دهد. نکته‌ی جالب‌تر اینجاست که پیش ازآنکه فرد پلتفرم خود را ایجاد کند هم می‌تواند این توکن‌ها را با قیمت ثابت جزئی‌ای بفروشد. پس از این به تشریح دو مفهوم I و O در ICO خواهیم پرداخت.

[هر آنچه باید راجع به ICO بدانید !]

 

 

عرضه‌ی اولیه (Initial Offering):

شما به عنوان یک کارآفرین، طرح کسب و کار (Business Plan) خود به همراه توکن‌ای که از ارزش مالی پلتفرم شما محافظت می‌کند تهیه  کرده و به دنیا نشان دادید که چقدر پلتفرم‌تان برای کاربران و سازندگان بازی معتبر و قدرتمند است. توکن و یا کوین این شبکه را به همه معرفی کرده و به خریداران بالقوه اعلام کردید که می‌توانند این کوین‌ها را با قیمت نازلی حتی پیش از تکمیل پیاده‌سازی پلتفرم در ابتدا تهیه کنند و شما با گرفتن پول آنها اکنون قادر خواهید بود برای پیاده‌سازی و تکمیل طرحتان اقدام کنید.

برای تشویق خریداران برای خرید توکن‌های اولیه به آنها گفتید که اکوسیستم‌تان در سال‌های آینده رشد خواهد کرد و ارزش سکه‌هایی که آنها امروز از شما بخرند، چندین برابر خواهد شد.

ممکن است از خود بپرسید پیش از  تکمیل پلتفرم ، توکنهایم را بر روی چه بستری باید عرضه کنم؟ عرضه‌ی اولیه‌ی کوین‌ها اغلب بر روی یک بلاک چین عمومی نظیر اتریوم انجام می‌شود. برای ایجاد اعتماد مالکیت و انتقال‌پذیری از ارزهای دیجیتال نئو و ویوز استفاده می‌شود. در حقیقت لازم نیست کوین جدیدی برای اکوسیستم خود بسازید بلکه می‌توانید آن را بر مبنای کوینی موجود ایجادکنید! لازم به ذکر است این نکته را در نظر داشته باشید که ماهیت پول و یا هر دارایی دیجیتال تنها ورودی‌ای در یک دفتر حساب معتبر است.

[هر آنچه باید راجع به ICO بدانید !]

اگر مردم حرف‌های شما را باور کنند و توکن‌هایتان را بخرند، به تدریج جیب‌های خالی‌تان پر از پول می‌شود. شما اکنون قدرت شروع  و پیاده‌سازی پلتفرم خود را خواهید داشت. با ترغیب کردن افراد به سرمایه‌گذاری در موفقیت پلتفرم‌تان، آنها را به ساخت بازی و استفاده از بازی‌ها نیز تشویق کرده‌اید.

تقلب، دروغ و ناامیدی

مانند هر ابزار دیگری، افرادی در اکوسیستم هستند که نقاط ضعف سیستم را پیدا کرده و از آنها به سود خودشان بهره می‌برد، ICO نیز از این امر مستثنی نیست. افرادی سودجو، با ساختن داستان‌های دروغین راجع به راه‌اندازی پروژه‌هایشان، توکن خود را به مردم غالب کرده و ارزش آن را برای همیشه تسخیر کرده‌اند. دیدگاهی وجود دارد که می‌توان ICOهای بد را از طریقICOهای خوب شناسایی نمود.

آیا قانون از سرمایه‌گذاران محافظت نمی‌کند؟

[هر آنچه باید راجع به ICO بدانید !]

پاسخ در شرایط فعلی خیر می‌باشد. بیشتر iCOها ارائه‌دهنده‌ی توکن‌های کاربردپذیر و با ارزش هستند. این توکن‌ها برای استفاده بر روی یک پلتفرم دیگر طراحی می‌شوند. از این رو مفاهیم امنیت و قانون برای آنها کارساز نیست. برخی معتقدند نبودن قوانین و محدودیت، مفید بوده و نوآوری و توسعه را تسریع می‌کند. با اینکه این استدلالی معتبر است اما به دزدان نیز این فرصت را می‌دهد تا از سرمایه‌گذارانی که خیلی با نحوه‌ی کار ICOها آشنا نیستند کلاه‌برداری کنند.

البته ICOهایی هم وجود دارند که اقدامات نظارتی نسبت به فروش توکن‌های خود پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال می‌توان اینطور تعیین کرد که اگر سرمایه‌ی کافی برای اجرای پروژه‌ی مورد نظر جمع‌آوری نشد، مبالغ جمع شده به صاحبان آن بازگردانده شود.

جمع‌بندی

ICO راهی برای تهیه‌ی سوخت (توکن کاربردپذیر) یک وسیله‌ی نقلیه‌ (یک پلتفرم) است. اگر مردم به قدر کافی سوخت بخرند، شما پول لازم برای راه انداختن وسیله‌ی نقلیه‌تان را  به دست می‌آورید و صاحبان سوخت (توکن‌ها) قدرت سوار شدن این وسیله‌ی نقلیه را خواهند داشت

باز هم یادآوری می‌کنیم که ICO فقط راهی جدید برای جمع‌آوری پول نیست، بلکه راهی برای به دست آوردن مشتریان و شبکه‌سازی در یک کسب‌وکار است. اگر بدانید که ICOها چه قابلیت‌هایی دارند شگفت زده خواهید شد. زمانی که یک شرکت توکنی را می‌فروشد در ازای آن سه چیز به دست می‌آورد: سرمایه‌گذار، مشتری و مُبَلِغ. شما به عنوان یک کارآفرین چه چیز دیگری می‌خواهید؟

منبع:hackernoon

 

دیدگاه تان را بنویسید