یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در تلگرام؛

و امرهم شوری بینهم...

 

اکنون به لطف خدا و همت مردم بیدار و انتخابگر شورای اسلامی شهر تهران تشکیل و شهردار محترم هم انتخاب و معرفی گردید.

اینک انتظار می رود که شورا و شهردار جدید رویه های نوین تری در پیش گرفته و نحوه عمل نهاد مدنی شورا و شهرداری را به خواسته های مردم نزدیکتر کرده و بر ظرفیت و توانایی های این دو جایگاه مهم تصمیم گیری در امر مسائل شهری تهران بیافزایند. بهترین راه نزدیکی به خواسته های مردم نزدیک شدن به مجلس بعنوان نماد اراده ملی و محلی است.

تهران دچار معضلات عمده ایی است که رئوس آن عبارت است از آلودگی هوا، ترافیک، ضعف و نقصان سیستم ترابری درون شهری، فقدان فضای مکفی سبز و تفریحی، فقدان پیاده رو مکفی بعنوان یک اصل ایمنی، دفع و امحای زباله و مسائل زیست محیطی مرتبط، ساخت و سازهای نامعقول و زشت شهری، تامین آب و دفع فاضلاب، گسترش بی رویه جمعیت بخصوص در مناطق حاشیه شهری، فقر و بیکاری، تراز نزولی کیفیت کلی زندگی و گسترش اختلالات روانی، فقدان حقوق مدون شهری جهت زندگی سالمتر برای کودکان و نوجوانان، فقدان فضای فرهنگی متناسب با عقاید و باورهای مذهبی و ملی و بسیاری دیگر که در این جستار کوتاه نمیگنجد.

 

از جمله نهادهای قدرتمند و موثری که میتواند با امکانات قانونی خویش به شهرداری و شورای شهر مدد رساند ، مجلس شورای اسلامی است که هم نقش تقنینی برای رفع نواقص و یا نیازهای قانونی دارد و هم میتواند با نظارت به موقع و موثر کاستیها و یا احتمالا تخلفات را روشن نموده، پیگیری و رفع نماید.

در ادوار گذشته اراده بر همکاری بین شهرداری تهران و نمایندگان کلانشهر تهران از هر دو سر ضعیف بوده و ارتباطات موجود هم غیر مدون، موردی و یا حتی شخصی بوده و اثر چندانی بر زندگی مردم و محیط شهری تهران نمیداشت. 

پیشنهاد می شود کمیسیون های تخصصی شورای شهر و همچنین شهرداری ها ارتباط تنگاتنگی با کمیسیون های نزدیک به خود در مجلس ایجاد نمایند و برای این ارتباط دستور کار و برنامه مدونی تنظیم کنند که اثرگذاری متقابل این نهادها را بر هم افزایش دهد. صدالبته نمایندگان محترم مردم شریف تهران در مجلس نیز باید همت بیشتری برای ارتباط ارگانیک با شورای شهر و شهرداری گمارند و بجای ارتباطات موردی و کم اثر اقدام به حضور مستمر در این نهادها نموده و نقش نظارتی خود را گسترش دهند. 

بنظر می رسد با توجه به اهمیت سیاسی، اداری، جمعیتی و استراتژیک شهر تهران بشود یک دفتر رسیدگی به امور مدنی کلانشهر تهران را در مجلس با حضور نمایندگان مردم شریف تهران و شهردار تهران و نماینده ایی از کمیسیونهای چندگانه شورای شهر تشکیل داد که از اطاقهای فکر تخصصی که از حضور دانشمندان باتجربه و آشنا به مسائل شهری بهره ببرد. 

برای نجات تهران از وضعیت کنونی نیاز به همتی در حد ملی است که مجلس، دولت، شهرداری و شورای شهر می بایست در اسرع وقت به فکر چاره اندیشی باشند. 

نمایندگان مردم شریف تهران به استناد آرای مردم وظیفه ذاتی و قانونی برای ورود به کلیه مسائل این شهر را داشته و باید در کنار برادران و خواهران خود در شورای شهر و شهرداری به بهبود امور یاری رسانند و این مهم میسر نخواهد بود مگر این که سازوکار اجرایی لازم برای آن تدوین شده و بطور جدی به کار گرفته شود. بدیهی است وظایف مجلس و ظرفیتهای نمایندگان  بطور اولی کلیه نیازهای شهرداری و شورای شهر را پوشش داده و میتواند قوی ترین نهاد همیار با این دو ارگان شهری باشد. 

به امید خدمت به مردم 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.