وزیر کشور دولت های سازندگی و اصلاحات گفت: شرایط مذاکره با عربستان، رفته رفته در حال فراهم ‏شدن است، چرا که سعودی ‏ها با وجود استفاده از همه ی ابزار ها، همچنان در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده اند‎. ‏این اقدام ها، آخرین تیرهای ترکش عربستان است که پرتاب می شود، ولی در نهایت ‏‏عربستان برای حل مشکلات منطقه ای به سوی مذاکره با ایران گام بر خواهد داشت.

 

به گزارش جماران، عبدالله نوری در کانال تلگرام خود نوشت: برخلاف برخی تحلیل های سطحی و کوته بینانه، با موفقیت "برجام" و سیاست خارجی فعال و مسالمت ‏جویانه ای که دولت یازدهم در پیش گرفت، نه تنها دیگر ایران هراسی در دنیا و سطوح ‏بین المللی، طرفدار و خریداری ندارد، بلکه بسیاری از کشورها، چنانچه امنیت فعالیت ‏های اقتصادی شان در ایران تضمین شود، علاقمند به همکاری گسترده با ایران، در زمینه ‏های گوناگون می باشند و این موضوع، باعث سرگردانی و شاید عصبانیت برخی از رقبای منطقه ای ایران و رژیم صهیونسیتی گردیده است.

این روزها، عربستان سعودی، سران کشورهای اسلامی را، به نام مقابله با تروریسم ‏دعوت کرده و لکن از همه کمک می طلبد تا یکصدا در جهت مقابله با ایران گام بردارند! ‏مهمانان اما، ظاهرا از دلارهای سعودی متنعم می شوند و در عمل حاضر نیستند با ‏سیاست های سعودی و یا ترامپ همراهی کنند‎.‎

فکر می کنم شرایط مذاکره با عربستان، رفته رفته در حال فراهم ‏شدن است، چرا که سعودی ‏ها با وجود استفاده از همه ی ابزار ها، همچنان در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده اند‎. ‏این اقدام ها، آخرین تیرهای ترکش عربستان است که پرتاب می شود، ولی در نهایت ‏‏عربستان برای حل مشکلات منطقه ای به سوی مذاکره با ایران گام بر خواهد داشت.

به اعتقاد من، مذاکره با عربستان به ‏نفع مصالح ایران و بازگشت آرامش به منطقه خواهد ‏بود، البته پس از اینکه از مستی اینگونه کنفرانس ها ‏و ملاقات ها خارج شود. ‏

سخنان ملک سلمان اهمیت ندارد، که به باور من، بیش از آنکه نشانه اقتدار عربستان ‏باشد، نشانه استیصال اوست.‏

ترامپ در این جلسه راجع به ایران سخنان تندی گفت، ولی برخلاف هدفی که ‏خواستِ برگزار کنندگان کنفرانس بود، هیچ وعده ای نداد. تنها به آنها اعتماد داد که من به دنبال دموکراسی در کشورهای شما نیستم. شما هرگونه می خواهید کشور خود را اداره کنید، من پیگیر منافع امریکا هستم و قراردادهایی ‏که منعقد کردم، برای این هدف است.

ترامپ به عنوان نماینده کشور مدعی قدرتمندترین دموکراسی، در شرایطی که انتخابات ‏ایران با حضور حماسی و باشکوه ایرانیان، جهان را متوجه خود کرده است به کشوری که به ‏شیوه ای غیر دموکراتیک اداره می شود سفر می کند و تنها کشوری را که مورد حمله قرار می دهد، ایران است.

 ‏

کشوری که صادر کننده ی تفکرات افراطی به نقاط مختلف جهان است و آبشخور فکری و ‏نظری جریانات خشونت طلبی مثل طالبان، القاعده و داعش است و پرونده ی تروریست ‏های یازده سپتامبر و ارتباط آنان با مراکز قدرت عربستان، در آمریکا مطرح است، میزبان ‏رییس جمهور آمریکا می شود تا علیه تروریسم تصمیم گیری کنند؛ یاللعجب!

به هر حال چنانچه دولت و دستگاه دیپلماسی ایران، با تدبیر و تیزهوشی بیشتر، سیاست ‏منطقه ای و بین المللی خود را پیگیری ‏ و از فرصت پیش آمده بهره برداری نموده، با یکایک ‏کشورهای شرکت کننده در اجلاس گفتگو کند و در راه بهبود و گسترش روابط گام بردارد، ‏آتیه روابط با تمامی کشورهای اسلامی، حتی عربستان را، مثبت ارزیابی می کنم.‏

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.