به گزارش جماران؛ رضا نصری، تحلیلگر روابط بین الملل، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«آقای ظریف در گفت‌وگو با سی.ان.ان گفته است تصور می‌کرده آمریکا یاد گرفته باشد که در مورد ایران - اگر چه تحریم‌ ممکن است باعث فشار اقتصادی شود - اما نتیجه سیاسی مورد دلخواه آمریکا را در پی نخواهد داشت.

او سپس - با توجه به این زمینه‌سازی قبلی که آمریکا «معتاد به تحریم» است - به طعنه اضافه کرده که در این مورد مشخص «اشتباه» می‌کردم. یعنی وزیر امور خارجه ایران به مخاطبان آمریکایی تاکید کرده که اعتیاد کشورشان به تحریم چنان جدی و عمیق است که اجازه نمی‌دهد این کشور از تجربیات گذشته‌اش درس‌ بگیرد و متعاقباً تصمیمات عاقلانه اتخاذ نماید. 

به بیان دیگر، این اظهارات آقای ظریف در یک رسانه‌ٔ آمریکایی بیان شده و به افکار عمومی این کشور هشدار می‌دهد که تصمیمات دولت کنونی آن‌ها مانند تصمیمات فرد معتادی است که از دایره عقل و منطق خارج شده است.

حال، عده‌ای در داخل کشور این جملهٔ «اشتباه می‌کردم» را مستمسکی برای حمله به وزیر امور خارجه قرار داده‌اند و اینگونه القا می‌کنند که آقای ظریف «اعتراف» کرده که کُل سیاست خارجه دولت روحانی و ماجرای برجام از اساس «اشتباه» بوده است. به عبارت دیگر، آن‌ها یک بار دیگر خود را میان وزیر امور خارجه و مخاطب خارجی او قرار داده‌اند و مانند بازی «وسطی» از هر جمله‌ او برای مقاصد سیاسی و جناحی خود «بُل» می‌گیرند!

این دسته از منتقدین به این حقیقت نیز هیچ توجه ندارند که امروز دست‌کم بخش قابل ملاحظه‌ای از بازیگران سیاسی در آمریکا حقیقتاً به این نتیجه رسیده است که تحریم ایران منجر به تغییر رفتار سیاسی دولت جمهوری اسلامی نخواهد شد و این نکته را مکرراً به دولت ترامپ - که تحریم‌ را حتی در مورد متحدین غربی خود کارساز می‌داند - گوشزد می‌کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.