امروز با تصمیم ترامپ، هر نوعی از همکاری سخت‌تر شده است. هر ملت یا بازیگر غیر دولتی، حالا در توافق کردن با امریکا بازنگری مجدد خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ ابوالفضل سروش، نماینده تهران، در کانال تلگرامی خود بخش‌های مهمی از مقاله‌ی امروز کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا در مذاکرات ۱+۵ در مجله‌ی پراسپکت انگلیس را منتشر کرده است: 

- در گفتگوهای دوطرفه‌ی من با جواد ظریف و مذاکره‌کننده‌ی قبلی، برخی اوقات راجع به این حرف می‌زدیم که اگر امریکا یک رئیس‌جمهور ضد توافق انتخاب کند چه خواهد شد؟ وقتی جان کری وزیر خارجه شد، این موضوع دوباره طرح شد و من با تیم ایران دیدار داشتم.

- جواب ما به نگرانی‌های آن‌ها دو وجهی بود:

اولا گفتیم توافق خوبی که به آنچه از آن انتظار است می‌رسد، به خوبی بر آن نظارت و توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (سازمانی با احترام و اعتبار بالا) راستی‌آزمایی می‌شود، دلیلی ندارد که بخواهد از هم بپاشد.

ثانیا این توافق دو طرفه نیست، جز ایران و امریکا، ۵ ملت دیگر به عنوان اعضای تیم عمل می‌کنند و توافق توسط قطعنامه‌ی شورای امنیت و حضور نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا حمایت می‌شود.

- اما امروز با تصمیم ترامپ، هر نوعی از همکاری سخت‌تر شده است. هر ملت یا بازیگر غیر دولتی، حالا در توافق کردن با امریکا بازنگری مجدد خواهد کرد [به عبارت دیگر، ایران آینه‌ی عبرت بقیه، از جمله کره‌ی شمالی شده است].

- بسیاری صداها در ایران بود که از رئیس‌جمهور روحانی می‌خواستند مواضع محکم‌تری اتخاذ کند.

-اشتون می‌نویسد: آن‌ها می‌گفتند امریکا هرگز قابل اعتماد نخواهد بود. آن‌ها گمان می‌کردند ایران تاسیسات خود را قطعه قطعه و متلاشی خواهد کرد، و بعدا کاشف به عمل می‌آید که طرف مقابل خیانت کرده است. رئیس‌جمهور ترامپ این عقاید را قوت بخشید.

- گرچه توافق هنوز لغو نشده اما آب سردی بر پیکر حیاتی‌ترین بخش آن برای ایران ریخته شده است. انگیزه‌ی آن‌ها برای رسیدن و متعهد ماندن به توافق، قوی کردن اقتصادشان بود. برداشتن تحریم‌ها به ایران اجازه میداد به دارایی‌های بلوکه شده‌ی خود دسترسی پیدا کرده و تجارت و سرمایه‌گذاری را گسترش دهند. در عوض، بسیاری کشورهایی که در پی سرمایه‌گذاری بودند، حالا عقب می‌کشند. این خبر بدی برای نیروهای اعتدالی در تهران است.

- این، برای امریکا هم خبری بدی است. امریکا ریسک قطع شدن هرگونه شانسی برای صحبت با ایران بر سر مسائل نگران‌کننده را متحمل شده است. بگذارید امیدوار باشیم کنگره به رئیس‌جمهور ترامپ کمک کند که درست فکر کند [!]

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.