در 100 روز گذشته، هم شورا و هم شهردار توانستند گام‌های مؤثری در جهت پیشگیری و توقف روندهای ناصواب گذشته بردارند.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، طی یادداشتی در همشهری نوشت: تحولات جامعه ایران طی چهار دهه گذشته بیانگر سرعت، حجم، عمق و گستره بالای تغییرات و تحولات در باورها و رفتار ایرانیان است. ظهور پدیده شوراها به‌عنوان پارلمان محلی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب و نظام در حرکت به‌سمت دموکراسی و حکومت محلی است.

به گزارش جماران ، در اینستاگرام دکتر سید رضا صالحی امیری آمده است: شوراها در سطح روستا، شهر، شهرستان و استان و نهایتاً کشور، مظهر خواست انقلاب برای واگذاری امور به مردم در کلیه سطوح است که می تواند تغییرات زمانی را با تصمیمات محلی سازگار کند. مردم بیش از مسئولان، دلسوز مسائل و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و شهری خود هستند و باید مرکز ثقل تصمیمات به آن ها واگذار شود.

از این جهت، شوراها و شهرداران باید نماد مردم‌سالاری دینی در ایران باشند. نهال شورا نوپاست و نباید با اقدامات تند و رادیکال، به اصل آن ضربه وارد کرد. ضرورت تعامل دائمی میان شوراها و شهرداران و عبور از مسائل فرعی و حاشیه‌ای با هدف تداوم حیات اصل شورا، مشهود و محسوس است.

در این میان، شورا و شهرداری تهران رسالت مهم‌تری را به دوش می‌کشند. تهران نماد ملی است و از این منظر، موفقیت شورا و شهرداری در تهران در تقویت پایه‌های دموکراسی و مردم‌سالاری نقش بسزایی ایفا می کنند.

خوشبختانه مردم تهران پس از سه دوره، رأی به تغییر دادند. این تغییر باید در عرصه‌های زیستی، اجتماعی و فرهنگی مردم حس شود. مردم تهران باید از محله گرفته تا منطقه تا محیط کار و زندگی و حرکت در سطح خیابان و مترو و بازار و... احساس رضایت، اعتماد و نشاط کنند.

شهر از دو ساحت شکل گرفته است: کالبد فضایی و روح و روان شهر. برج‌های مرتفع و تبدیل شهر به یک خوابگاه بزرگ و در کنار هم قرار دادن اجباری میلیون‌ها انسان مشکل کلان‌شهر تهران را حل نخواهد کرد. گسترش روابط انسانی، اخلاقی و توجه جدی به حقوق شهروندی، مقوله‌ای به نام سازگاری و تعامل اجتماعی، همدردی، همگرایی و همنوایی از نیازهای اساسی انسان‌های ساکن در یک شهر است.سنجش موفقیت شورا و شهردار و شهرداری در تهران، وابسته به میزان رضایت، مشارکت و اعتماد مردم به این نهادهاست.

مدیران شهری باید مستمراً عملکرد خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده و آنان را میزان و معیار موفقیت یا عدم موفقیت خود بدانند و از تجویز نسخه‌های بدون پشتوانه علمی پرهیز کنند.خوشبختانه در 100 روز گذشته، هم شورا و هم شهردار توانستند گام‌های مؤثری در جهت پیشگیری و توقف روندهای ناصواب گذشته بردارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.