سفیر ایران در لندن تلاش خانواده بیژن ابراهیمی برای احقاق حق از دست رفته آن مرحوم را حائز اهمیت توصیف کرد.

به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت:

ماجرا از چند سال پیش آغاز شد. بیژن ابراهیمی، جوان ایرانی که به امید دستیابی به زندگی بهتر در سال ٢٠٠١ به انگلیس مهاجرت کرده بود نهایتا در شهر کوچکی در جنوب بریستول در منطقه ای که غالبا سفیدپوستان اروپایی در آن زندگی می کردند، اقامت نمود. او علیرغم سختی زندگی با توجه به ناتوانی حرکتی که با آن مواجه بود، فردی آرام و بی آزار بود ولی با همسایه ای نژادپرست و بیمار گونه مواجه بود که انگار از اذیت و آزار بیژن لذت می برد. خیلی وقتها همراه دوست خود بدون آنکه بیژن برای آنها مشکلی فراهم کند بهانه ای می گرفت و به روشهای مختلف به او حمله میکرد. اما بیژن هر بار با صبر و حوصله این دشنام هاو تهدیدات را تحمل میکرد و در طول سالهای 2005 تا 2013 در برابر تهدید به مرگ  و ضرب و شتم خود و حتی گربه اش "موشی"، 44 بار رسما به تنها پناه خود یعنی پلیس و بعد هم شورای شهر رجوع کرد به امید آنکه آنها جلوی حملات این فرد مهاجم را بگیرند اما هر بار نه تنها با بی محلی آنها مواجه می شد، بلکه حتی پلیس خودِ وی را چند بار به جرم انزواجویی و ایجاد حس خطر در میان افراد جامعه متهم و حتی بازداشت نمود. متاسفانه فریادهای بیژن به جایی نرسید و همسایه ی شرور وی نا باورانه در یک روز تلخ در سال 2013 با حمله به وی او را کشان کشان به جلوی زمین چمن خانه اش کشانید و بعد از ضرب و شتم زیاد او را به آتش کشید و به قتل رساند. شوک این حادثه به جامعه شدید بود. دادگاه همسایه شرور را به حبس ابد محکوم نمود ولی این برای دو خواهر بیژن که در جریان آلام و دردهای او بودند نمیتوانست آرامش بخش باشد. آنها به حق خواستار برخورد با بی توجهی پلیس که خود عامل کمک کننده به بروز این جنایت بود شدند و لذا تلاشی گسترده را از طریق نظام مستقل شکایت علیه پلیس آغاز کردند. هر چند این رسیدگی با توجه به اهمیت طول کشید ولی در ماه مه 2016 پلیس شکایت وارده به پلیس محل را وارد تشخیص داد و دو پلیس ارشد مسئول را به جرم عدم اجرای وظایف حرفه ای خود به زندان و دو افسر دیگر را از کار اخراج کرد. 

اما درد جانکاه خواهران بیژن باز هم آرام نگرفت و آنها خواستار این شدند که پلیس محکوم به اعمال سیاست "نژاد پرستی نهادینه" شود بدین معنا که پلیس به علت تعصبات نژادی نسبت به تفاوت رنگ پوست، قومیت و فرهنگ با مجرمین برخورد لازم را نداشته و بدینوسیله به وقوع جرم کمک کرده است. بعد از ادامه دادرسی قضایی امروز پس از یکسال و نیم، شهردار بریستول رسما اعلام کرد که متاسف است اعلام نماید که رفتار نژاد پرستانه ی پلیس در مسالمت با مجرم و قاتل بیژن بدلیل تعصبات فرهنگی صحیح میباشد و شورای شهر به این دلیل عذرخواهی عمیق خود را از این واقعه اعلام می نماید. آنها با ایجاد تغییرات لازم در ساختار پلیس تمامی سعی خود را خواهد نمود که دیگر چنین اتفاقی علیه افراد دیگر ملیتها و فرهنگها و مهاجرین تکرار نشود. 

این اعلام البته امروز به بیژن کمکی نمی کند و درد دل خواهرانش را هم از میان نمی برد ولی تنها نشان از این دارد که تلاش برای ایجاد عدالت و احقاق حق هر چند برای خود شخص مفید نباشد اما باید پیگیری شود چرا که میتواند برای دیگران ثمربخش باشد. بیژن ابراهیمی قربانی نژاد پرستی شد و ما همه باید نژاد پرستی را محکوم کنیم. و همه وظیفه دارند تا پاک شدن جوامع و بویژه نهادهای نظارتی آنها از مقابله با خشونتهای نژادپرستانه از دست تلاش بر ندارند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.