رییس شورای شهر تهران گفت: بیش از نیمی از تعطیلات به مناسبت عزاداری می باشد که در اکثر آنها، بسیاری از شهروندان تهرانی با تعطیل کردن روز قبل یا بعد، به سفرهای تفریحی می روند، یعنی نه تنها فلسفه تعطیلی برای برگزاری مراسم عزاداری محقق نشده بلکه بر کاهش بهره وری ، تصادفات و آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت مردم در ترافیک هم منجر می گردد.

به گزارش جماران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در آغاز شصت و نهمین جلسه گفت: 

در ایران تقریبا ۲۷ تعطیلات غیررسمی داریم. به دلیل نوع چینش تعطیلات، افراد روزهای قبل و بعد از تعطیلات را نیز مرخصی گرفته و به نوعی تعطیل می کنند. با این حساب تعداد تعطیلات حدودا ۲ماه در سال است.

اگر فرض کنیم هزینه جاری تهران هزار میلیارد در ماه می شود  به این خاطر  حدود هزار میلیارد تومان سالیانه به هدر می رود.

از ۲۷ روز  تعطیل، غیر از ۵ روز تعطیل نوروز، بیش از نیمی از تعطیلات به مناسبت عزاداری می باشد که در اکثر آنها، بسیاری از شهروندان تهرانی با تعطیل کردن روز قبل یا بعد، به سفرهای تفریحی می روند، یعنی نه تنها فلسفه تعطیلی برای برگزاری مراسم عزاداری محقق نشده بلکه بر کاهش بهره وری ، تصادفات و آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت مردم در ترافیک هم منجر می گردد در حالیکه اگر اکثر این روزهای عزاداری تعطیل نباشد ، می توان با برگزاری مراسم عزاداری رسمی در ادارات، مدارس و دانشگاهها وبازار ، تکریم بهتری از اهل بیت نمود.

البته در مجلس ساماندهی تعطیلات مطرح شده ولی به نتیجه ای نرسیده است.

تجربه کشورهای اسلامی نشان داده که تعطیلات مذهبی می تواند در مناسبت های شادی باشد تا عزا. 

تمرکز تعطیلات بر روزهای شادمانی دینی می تواند در رد بعد منفی تبلیغ دین، نزدیک شدن جامعه به ابعاد اصلی دین و تزریق نشاط به جامعه موثر باشد که امیدواریم با به نتیجه رسیدن این موضوع ، افزایش  بهره وری در مجموعه کشور بویژه مدیریت شهری محقق شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.