به مناسبت این روز گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون در دانشگاه کوشیده‌اند و می‌کوشند نقش و تاثیر جنبش و جریان دانشجویی را در حیات سیاسی و فرهنگی جامعه برجسته کنند و با تکیه بر آرمان‌ها، خواسته‌ها و فعالیت‌های خود، صحن دانشگاه را به عرصه‌ای برای نمود و ظهور تحرک، پویایی، نقد و گفت و گو تبدیل می‌کنند.

واقعه ۱۶ آذر، اکنون پس از سپری شدن چندین دهه، به حادثه‌ای تاریخی و در عین حال زنده، مهم و تأثیرگذار درعرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور تبدیل شده است.

فراز و فرودهایی که ۱۶ آذر تاکنون پشت سر نهاده و در هر دوره، چیزی بر آن افزوده شده است، امروز به منبعی الهام بخش در حیات دانشجویی و سنت سیاسی کشور مبدل  شده است. "روز دانشجو"، اینک با پشت سرنهادن شصت و چهار سال تلاش دانشجویی برای کسب حقوق و خواسته‌های صنفی و سیاسی، آزادی خواهی و عدالت طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار کارنامه پر افتخاری دارد و نمادی روشن شده است در آسمانِ عزت و اعتبار نهاد دانشگاه.

زمینه‌ها و شرایط مساعد پس از سقوط دیکتاتوری شاه واستقرار نظام جمهوری اسلامی، آن نهال به یادگار مانده از  دهه سی را در بستر خود رشد داده و بالیدن و بالا آمدن توان دانشجویی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که در شرایط فعلی "روز دانشجو" بر صدر مناسبت‌های دانشگاهی نشسته است و قدر می بیند.

در واقع، آنچه در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاهدش بوده‌ایم، اوج گیری شعور و شور جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر هر سال است.

به مناسبت این روز گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون در دانشگاه کوشیده‌اند و می‌کوشند نقش و تاثیر جنبش و جریان دانشجویی را در حیات سیاسی و فرهنگی جامعه  برجسته کنند و با تکیه بر آرمان‌ها، خواسته‌ها و فعالیت‌های خود، صحن دانشگاه را به عرصه‌ای برای نمود و ظهور تحرک، پویایی، نقد و گفت و گو تبدیل می‌کنند.

تفسیرها، تحلیل‌ها، نقدها، مناظره‌ها و گفت و گو ها به مناسبت این روز، فرصت و مجال بیشتری برای ظهور و بروز می‌یابند و به لحاظ کمی و کیفی نصاب بالاتری را رقم می‌زنند. دانشگاه در این ایام، نشاط و تحرک در خور توجهی می‌یابد و به بهانه روز دانشجو به عرصه‌های مباحث کلان و مسائل مختلف کشور ورود پیدا می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های عقلانی و علمی، وارد سطوح و لایه‌های عمیق‌تری از جامعه و جهان شد و  حجم عظیمی از مطالب نو را وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور کرد و از این طریق بر غنا و عمق مباحث و اصلاح رویکردها و سیاست‌ها و آگاهی بخشی به جامعه  افزود.

در ضمن اینجانب با رتبه 701 در کنکور سراسری فقط به خاطر اینکه شهر خودم بخوام ادامه تحصیل بدم و نبودن این قوانین در اون زمان مجبور شدم با این پسوند انتخاب رشته کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.