خالق دوج کوین: فضای تمرکززدایی نیازمند تفکرات جدیدی استReviewed by نیما ملک پور on Sep 10Rating: 5.0

جکسون پالمر، خالق دوج کوین و توسعه‌دهنده در شرکت آدوبی، اظهار داشت که توسعه‌دهندگان جامعه ارز دیجیتال باید راهی برای تشویق کاربران برای مهاجرت از سیستم‌های متمرکز به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) پیدا کنند.

سیستم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز بهره‌وری بسیار پایینی در پردازش اطلاعات نسبت به پلتفرم‌های متمرکز دارند. به همین دلیل نیز تشویق کاربران برای استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز امری دشوارتر از ساخت و توسعه این برنامه‌ها خواهد بود.
پالمر در این باره گفت:

به عبارتی دیگر، طرز تفکر «تو بساز و آن‌ها به سمتش خواهند آمد» برای بلاک چین X دیگر پاسخگو نیست. چرا که فرض اولیه این طرز تفکر بر این پایه استوار است که کاربران از نسخه متمرکز ناراضی هستند و علاوه بر این حاضرند هزینه‌های گزاف انتقال به سیستم‌های غیرمتمرکز را نیز متحمل شوند.

نمونه‌هایی از گزینه‌های جایگزین موفق

محبوبیت بعضی برنامه‌های استور گوگل و اپل که بر پایه فعالیت کاربرانشان به آن‌ها پاداش می‌دهند، در حال افزایش یافتن است. برخی از این برنامه‌ها بر اساس شدت میزان فعالیت کاربران و برخی دیگر پس از انجام کارهای جزئی و تماشای تبلیغات، به کاربران خود پاداش می‌دهند.

این برنامه‌ها در یافتن پایه کاربری بومی برای توکن‌هایشان موفق بوده‌اند چرا که کاربران دلایلی برای استفاده از گزینه‌های غیرمتمرکز برای این کار دارند. اما این موضوع برای بسیاری از برنامه‌ها در بخش بلاک چین اجرا نمی‌شود و طرز تفکر آن‌ها «بساز و آن‌ها به سمتش خواهند آمد» است.

برای مثال، توجه به صرافی‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۷ به نقطه‌ای رسید که بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که قصد راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز را در آینده دارد.

با این حال طبق اطلاعات سایت Dapp Radar سه صرافی برتر غیرمتمرکز IDEX ، ForkDeltra و Bancor که بر روی پروتکل اتریوم بنا نهاده شده‌اند، روزانه کمتر از ۴,۰۰۰ کاربر فعال دارند و حجم معاملات آن‌ها با ۱۰۰ صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال نیز قابل مقایسه نیست.

خالق دوج کوین: فضای تمرکززدایی نیازمند تفکرات جدیدی است

حجم معاملات روزانه و تمایل به ارزهای دیجیتال شاخص مانند بیت کوین و اتریوم افزایش یافته است و دلیل آن نیز نگاه کاربران به این ارزها به عنوان ذخیره ارزش است. اپلیکیشن کشنده بیت کوین می‌تواند قابلیت این ارز دیجیتال در حفظ ارزش بدون تاثیرگرفتن از بازارهای مالی گسترده‌تر باشد.

پالمر در رابطه با این موضوع افزود:

در همین حال، ارزهای شاخص و یکه‌تاز نظیر بیت کوین و اتریوم بیشتر از اینکه به عنوان ارزهای واقعی برای برنامه‌های خرده‌فروش نظیر Robinhood استفاده شوند، از سوی مردم به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری پذیرفته شده‌اند. پس بسیاری از مردم بیت کوین و اتریوم را به چشم BTC و ETH و همانند سهام بورس می‌بینند.

چه کاری از دست توسعه‌دهندگان برمی‌آید؟

تاکنون جامعه توسعه‌دهندگان متن‌باز اتریوم در حال کار بر روی برای پروتکل‌هایی نظیر شاردینگ (Sharding) و پلاسما (Plasma) بوده تا راه‌حلی برای مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم ارئه دهد.

همچنین برنامه‌های غیرمتمرکز نیز باید از نظر رابط کاربری و ظاهر برنامه به طور قابل توجهی ارتقا یابند تا پروسه انتقال از سوی سیستم‌های متمرکز به سوی سیستم‌های جایگزین غیرمتمرکز امری شدنی به نظر برسد.

همینطور متصدیان برنامه‌های غیرمتمرکز نیز باید راهی برای تشویق کاربران برای استفاده از این برنامه‌ها پیدا کنند؛ امری که مرورگر Brave با ترغیب کاربران با توکن‌های BAT در حال انجامش است.

خالق دوج کوین: فضای تمرکززدایی نیازمند تفکرات جدیدی است

در ماه جولای، تیم این مرورگر اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه‌اش از ۳ میلیون نفر عبور کرده و این مرورگر به پراستفاده‌ترین برنامه غیرمتمرکز بین تمامی dApps ها تبدیل شده است.

منبع: ccn
print

دیدگاه تان را بنویسید