سازمان اداری مجلس بلحاظ مدیریتی و عملکردی و نیز شفافیت نیاز به تحول اساسی دارد.

به گزارش جماران؛ علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در کانال تلگرامی خود نوشت:

روز مجلس فرصت خوبی برای مرور کارنامه فردی و جمعی نمایندگان و همچنین عملکرد مجلس است، اگرچه همه ایام برای ارزیابی کارنامه و مرور عملکرد مغتنم اند.

از ابتدای کار مجلس دهم تلاش داشته ام برابر عهدی که با خدا و مردم بسته ام خدا را در اظهارات و عملکردم در نظر گیرم و حقوق مردم و منافع ملی کشور اولویت اول و مقدم بر همه مسائل باشد.

قانون اساسی بعنوان معیار ساختاری انجام وظایف نمایندگی نصب العین بوده و خودکامگی و تضییع حقوق مردم در هر سطح موضوعی است که با همه توان و بی ملاحظه در مقابله با آن همچنان در تلاشیم.

خاستگاه خود را در هیچ روزی فراموش نکرده ام که بی مردم همه هیچیم و اعتبار و ارزش و اختیاری اگر برای هر مسئولی بویژه نمایندگان هست تماما ناشی از رای و اعتبار مردم است و این نه یک شعار زیبا بلکه حقیقتی است که غفلت از آن برای هر مسئولی ویرانگر است.

تلاش بنده بر این بوده که بترتیب در صحن و کمیسیون در دو حوزه قانونگذاری و نظارت فعال و اثربخش باشم و ضمن مراقبت از سلامت عملکرد،  همکاران را نیز حتی المقدور به تحرک بیشتر تشویق نمایم.

در کمیسیون نیز اگرچه حوزه عمل بسیار محدودی در مقایسه با ساختار قدرت دارد اما به سهم خود در جلسات و تصمیمها حضور و مشارکت داشته ام و از جناحی شدن فضا جلوگیری کرده ام.

بلحاظ اخلاقی حفظ حرمت همه اشخاص بویژه مقاماتی که بعنوان مهمان به کمیسیون دعوت میشوند برای جلسات استماع یک اصل است و اجازه حرمت شکنی خصوصا با انگیزه های سیاسی نداده ایم.

معتقدم هیات رییسه مجلس بعنوان سکاندار مدیریت مجلس نیاز به انسجام و شفافیت بیشتر دارد و با درجه بالاتری از انسجام و شفافیت میتواند مجلس را در دو فضای قانونگذاری ونظارت به سکوی موفقیت نزدیکتر کند.

سازمان اداری مجلس بلحاظ مدیریتی و عملکردی و نیز شفافیت نیاز به تحول اساسی دارد.

برخی دبیران کمیسیونها که کارمندان مجلس هستند سی سال و بعضا بمدت ده و ۱۵ سال بر اداره و امور کمیسیونها  اثرگذارند.

تخصصها و سطح تحصیلات دبیران کمیسیونها حتما نیاز به ارزیابی جداگانه دارد و روابط شخصی باقیمانده از دوره های  قبل، کار جابجاییها و اصلاح ساختار سازمانی مجلس و کمیسیونها را سخت کرده است. 

آسیب شناسی موضوع مدیریت سازمانی و اداری مجلس و میزان کارامدی و اثربخشی معاونتها و واحدهای مختلف مجلس، موضوعی است که نیازمند ورود جدی،  بیطرفانه و موثر هیات رییسه مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه و عموم نمایندگان است امری که تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است و شواهد هم حاکی از ان است که همچنان تلاش میشود این حوزه بدون ارزیابی لازم و تغییر موثری ادامه کار دهد.

برای یک سازمان حرفه ای و حساس اینها نشانه های خوبی نیست و نمایندگان بدلیل ابهام در مدیریت و عملکرد  سازمان  مجلس، گاها سخن از تحقیق و تفحص از خود مجلس می گویند.

شایسته است فراکسیونها گزارش دوره ای عملکرد به مردم ارائه نمایند.

بطور کلی بیش از ۴۵ فراکسیون در مجلس فعال شده اند در حالیکه کمتر از پنج فراکسیون بطور حرفه ای دارای اساسنامه و ساختار تشکیلاتی منسجم هستند.

فراکسیون امید در سال دوم فعالیت خود با انسجام و شفافیت بیشتر به سمت  اثرگذاری لازم در بخش قانونگذاری و نظارت رفته است و در حوزه سیاسی و مطالبات بحق مردم گامهای محکمتری را برخواهد داشت. 

انتشار اسامی اعضای فراکسیون در روزهای اینده گامی در جهت انسجام و همگرایی بیشتر اعضا و شفافیت در عملکرد خواهد بود.

مجمع نمایندگان تهران با تقسیم کار گروههای هفت گانه ونیز راه اندازی دفاتر چهارگانه ارتباطات مردمی در اسلامشهر ری پردیس و شمیرانات (لواسان) جلسات هماهنگی و نظارتی موثری را در طول مدت گذشته با مسئولین ذیربط در سطوح مختلف داشته است که کارنامه عملکرد این مجمع نیز در بردارنده تلاش های ارزنده جمعی و فردی نمایندگان تهران می باشد.

کارنامه عملکرد مجمع نمایندگان تهران توسط دبیرخانه مجمع تدوین و به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.