بزرگ‌ترین خصیصۀ پوپولیزم این است که خوشایند مردم را بر مصلحت مردم ترجیح می‌دهد. می‌گوید: مردم! چهل هزارتومانی که ماهانه در خانه‌تان دادند، شیرین هست یا نیست؟ اکثر مردم می‌گویند شیرین است؛ چون اکثر مردم در جهت تشخیص ندادن مصلحت‌شان مثل عوام‌الناس و کودکان‌اند.

به گزارش جماران؛ مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود، بخش هایی از سخنرانی "تراژدی عاشقی و مهجوری" خود را منتشر کرد که در پی می آید:

من، اگر رئیس جمهور عاشق کشور خودم باشم، سرمایه‌ها و ثروت ملت را برای ایجاد کار، کارخانه، دامپروری قوی، کشاورزی، صنعت، تجارت و خدمات قوی صرف می‌کنم این، البتّه به مصلحت مردم هم خواهد بود؛ امّا دیگر ماهی چهل هزارتومان، در خانۀ هر کسی نمی‌دهم. امّا عوام‌الناس، چون خوشایند خود را از مصلحت‌شان، نمی‌توانند تشخیص دهند، از رییس جمهوری که ۴۰هزارتومان را درخانه‌شان می‌دهند، راضی‌اند و نمی‌فهمند که ممکن است چه خسارت‌ها و ظلم عظیمی در حق‌شان بشود. این درست مانند همان بچه‌ای است که نگاهش به این چهار شکلاتی است که آن آدم دزد دارد و نمی‌فهمد که اگر تو در کشورت دامپروری، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات قوی پیدا کنی، صد برابر چهل هزار تومانی که در خانه می‌دهند، سود می‌بری. تو اجازه بده این پول را به تو ندهند تا سود بیشتری ببری. امّا این عوام فریبی باعث می‌شود گمان داریم که چه کار خوبی برای ما انجام داده‌اند.»

بزرگ‌ترین خصیصۀ پوپولیزم این است که خوشایند مردم را بر مصلحت مردم ترجیح می‌دهد. می‌گوید: مردم! چهل هزارتومانی که ماهانه در خانه‌تان دادند، شیرین هست یا نیست؟ اکثر مردم می‌گویند شیرین است؛ چون اکثر مردم در جهت تشخیص ندادن مصلحت‌شان مثل عوام‌الناس و کودکان‌اند. ولی اگر کسی بیاید و بگوید یه قران هم به شما نمی‌دهم، اتفاقاً مالیات بیشتری هم از شما می‌گیرم، سخت‌گیری بیشتری هم می‌کنم ولی بالمآل همه‌تان رشد می‌کنید، این چنین شخصی مصلحت را بر خوشایند ترجیح داده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.